E-commerce in travel agencies in the south-east of mexico through social networks

  • Cecilia García Muñoz Aparicio University Juárez Autónoma de Tabasco
Keywords: travel agencies, e-commerce and social networks

Abstract

E-commerce today is basic for the sale of products and services, but above all in the field of tourism,  has acquired a boom in travel agencies, which through their ads on social networks, get customers and if they give them a good service they become loyal to them which has contributed to the growth of tourism.

The south-southeast of Mexico is conformed by the states of states Campeche, Chiapas, Oaxaca, Quintan Roo, Tabasco, Veracruz and Yucatan (National Institute of Statistics and Geography, [INEGI], 2017). The objective of this research is to analyze the electronic commerce of travel agencies through social networks.

This research is qualitative because it is based on literature, through secondary sources, oriented towards the exploration, description and understanding of the phenomenon (Hernández, Fernández and Baptista, 2014); in this case the agencies, in which describe their characteristics and how they market their products on the web

It is concluded that many of the travel agencies have had to innovate their processes through social networks, creating their website and counting on their presence in networks such as facebook and instagram to be notifying the target public about tourism products both at the level national as well as international.

References

Agencia de viajes Color Chiapas, S.A de C.V (2018). Obtenido de: www.allinclusivetravel.com.mx

Agencia de viajes Kichan Bajlum (2018). Obtenido de: www.kichanbajlum.com/

Agencia de Viajes Vacarte (2018): Obtenido de: http://www.vacarte.com.mx/contacto.php

Amigo Yucatán DMC (2018). Obtenido de: www.amigoyucatan.com.mx

Ashbi, L.A. (2019). Redes sociales y le comercio electrónico, simbiosis perfecta. Puro
Marketing (consultado el 10 de enero). Obtenido de:
www.puromarketing.com/42/29450/redes-sociales-comercio-electronicosimbiosis-perfecta.html

Azul Cancún Vacations & DMC (2018). Obtenido de: www.azulcancunvacations.com

Astudillo, S., Prada-Trigo, J. (2017). Empresas turísticas y factores de innovación:
Evidencias a partir del caso de estudio de Cuenca (Ecuador). Caderno Virtual de
Turismo, 17(3), pp. 5-21.

Balam, (2018); Obtenido de: http://www.balam.es/

Buenaventura (2018). Obtenido de: www.viajesbuenaventura.com.mx

Cancún Promotion (2018). Obtenido de: www.cancunpromotion.com

Ceballos, f. (2016). Turismo, clave para el comercio electrónico. Forbes. Recuperado:
/www.forbes.com.mx/turismo-clave-comercio-electronico/

Ceballos, f. (2016). Turismo, clave para el comercio electrónico. Forbes. Recuperado:
/www.forbes.com.mx/turismo-clave-comercio-electronico/

Ceballos, f. (2016). Turismo, clave para el comercio electrónico. Forbes. Recuperado:
/www.forbes.com.mx/turismo-clave-comercio-electronico/

Ceballos, f. (2016). Turismo, clave para el comercio electrónico. Forbes. Recuperado:
/www.forbes.com.mx/turismo-clave-comercio-electronico/

Chica, J.E. (2017). Importancia de las redes sociales en las e-Commerce. Blog IEBS
[consultado el 10 de enero del 2019]. Obtenido de:
//www.iebschool.com/blog/importancia-redes-sociales/

Coco maya travel (2018). Obtenido de: www.cocomayatravel.com

Colibrí way (2018). Obtenido de: www.colibriway.mx

Comarca tours, S.A. de C.V (2018). Obtenido de: www.comarcatours.com

Creatur (2018). Obtenido de: www.creaturviajes.com

Cún mex viajes (2018). Obtenido de: www.cunmexviajes.com

Debitoor (2018). E-commerce - ¿Qué es el e-commerce?. Blog [consultado el 3 de octubre].
Disponible: https://debitoor.es/glosario/definicion-ecommerce

El Edén Tours (2018). Obtenido de: http://eledentours.com/

Explorando Chiapas (2018). Obtenido de: www.explorandochiapas.com.mx

Excel Tours (2018). Obtenido de: www.exceltours.com.mx

Hernández R., Fernández, C. y Baptista P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ª ed.,
pp. 170-191). México: McGraw-Hill

INEGI (2017). Indicador trimestral de la actividades económica estatal, cifras originales,
Recuperado: http://www3.inegi.org.mx/sistemas/cntmp/itaeegranjero.aspx

Kutz Eventos Destino (2018). Obtenido de: www.kutzeventosdestino.com.mx

Lacanha Tours S.A. de C.V (2018). Obtenido de: www.lacanjatours.com.mx/

Marketing Digital (2015). ¿Qué es E-commerce o comercio electrónico?. Blog [consultado
el 3 de octubre). Barcelona School of Management. Disponible:
https://marketingdigital.bsm.upf.edu/e-commerce-comercio-electronico/

Maya´S Travel (2018). Obtenido de: www.mayastravel.com.mx

Mérida World Travel (2018). Obtenido de: www.mwtravel.com.mx

Mi sueño es viajar (2018). Obtenido de: www.misuenoesviajar.com.mx

Nichim tours and travel (2018). Obtenido de: www.nichimtours.com.mx
Ocean Travel Agencia De Viajes (2018). Obtenido de:
www.facebook.com/OceanTravelCampeche/

Olbe Travel Agency (2018). Obtenido de: www.olbe.mx

Operadora Turistica Ilimar S.A De C.V. (2018). Kompass. Obtenido de:
https://mx.kompass.com/c/operadora-turistica-ilimar-sa-de-cv/mx836855/

Sánchez, E. (2011). El turismo 2.0. Un nuevo modelo de promoción turística. Revista
Luciérnaga. 3(6).

Secretaría de Turismo (2018). Agencias de viajes. Obtenido de:
http://rnt.sectur.gob.mx/Grd_TurGenerales/

Silva, R. (2009). Beneficios del comercio electrónico. Perspectivas, 24, pp. 151-164
,obtenido de: www.redalyc.org/pdf/4259/425942160008.pdf

Ramírez, J.A. (2018). El ABC del e-commerce. Entrepreneur. (Consultado el 3 de
octubre)Disponible en: ttps://www.entrepreneur.com/article/268503

Tamayo, G. (2001).Diseños muestrales en la investigación. Semestre Económico Revista
Científica. 4(7), pp. 1-14. Recuperado:
https://revistas.udem.edu.co/index.php/economico/article/view/1410.

Tours Pata de Palo (2018). Obtenido de: tourspatadepalo.econsolid.com/

Travel Ruiz (2018). Obtenido de: www.travelruiz.mx

Viajes Libero (2018). Obtenido de: www.viajeslibero.com

Viajes Tabasco (2018). Obtenido: www.viajestabasco.com.mx

Viajes Xiximba (2018). Obtenido: www.facebook.com/www.viajesxix/

Yumu (2018). Obtenido: www.yumu.m
Published
2019-06-02
How to Cite
García Muñoz Aparicio, C. (2019, June 2). E-commerce in travel agencies in the south-east of mexico through social networks. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(2), 363-381. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/57