THE WAY OF THE HOLY GRAIL: A NEW DIDACTIC EXPERIENCE TO POSITION THIS DESTINATION WITH A CARBON FOOTPRINT OR EMISSIONS

  • Pedro Adalid Ruiz Universidad CEU
  • Ana Mafé García Presidenta de la Asociación Cultural El Camino del Santo Grial
Keywords: Way of the Holy Grail, Holy Chalice, travel, learning, didactics

Abstract

The pandemic suffered in Spain declared on March 8, 2020 until the present month of February 2022 has shown that the only economic engine that has sustained tourist activity in all autonomous communities has been the internal consumption of the population itself.

Traditionally, groups of pensioners and retirees have been proposed as the only catalysts for seasonal adjustment through the different programs of the Institute for the Elderly and Social Services - Imserso.

This article makes a new revision to the concept of traveling from didactics and extrapolates it with the example of the Way of the Holy Grail. All this with the purpose of offering other alternatives in the management of aid destined to alleviate the low season in the different tourist destinations.

In this, the Way of the Holy Grail is presented in accordance with the parameters of European demand, for the promotion of new tourist destinations: carbon footprint 0 emissions, sustainable destination, etc.

The relationships between travel and learning are analyzed based on the experience of researchers who advocate developing both at the same time.

The conclusions close this article that aims to show another way of teaching culture, history, gastronomy and art through the experience of the trip.

References

Amiguet, L. (07/09/2017). Muchas universidades van a cerrar porque no hacen falta. La Vanguardia. Recuperado de: https://goo.gl/APU1HF
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México, Fondo de Cultura Económica.
Beltrán, A. (1960). EL SANTO CÁLIZ DE LA CATEDRAL DE VALENCIA. Zaragoza, Octavio
y Flelez,SA.
Castells, M. (2003). La galaxia Internet. Barcelona, Mondadori
Doolittle, P.E., & Camp, W. G. (1999). Constructivism: The career and technical education
perspective. Journal of Career and Technical Education, 16(1), 23-46.
Driscoll, M.P. (2005). Psychology of learning for instruction. Boston, MA, Pearson Education,
Inc.
Farreras, C. (23/04/2016). La mitad de las universidades desaparecerán en diez años. La
Vanguardia. Recuperado de https://goo.gl/tB4tjU
Fernández, M. (02/06/2018). Si las universidades no evolucionamos, vamos a desaparecer.
Infobae. Recuperado de https://goo.gl/tQ5NBE
Lévy, P. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.
Mafé, A. (2015). El turismo cultural: una aproximación al término desde la disciplina de la
Historia del Arte. International journal of scientific management and tourism, 1, (4), 193–199.
Mafé A. (2016). Commissioning religious heritage value, through tourism: Route of the Holy Grail in Valencia. International Journal of Development Research, 6, (8), 9244–9248.
Mafé, A. (2017). Capilla del Santo Cáliz. Destino de peregrinos. En: V. Sanagustín Fons, & Á. Rubio Gil. La Ruta del Santo Grial y otros Caminos Culturales en una Sociedad Compleja. (pp. 63–78). Zaragoza, Universidad de Zaragoza.
Mafé, A.; Solsona Palma, S. (2017). Aragón: Territorio Grial. International journal of scientific management and tourism, 3, (4), 467–494.
Mafé, A. (2018). El Camino del Santo Grial en la Comunidad Valenciana tradición oral, aspectos intangibles y turismo cultural. International Journal of Scientific Management and Tourism, 4, (1), 303–332.
Mafé, A. (2018a). Capítulo II. La Ruta del Grial: propuesta de acciones de promoción, la distribución o la comercialización en base al ROI. En: SANTOS, José Antonio C.; CUSTODIO SANTOS, Margarita; RENDA; Ana Isabel, HENRIQUES, Claudia; ATUNES, Belmira. TURISMO CULTURAL. Abordagens e Perspetivas do Património Material e Imaterial. Faro, Universidade do Algarve ESGHT, p. 39–58.
Mafé, A. (2018b). The Route of the Holy Grail: from San Juan de la Peña to Valencia. The structuring of a territory based on oral tradition. Journal of Spatial and Organizational Dynamics (JSOD), 6, (2), 87-97.
Mafé, A. (2019). Aportes desde la Historia del Arte al turismo cultural: el Santo Cáliz de Valencia como eje del relato turístico que sustenta el Camino del Santo Grial en el siglo XXI. Valencia, Tesis doctoral. Programa de Doctorado en Historia del Arte. Universidad de Valencia, España.
Mafé, A. (2019a). Camino del Santo Grial. Turismo cultural e Historia del Arte. Alcalá de Selva (Teruel), UPWORDS.
Mafé, A. (2020) El Camino del Santo Grial, Ruta del Conocimiento, Camino de la Paz. En: García Más, J. M. (coord.), 2015-2020...Cinco años caminando. Una etapa más de un largo camino. Albaida, Valencia, Grupo de Montaña Aitana. OJE.
Mafé García, A. (2020a). El Santo Grial. Valencia, Sargantana.
Mafé, A. (2020b). The artistic project of the way of the holy grail, route of knowledge, way of peace and Dr. María Gómez Rodrigo. Journal of Tourism and Heritage Research, 3, (3),113-130.
Mafé, A. (2021). Estudio arqueológico del Santo Cáliz de la Última Cena, el Santo Grial. Revista de Derecho de la Cultura, 4, 1-15.
Mafé, A. (2021a). Monumento Grial: El relato artístico que jalona el Camino del Santo Grial, Ruta del Conocimiento, camino de la Paz.ROSA DOS VENTOS TURISMO E HOSPITALIDADE, 13, (4),1234-1251.
Mafé, A. (2021b). Valencia, focal point of the Holy Grail Route, Route of Knowledge, path of Peace. Journal of Tourism and Heritage Research, 2021, 4, (3), 143-158.
Martín, C. (2010). Las reliquias de la capilla real en la corona de Aragón y el santo cáliz de la catedral de Valencia (1396-1458). Valencia, Universitat de Valencia Servei de Publicacions, España.
Medina Gallego, C. (2003). Didáctica para la transformación de la vida escolar. Bogotá, Colciencias, IPAC, Fundación Social, Universidad Nacional.
Niggel, Ch. & Benson, A. (2008). Exploring the motivations of backpackers. The case of South Africa. En Hannam, K. y I. Ateljevic, I. (eds). Backpackers Tourism. Concepts and Profiles. pp. 144-156. Channel View Publications. Clevendon (UK).
Oñate, J. Á. (1952). El Santo Grial. Su historia, su culto y sus destinos. València, Tipografía Moderna.
Pastor, L. (2010). Funiversity. Los medios de comunicación cambian la universidad. Barcelona, Editorial UOC.
Pérez-Tornero, J.M., Tejedor, S., Simelio, N., & Marín, B. (2015). Estudiantes universitarios ante los retos formativos de las Redes Sociales: el caso de Colombia. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(1), 509-521.
Prensky, M. (2007). Digital Game-Based Learning. Minnesota, Paragon.
Piscitelli, A., Adaime, I., & Binder, I. (Comp.) (2010). El Proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Madrid, Fundación Telefónica, Ariel.
Richards, G. & Wilson, J. (2004). The global nomad: motivations and behaviour of independent travellers wordwide. En Richards, G. y Wilson, J. (eds.). The Global Nomad. Backpacker Travel in Theory and Practice. pp. 14-39. Channel View Publications. Clevedon (UK).
Sales y Alcalá, A. d. (1736). Disertación histórica, crítica, y expositiva, del Sagrado Caliz. Valencia, Imprenta de J.E. Dolz.
Stinson, S. (1997). A question of fun: adolescent engagement in dance education. Dance Research Journal, 29(2), 49-69. https://doi.org/10.2307/1478734
Tejedor, S. (2007). La enseñanza del ciberperiodismo. De la alfabetización digital a la alfabetización ciberperiodística. Sevilla, Comunicación Social.
Torres, A. (25/10/2016). La mayoría de universidades del mundo va a desaparecer. El País. Recuperado de https://goo.gl/Wc85ud (5-6-2018).
Young, T. & Lyons, K. (2010). “I travel because I want to learn”: Backpackers and the conduits of cultural learning. Lifelong Learning in Europe, 15, (3), 150-158.
Published
2022-04-11
How to Cite
Adalid Ruiz, P., & Mafé García, A. (2022, April 11). THE WAY OF THE HOLY GRAIL: A NEW DIDACTIC EXPERIENCE TO POSITION THIS DESTINATION WITH A CARBON FOOTPRINT OR EMISSIONS. Journal of Tourism and Heritage Research, 5(2), 133-146. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/363