Women's football and tourism as a tool for equality, economic and social improvement and eradicating discrimination
Abstract
Tourism is identified as a strategic sector for economic and social development. The novelty of this work lies in its treatment from the point of view of law and its design not as an end, but as an instrument to eradicate any area of discrimination and in the advancement and achievement of equality.
Non-discrimination and equality of women as a human right is enshrined in international and national texts. Based on this formal legality, many equality policies and positive actions have been developed by public authorities with the aim of guaranteeing effective and real equality, and tourism is designed as an instrument in itself to achieve effective equality between women and men in football.
The development of tourist packages associated with women's football sporting events is capable of interacting in geometric progression in many aspects, such as the economic progress of clubs that will see their income improve due to greater stadium occupancy, an increase in tourists and overnight stays with an economic impact on other businesses (hotels, leisure, restaurants, shops in general, etc...), visibility of women's football, the conquest of rights and values in favour of a sport that is reaching higher and higher levels of popularity every day. All this using the multidisciplinary concept and aspect of "tourism".
References
Bankinter. Blog de Economía y Finanzas Bankinter (2023). Las cifras del fútbol femenino español. https://www.bankinter.com/blog/finanzas-personales/cifras-futbol-femenino-espanol (consultado el 10 de enero de 2024).
Bubble Football (2021). Diferencias entre fútbol femenino y masculino. https://www.bubblefootball.es/blog/diferencias-futbol-femenino-masculino/ (consultado el 10 de enero de 2024).
2PLAYBOOK (2023). El deporte femenino romperá la barrera de los 1.000 millones de dólares en ingresos en 2024. https://www.2playbook.com/mas-deporte/deporte-femenino-rompera-barrera-1000-millones-dolares-en-ingresos-en-2024_13985_102.html (consultado el 10 de enero de 2024).
Calviño, N., (2021). La igualdad de género, motor de progreso económico y social. Información Comercial Española, ICE: Revista de economía, Nº 921, (Ejemplar dedicado a: Mujer y economía: igualdad, oportunidades y retos), 3. https://revistasice.com/index.php/ICE/article/view/7277/7314 (consultado el 10 de enero de 2024).
Campus Experience Real Madrid. Blog. (2023). ¿Por qué el fútbol fomenta la igualdad?. https://campusexperiencermf.com/futbol-fomenta-la-igualdad/ (consultado el 10 de enero de 2024).
Comunidad de Madrid (2022). La Comunidad de Madrid trabaja para dar visibilidad al fútbol femenino a través de la atracción y organización de eventos. https://www.comunidad.madrid/noticias/2022/09/06/comunidad-madrid-trabaja-dar-visibilidad-futbol-femenino-traves-atraccion-organizacion-eventos (consultado el 25 de enero de 2024).
Consejo Superior De Deportes (2023). Balance de la situación económico-financiera del fútbol profesional femenino español 2021/2022. https://www.csd.gob.es/sites/default/files/media/files/2023-04/Balance%20situaci%C3%B3n%20F%C3%9ATBOL%20FEMENINO%202021-2022.pdf (consultado el 25 de enero de 2024).
Cortés Pereira e Sá, D. F. Implicación con el fútbol y motivaciones para asistir a los partidos. Análisis de los aficionados del Sport Lisboa y Benfica. Tesis Doctoral, Universidad Rey Juan Carlos de Madrid, enero de 2012. https://burjcdigital.urjc.es/handle/10115/11418 (consultado el 10 de enero de 2024).
Davidson Raycraft, R., Robinson, R., Zabel, J., Camilo Sánchez, N., (col.), DÁVILA Contreras, Mª. X., (col.), Chaparro González, N., (col.), (2020). Discriminación de género en el fútbol. Construir una caja de herramientas para una igualdad de género en el juego bonito. Dejusticia- Centro de estudios de derecho, justicia y sociedad. Bogotá: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=833587 (consultado el 18 de enero de 2024).
Donoso, B., Reina, A., Alvarez-Sotomayor, A., (2022) Women and competitive sport, perceived barriers to equality. Cultura, Ciencia y Deporte, Vol. 17, Nº. 54. 63-86. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1887 (consultado el 11 de diciembre de 2023).
Expósito Molina, C. (2013) ¿Es el turismo una oportunidad para la igualdad?, en AFKAR/IDEAS. Revista trimestral para el diálogo entre el Magreb, España y Europa, Nº. 38. 68-70. https://www.iemed.org/publication/es-el-turismo-una-oportunidad-para-la-igualdad/#:~:text=El%20turismo%20se%20concibe%20como,favorecer%20la%20igualdad%20de%20g%C3%A9nero. (consultado el 10 de enero de 2024).
El País (2023). Fútbol femenino en Europa: resultados a base de invertir. https://elpais.com/deportes/futbol/2023-09-10/futbol-femenino-en-europa-resultados-a-base-de-invertir.html# (consultado el 10 de enero de 2024).
France 24 (2021). Victoire Cogevina: El fútbol puede generar igualdad de género. https://www.france24.com/es/programas/escala-en-par%C3%ADs/20211203-victoire-cogevina-futbol-igualdad-genero-mujeres (consultado el 10 de enero de 2024).
Instituto De Las Mujeres. Ministerio De Igualdad (2023). Comunicado del Instituto de las Mujeres sobre la discriminación de género en el fútbol español. https://www.inmujeres.gob.es/actualidad/noticias/2023/SEPTIEMBRE/comunicadodiscriminacionfutbol.htm (consultado el 10 de enero de 2024).
Marca (2023). Informe económico de LaLiga: los ingresos se acercan al máximo histórico y dardo a la Premier. https://www.marca.com/futbol/primera-division/2023/05/04/6453893222601d3b718b4590.html (consultado el 10 de enero de 2024).
Ministerio De Educación, Formación Profesional y Deportes (2024). Datos sobre turismo vinculado al deporte. Resultados. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/deportedata/turismo-deporte/resultados-turismo-deporte.html (consultado el 10 de enero de 2024).
Moreno Alarcón, D. Turismo y género. Un enfoque esencial en un contexto de desarrollo sostenible y responsable del turismo. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2018. https://docta.ucm.es/entities/publication/6469f4cd-6ea9-42fa-bfea-97d8d0d4e4eb (consultado el 10 de enero de 2024).
Moscoso Sánchez, D., y Martín Rodríguez, A. (2023). Desigualdades de las deportistas de alta competición en España y medidas para la igualdad efectiva. Instituto de las Mujeres. Ministerio de Igualdad. https://www.inmujeres.gob.es/centroDocMujer/abnetcl.exe/O7007/ID4a9d4abf/NT2 (consultado el 10 de enero de 2024).
Mundo Deportivo (2023). La Liga F matiza los 99,5 millones de ingresos que recibirá. https://www.mundodeportivo.com/futbol/femenino/20230908/1002065619/liga-f-matiza-ingresos.html (consultado el 10 de enero de 2024).
Muñoz De Escalona, F., (2017) El turismo como herramienta. Una función olvidada. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo. Vol.10, Nº 22, junio/julio. http://www.eumed.net/rev/turydes/22/herramienta-turismo.html (consultado el 12 de diciembre de 2023).
OMT (Organización Mundial del Turismo) (2019). Informe mundial sobre las mujeres en el turismo.https://www.cloud-europamundo.com/files/2022_03/INFORME_MUNDIAL_SOBRE_LAS_MUJERES_EN_EL_MUNDO.pdf (consultado el 10 de enero de 2024).
OMT (Organización Mundial del Turismo) (2022). Orientaciones para la incorporación de una perspectiva de género en el sector público dentro del ámbito del turismo. Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284423286.https://www.e-unwto.org/doi/10.18111/9789284423248 (consultado el 10 de enero de 2024).
Portela, L., (2020) Turismo como chave para alcançar a igualdade de género. Tourism and Hospitality International Journal – THIJ. Vol. 15, Nº. 1. 180-181.
Tecnohotelnews (2023). El deporte femenino como motor para el turismo. https://tecnohotelnews.com/2023/08/deporte-femenino-motor-para-turismo/ (consultado el 20 de enero de 2024).
Úbeda Rúiz, C. El turismo como eje del fútbol femenino. Trabajo de Fin de Grado (TFG), dirigido por GARCÍA GARCÍA, R.,). Universidad Autónoma de Madrid. 2023. https://repositorio.uam.es/handle/10486/708391 (consultado el 1 de diciembre de 2023).
World Bank (2015). Informe: Women and tourism: designing for inclusion. https://documents1.worldbank.org/curated/en/401321508245393514/pdf/120477-WP-PUBLIC-Weds-oct-18-9am-ADD-SERIES-36p-IFCWomenandTourismfinal.pdf (consultado el 10 de enero de 2024).
World Bank. International Finance Corporation (2018). Informe: Driving Toward Equality: Women, Ride-Hailing, and the Sharing Economy. https://www.ifc.org/en/insights-reports/2018/drivingtowardequality (consultado el 10 de enero de 2024).
World Travel & Tourism Council (2019). Informe: Travel and tourism: driving women’s success.https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2019/Social%20Impact-Driving%20Womens%20Success-Mar%202019.pdf?ver=2021-02-25-182742-097 (consultado el 10 de enero de 2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.