The interrelation between technical efficiency and use of ict in the Spanish hotel sector on the basis of its legal form
Abstract
The prevailing economic reality in the tourism sector in recent decades is associated with the growth, dissemination and use of Information and Communication Technologies (ICT). Based on the debate generated in the literature between the intensive use of ICTs and the improvement of business efficiency, it has shown a clear convergence in different economic sectors.
The present research aims to carry out the empirical analysis in order to respond to two hypotheses: the first one has tried to contrast the existence of a positive relationship between the Technical Efficiency (TE) of the Spanish hotel companies and the use of the ICT. While a second hypothesis is associated with the analysis of the impact that the legal form of the company has on the TE.
In order to be able to test said hypotheses, the estimation of the TE has been carried out by means of the parametric method of the stochastic frontier. The decision trees have been used to observe the impact of the legal form on the TE. For this purpose, a sample of 214 Spanish companies has been used in the 2009-2016 period. The data are extracted from SABI.
The results obtained lead us to conclude how the use of ICT is configured as an influential factor in DE in a significant and positive way. As well as the companies that are constituted as Limited Companies have a greater effect on the DE in relation to the Corporations.
References
Alberca, P., & Parte, L. (2013). Evaluación de la eficiencia y la productividad en el sector hotelero español: un análisis regional. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 19(2), 102-111.
Albers, R.M. (2006). From James Watt to Wired Networks: Technology and Productivity in the Long Run. A: Matilde Mas; P. Schreyer. Growth, Capital and New Technologies. Bilbao: Fundación BBVA
Álvarez Pinilla, A. (coord.) (2001). La medición de la eficiencia y la productividad. Ed. Pirámide.
Agasisti, T., Dal Bianco, A., & Griffini, M. (2016). The public sector fiscal efficiency in Italy: the case of Lombardy municipalities in the provision of the essential public services. Technical report, Societa Italiana di Economia Pubblica.
Avalos, J.L., & De Aguirre, L. (2008). Eficiencia en las Empresas de Inserción: Un análisis DEA. En Universidad, Sociedad y Mercados Globales (pp. 99-112). Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM).
Barros, C.P., & Alves, F.P. (2004). Productivity in the tourism industry. International Advances in Economic Research, 10(3), 215-225.
Benjamin, R.I, & Levinson, E. (1993). A framework for managing IT-enabled change. Sloan Management Review, 34(4), 23-33.
Berné, C., García, M., García, M.E., & Múgica, J.M. (2011). La influencia de las TIC en la estructura del sistema de distribución turístico. Cuadernos de Turismo, 28, 9-22.
Berné, C., García, M., García, M.E., & Múgica, J.M. (2012). Modelización de los cambios en el sistema de distribución del sector turístico debidos a la incorporación de las tecnologías. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15(3), 117-129.
Blasco, A., & Moya, I. (2005). Factores económico-financieros que inciden en la eficiencia temporal de las empresas del sector turístico español. Spanish Journal of Finance and Accounting/Revista Española de Financiación y Contabilidad, 34(126), 663-687.
Breiman, L., Friedman, J., Olshen, R.A., & Stone, C.J. (1984). Classification and Regression Trees. Wadsworth, Belmont, California, 2009.
Botello Peñaloza, A., Pedraza Avella, A., & Contreras Pacheco, O. (2015). Análisis empresarial de la influencia de las TIC en el desempeño de las empresas de servicios en Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 2(45), 3-15.
Buhalis, D. (2003). E-tourism: Information technology for strategic tourism management. Londres: Pearson (Financial Times / Prentice-Hall).
Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet- The State of eTourism research. Toursim Management, 29(4), 609-623. doi: 10.1016/j.tourman.2008.01.005.
Camacho Ballesta, J.A., Navarro Espigares, J.L., & Rodríguez Molina, M. (2002). Turismo y eficiencia: tendencias regionales. Investigaciones Regionales, 1, 33-58.
Castells, M. (2000). La empresa en red: cultura, instituciones y organizaciones de la economía informacional. En La Era de la Información: Economía, sociedad y cultura, Vol. 1, Madrid, Alianza, pp. 179-223.
Cerezo Medina, A., & Guevara Plaza, A. (2015). El papel estratégico de las tecnologías de la información y las comunicaciones en el turismo. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 2(2), 52-69.
Cracolici, M.F., Nijkamp, P., & Rietveld, P. (2008). Assessment of tourism competitiveness by analysing destination efficiency. Tourism Economics, 14(2), 325-342.
Coelli, T., Rao, P., O'Donnell, Ch., & Battese, G. (2005). An introduction to efficiency and productivity analysis. T. J. Coelli (Ed.). Springer.
Coll-Serrano, V., & Blasco-Blasco, O. (2007). Evaluación de la eficiencia de la industria textil española a partir de información económico-financiera: Una aplicación del análisis envolvente de datos. Revista de Investigación Operacional, 28(1), 61-91.
Coll-Serrano, V., & Blasco-Blasco, O. (2009). Evolución de la eficiencia técnica de la industria textil española en el periodo 1995-2005. Análisis mediante un modelo frontera estocástica. Estudios de Economía Aplicada, 27(3), 1-32.
Cuadrado Roura, J.R., & López Morales, J.M. (2015). El turismo, motor del crecimiento y de la recuperación de la economía española. Series de Documentos de Trabajo, 04/2015.
Díaz-Chao, Á., & Torrent-Sellens, J. (2010). ¿Pueden el uso de las TIC y los activos intangibles mejorar la competitividad? Un análisis empírico para la empresa catalana. Estudios de Economía Aplicada, 28(2), 1-24.
Fariñas, J.C., & Jaumandreu, J. (1999). Diez años de encuesta sobre estrategias empresariales (ESEE). Economía Industrial, 329, 29-42.
Farrell, M.J. (1957). The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 120(3), 253-290.
Fernández Menéndez, J., López Sánchez, J.I., Rodríguez Duarte, A., & Sandulli, F. (2007). El impacto del uso efectivo de las TIC sobre la eficiencia técnica de las empresas españolas. Estudios Gerenciales, 23(103), 65-84.
Garrido Yserte, R., Gallo Rivera, M.T., & Martínez Gautier, D. (2015). Análisis territorial de la repercusión de la crisis económica sobre el tejido empresarial español. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social (SERVILAB) Documentos de Trabajo, 3, pp. 1-33.
Gónzalez, E.A., & Conde, E.M. (2011). Procedimiento para medir la demanda turística en un destino. TURyDES, 4(11), 1-25.
Gonzalo, D. (2012). Tesis doctoral: Evolución y retos del sector hotelero en España. Departamento de Economía Aplicada, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, U.N.E.D.
Greene, W. (2008). Econometric Analysis. Prentice Hall, 6th Edition.
Ivars Baidal, J.A., Solsona Monzonís, F.J., & Giner Sánchez, D. (2015). Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 62(2), 327-346.
Jackute, I. (2014). El sector hotelero español: un análisis empírico de rendimientos. Trabajo Fin de Máster.
Kas, G. (1980). An exploratory technique for investigating large quantities of categorial data. Applied Statistics, 29, 119-127.
Lambarraa, F., Stefanou, S., Serra, T., & Gil, J.M. (2009). The impact of the 1999 CAP reforms on the efficiency of the COP sector in Spain. Agricultural Economics, 40(3), 355-364.
Lombardi, R. (2019). Knowledge transfer and organizational performance and business process: past, present and future researches. Business Process Management Journal, Emerald, 25(1), 2-9.
López-Bonilla, J.M., & López-Bonilla, L.M. (2006). La concentración estacional en la regiones españolas desde una perspectiva de la oferta turística. Revista de Estudios Regionales, 77, 77-104.
Lovell, C.K., & Schimdt, P. (1988). A comparison of alternative approaches to the measurement of productive efficiency. En Applications of Modern Production Theory: Efficiency and Productivity (p. 3-32). Springer Netherlands.
Marrano, M.G., Haskel, J., & Wallis, G. (2009). What happened to the knowledge economy? ICT, intangible investment, and Britain's productivity record revisited. Review of Income and Wealth, 55(3), 686-716.
Meeusen, W., & Van den Broeck, J. (1977). Efficiency estimation from Cobb-Douglas production functions with composed error. International economic review, 435-444.
Miró, A.P., & Pereira Sánchez, M.Á. (2017). Effects of the Internet use in the technical efficiency of the tourism sector: a case study of the hinterland regions of Catalonia. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 15(3), 561-577.
Miró, A.P. (2018). Competitividad, Productividad y Tic. Un Análisis Empírico Para El Sector Químico Catalán. Revista Galega de Economía, 27(1), 49-64.
Moro, A., Moro, J.C., López, F.J., & Ordaz, M. (2016). Evolución curricular en si/ti en el sector hotelero español: estudio longitudinal y comparativo al sector empresarial español. International Journal of Scientific Management and Tourism, 2(1), 109-118.
Opaschowski, H. (2015). ¿Turismo de masas o turismo a medida? Límites económicos, ecológicos y psicológicos. Papers de Turisme, (4), 68-80.
Requena, J., Torrent, J., & Lladós, J. (2001). De la economía de la información a la economía del conocimiento: algunas consideraciones conceptuales y distintivas. Tendencias, 2(2), 5-21.
Santos, Y., & Gómez, B. (2009). Estudio de la eficiencia en costes en las empresas del sector vinícola de la Comunidad Autónoma de Castilla y León (España). Revista Digital del Instituto Internacional de Costos, (5), 31-51.
Sariego López, I., & Mazarrasa Mowinckel, K. (2017). Explorando la experiencia turística en Cantabria: análisis del comportamiento de la demanda. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(4), 419-430.
Trequattrini, R., Shams, R., Lardo, A., & Lombardi, R. (2016). Risk of an epidemic impact when adopting the Internet of Things: the role of sector-based resistance. Business Process Management Journal, Emerald Group Publishing, 22(2), 403-419.
Van Ark, B., Hao, J., Corrado, C., & Hulten, Ch. (2009). Measuring intangible capital and its contribution to economic growth in Europe. EIB papers, 14(1), 62-93.
Vásquez, J.A., Bonaguro, L.E., Leal, C.A., & García, L.R. (2007). Efectos de las TIC en las nuevas estructuras organizativas: de la gerencia vertical a la empresa horizontal. Revista Negotium, 8, 4-29.
Vega, A., Gil, C., & Del Vecchio, C. (2014). Do Low Price Signals Influence Online Purchases of Tourist Accommodation Services? The Moderating Role of Gender. Business and Management Research, 3(4), 96–111.
https://doi.org/10.5430/bmr.v3n4p96
Vilaseca, J., Torrent, J., Lladós, J., & Garay, L.s (2006). TIC, Innovación y Productividad en la empresa turística catalana. En Actas del VI Congreso Nacional “Turismo Tecnologías de la Información y Comunicación TuriTec 2006.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.