Business survival in the post-covid-19 era. the case of Málaga as a cultural destination

  • Francisco Sánchez-Cubo Universidad de Castilla-La Mancha
  • José Luis Sánchez-Ollero Universidad de Málaga
  • Elisa del-Cubo-Arroyo Universidad de Málaga
Keywords: Accommodation, COVID-19, Cultural Destination, Economic Crisis, Spain

Abstract

he health crisis caused by the COVID-19 pandemic has led to the beginning of a dramatic economic crisis, the principal victim of which is the hospitality industry. That is especially relevant in countries and regions highly dependent on tourism such as Spain as 

a whole or, more specifically, Andalusia. In this context, it is worth investigating the effects that this crisis would have on tourist destinations, taking into account their different characteristics and circumstances.

Therefore, this study analyses the present and potential effects of the current crisis and the policies derived from it on cultural destinations, taking the city of Malaga as a case study. For this, a descriptive analysis of the Spanish hotel industry in 2019 is carried out, while a comparison is made with the current provisional figures. Besides, the effects of the policies implemented are evaluated, and their potential effects in the hospitality industry of Malaga are inferred. Thus, this piece of work is relevant insofar as it provides a holistic view of the current situation of the hospitality industry in Malaga and allows to know the strengths and weaknesses it has, contributing to the decision-making process.

References

Alcelay, S. (2020) El equilibrio inestable de los ERTE: cómo revivir 728.909 empleos zombi. ABC. Recuperado de: https://www.abc.es/economia/abci-equilibrio- inestable-erte-como-revivir-728909-empleos-zombi- 202010252144_noticia.html?ref=https:%2F%2Fwww.google.com%2F

Almeida-García, F., Domínguez-Azcue, J., Mercadé-Melé, P. & Pérez-Tapia, G. (2020) Can a destination really change its image? The roles of information sources, motivations, and visits. Tourism Management Perspectives, 34, 100662. DOI: 10.1016/j.tmp.2020.100662.

Alonso-Almeida, M.M. & Bremser, K. (2013) Strategic responses of the Spanish hospitality sector to the financial crisis. International Journal of Hospitality Management, 32, 141-148. DOI: 10.1016/j.ijhm.2012.05.004.

Blanco, R., Mayordomo, S., Menéndez, Á. & Mulino, M. (2020) El impacto de la crisis del COVID-19 sobre la situación financiera de las empresas no financieras en 2020: evidencia basada en la central de balances. Artículos Analíticos, Boletín Económico del Banco de España, 4/2020.
Cetin, G. & Bilgihan, A. (2016) Components of cultural tourists’ experiences in destinations. Current Issues in Tourism, 19, 137-154.
Clasificación Nacional de Actividades Económicas (2009) Lista completa de actividades. Recuperado de: https://www.cnae.com.es/lista-actividades.php
Comisión Europea (2020) Jobs and economy during the coronavirus pandemic. Comisión Europea. Recuperado de: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel- eu/coronavirus-response/jobs-and-economy-during-coronavirus-pandemic_en
Consejería de Turismo, Regeneración, Justicia y Administración Local (2019) Balance del Año Turístico en Andalucía – 2019. Recuperado de: https://multimedia.andalucia.org/saeta/bata_2019.pdf
El Economista (2020) La OMT calcula que el turismo tardará 3 o 4 años en recuperar el nivel de crecimiento previo al covid. El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.es/economia/noticias/10776432/09/20/La-OMT- calcula-que-el-turismo-tardara-3-o-4-anos-en-recuperar-el-nivel-de-crecimiento- previo-al-covid.html

Eurostat (2020) COVID-19 labour effects across the income distribution. Eurostat: Statistics Explained. Recuperado de: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics- explained/index.php?title=COVID- 19_labour_effects_across_the_income_distribution

Expansión (2020) Agonía del comercio y la hostelería: los trabajadores afectados por ERE se multiplican por 97 y 47, respectivamente, en un año. Expansión. Recuperado de: https://www.expansion.com/economia/2020/10/25/5f956024468aeb7e7d8b4662.html

Ferrari, G., Mondéjar-Jiménez, J. & Secondi, L. (2018) Tourists’ Expenditure in Tuscany and its impact on the regional economic system. Journal of cleaner production, 171, 1437-1446.

García-Mestanza, J. & García-Revilla, R. (2016) El turismo cultural en Málaga. Una apuesta por los museos. International Journal of Scientific Management Tourism, 2(3), 121-135. ISSN: 2444-0299

Hernández-de-Cos, P. (2020a) La economía española ante la crisis del COVID-19. Comparecencia ante la Comisión de Asuntos Económicos y Transformación Digital del Congreso de los Diputados. 18 de mayo de 2020. Documentos Ocasionales, no2023. ISSN: 1696-2230

Hernández-de-Cos, P. (2020b) Los principales retos de la economía española tras el COVID-19. Comparecencia en la Comisión para la Reconstrucción Social y Económica de España tras el COVID-19. Congreso de los Diputados, 23 de junio de 2020. Documentos Ocasionales, no2024. ISSN: 1696-2230

Hernández-de-Cos, P. (2020c) Comparecencia ante la Comisión de Presupuestos del Congreso de los Diputados en relación con el proyecto de Presupuestos Generales del Estado para 2021.04 de noviembre de 2020. Banco de España: Eurosistema. Recuperado de: https://www.bde.es/f/webbde/GAP/Secciones/SalaPrensa/IntervencionesPublicas/ Gobernador/Arc/Fic/hdc041120.pdf

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (2020) System of Multiterritorial Information of Andalusia (SIMA). Recuperado de: https://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/sima/index2- en.html

Instituto Nacional de Estadística (2020) Economically Active Population Survey. Recuperado de: https://www.ine.es/dyngs/INEbase/en/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=12547 36176918&menu=ultiDatos&idp=1254735976595

Lado-Sestayo, R., Vivel-Búa, M. & Otero-González, L. (2016) Survival in the lodging sector: An analysis at the firm and location levels. International Journal of Hospitality Management, 59, 19-30. DOI: 10.1016/j.ijhm.2016.08.005

Mallor, E., González-Gallarza-Granizo, M. & Fayos-Gardó, T. (2013) ¿Qué es y cómo se mide el Turismo Cultural? Un estudio longitudinal con series temporales para el caso español. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(2), 269-284. DOI: 10.25145/j.pasos.2013.11.017

McKercher, B., Ho, P. & du Cros, H. (2005) Relationship between tourism and cultural heritage management: Evidence from Hong Kong. Tourism Management, 26, 539– 548.

Menéndez-Pujadas, Á. & Mulino, M. (2020) Encuesta sobre préstamos bancarios en España: octubre de 2020. Artículos Analíticos, Boletín Económico del Banco de España, 4/2020.

Observatorio Turístico de Málaga (2018) Observatorio Turístico Ciudad de Málaga, Noviembre 2017 – Octubre 2018. Recuperado de: http://s3.malagaturismo.com/files/638/638/presentacion-observatorio-turistico- ciudad-de-malaganov17oct18.pdf

Organización Mundial del Turismo (2020) COVID-19 Related Travel Restrictions - A Global Review for Tourism. Recuperado de: https://webunwto.s3.eu-west- 1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-12/201202-Travel-Restrictions.pdf

Organización Mundial del Turismo (2017) Tourism and culture. Recuperado de: https://www.unwto.org/es/tourism-and-culture

Organización Mundial del Turismo (2005) Cultural Tourism and Poverty Alleviation - The Asia-Pacific Perspective. Recuperado de: https://www.e- unwto.org/doi/book/10.18111/9789284408108

Peric, M. & Vitezic, V. (2016) Impact of global economic crisis on firm growth. Small Business Economics, 46, 1-12. DOI: 10.1007/s11187-015-9671-z

Perles-Ribes, J.F., Ramón-Domínguez, A.B., Sevilla-Jiménez, M. & Moreno-Izquierdo, L. (2016) Unemployment effects of economic crises on hotel and residential tourism destinations: The case of Spain. Tourism Management, 54, 356-368. DOI: 10.1016/j.tourman.2015.12.002

Ramón-Dangla, R. (2016) La huella de la crisis y la estrategia de supervivencia en la industria hotelera española: Una aproximación a través de los estados financieros. Tourism & Management Studies, 12(2), 117-126. DOI: 10.18089/tms.2016.12213

Richards, G. (2001) Cultural attractions and European tourism. Wallingford: CABI.

Soler, I. & Izquierdo, M. (2020) La evolución del empleo y del paro en el tercer trimestre de 2020, según la Encuesta de Población Activa. Notas Económicas, Boletín Económico del Banco de España, 4/2020.

Zins, M. y Ritchie, B.J.R. (1978) Culture as determinant of the attractiveness of a tourism
region. Annals of Tourism 10.1177/0047287578017002153

Research, 5(2), 252-267. DOI:10.1177/0047287578017002153
Published
2021-01-01
How to Cite
Sánchez-Cubo, F., Sánchez-Ollero, J. L., & del-Cubo-Arroyo, E. (2021, January 1). Business survival in the post-covid-19 era. the case of Málaga as a cultural destination. Journal of Tourism and Heritage Research, 4(1), 85-97. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/248