Social media, an ally to boost tourism: Tabasco Case

  • María del Carmen Ancona Alcocer Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Deisy María Jerónimo Jiménez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • William Baldemar López Rodríguez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
Keywords: Communications, Technology, Tourism

Abstract

The emergence of Information and Communication Technologies (ICTs) has revolutionized the way we interact with the environment and the productive processes of economic activities, such as tourism, bringing together data, information, and knowledge. The objective of this research is to analyze the potential of social media for tourism in the State of Tabasco, and their implications for tourism advertising and activity. The methodology uses a qualitative approach, which, through critical and historical analysis, characterizes the phenomenon of the use of social media to strengthen tourism in Tabasco.
As a result, businesses, tourism organizations, and the government have leveraged social media to promote the state's sites, routes, and tourism experiences, providing insights into the tourism experiences and practices available in Tabasco. In conclusion, the strategic use of social media allows for the generation of content that tourists can use to plan their travel experiences and tourism businesses can use to promote and advertise their products to a greater number of potential consumers at lower costs.

References

Aranibar, E., Ramos, D., Ramirez, A., & Zegarra, J. (2024). Impacto de la tecnología en el turismo: Un análisis cienciométrico y revisión. Fides Et Ratio, 28(28), 253-279. doi:https://doi.org/10.55739/fer.v28i28.161
Berné, C., García, M., García, M., & Múgica, J. (2011). La influencia de las TIC en la estructura del sistema de distribución turístico. Cuadernos de Turismo, 28, 9-22. Obtenido de https://revistas.um.es/turismo/article/view/147141/131201
Bonilla, J. (2013). Nuevas tendencias del turismo y las tecnologías de información y las comunicaciones. Turismo y Sociedad, 14, 33-45.
Caldevilla, D. (2021). El uso de las redes sociales y su relación con la decisión de compra del turista. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 443-458. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1360
DATATUR. (2024). DATATUR. México: Secretaría de Turismo.
Facebook. (01 de agosto de 2025). Facebook. Obtenido de Facebook: https://www.facebook.com/
Figueroa, S., Norabuena, C., Toledo, R., & Toledo, C. (2023). Tecnologías de la Información y Gestión de Calidad en el Turismo: Evaluación integral e implicancias. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 1-17. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9209
Gobierno de México. (2025). Cómo influyen las redes sociales en el turismo. Obtenido de Bancomext: https://www.bancomext.com/blog-bancomext/mejora-tu-hotel/como-influyen-las-redes-sociales-en-el-turismo/
Gutiérrez, G., Sánchez, M., & Galiano A. (2018). Redes sociales como medio de promoción turística en los países iberoamericanos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(15) 135-150.
Hernandez, R., Fernadez, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
INEGI. (2023). Encuesta Nacional de Calidad e Impacto Gubernamental (ENCIG) 2023 . México: INEGI.
INEGI. (01 de agosto de 2025). INEGI. Obtenido de Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas : https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Instagram. (01 de agosto de 2025). Instagram. Obtenido de Instagram: https://www.instagram.com/
Marecos, G. (2023). Impacto de la Utilización de las Redes Sociales en el Crecimiento del Desarrollo del Turismo, Distritos de Isla Umbú, Humaitá y Paso de Patria, Años 2022 –2023. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 1512-1525.
Mendoza, A., Solano, M., García, F., & Martin, M. (2022). El aporte de las herramientas digitales en el desarrollo del turismo comunitario en un centro poblado de la selva peruana. INNOVA Research Journal, 7(1), 166-183.https://doi.org/10.33890/innova.v7.n1.2022.1951
Millán, O. (2023). Redes sociales y la influencia en la decisión del destino turístico. Cuadernos. Info, (57), 315-337. https://doi.org/10.7764/cdi.57.65499
Miranda, A., Cruz, I., & Ramírez, M. (2021). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la experiencia de los viajeros Millennials residentes de Tijuana. Dimensiones Turísticas,5(9), 33-58. doi:https://doi.org/10.47557/QNWN5908
Piguave, C. (2018). Influencia de la tecnología en el turismo: El internet. Polo del conocimiento, 3(6), 429-440. doi:10.23857/pc.v3i6.622
Quiñonez, M., Tapia, J., & Andrade, D. (2019). La utilidad de las TIC en el turismo comunitario. Polo del conocimiento, 4(11) 67-92. doi:10.23857/pc.v4i11.1175
Testón, N., Carrizal, A., & Goytortúa, C. (2024). La profesionalización del Turismo en la era digital: competencias tecnológicas y formación en Línea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5) 3045-3069. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2835
Vargas, P. (2017). La aplicación de las TICs como requisito para la competitividad turística de Sucre. Revista Ciencia, Tecnología e Innovación, 15(16), 921-932. http://www.scielo.org.bo/pdf/rcti/v15n16/v15n16_a03.pdf
X. (01 de agosto de 2025). X. Obtenido de X: https://x.com
Published
2025-10-03
How to Cite
Ancona Alcocer, M. del C., Jerónimo Jiménez, D. M., & López Rodríguez, W. B. (2025, October 3). Social media, an ally to boost tourism: Tabasco Case. Journal of Tourism and Heritage Research, 8(1), 201-214. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/700