Cultural tourism based on tequila production: the case of Casa Sauza
Abstract
Tequila is the emblematic drink of Mexicanness; in recent decades it has allowed the actions of the tourist and cultural services sector to increase based on its national and international appreciation. The large economic groups or leading industrial corporations dedicated to the production of tequila consider tourism in the diversification of products and offer visits to the agave fields considered the territory covered by the Denomination of origin of the tequila. Objective: to know the origin and economic strategies to position ourselves in the market and achieve product diversification, especially the tourist products of the Casa Sauza economic group. Methods: historical and analytical methods were applied. The research was carried out based on a documentary review with a descriptive scope, and secondary sources of information. Results: in Mexico, the leadership in the production of tequila, combined with the importance given by the State to reproduce the cultural and heritage values that the landscape of the Blue Agave cultivation entails, and the old industrial facilities of Tequila, allow the diversification of tequila products and the inclusion of the cultural and tourist offer of its customs and traditions.
References
Cámara Nacional de la Industria Tequilera. (2024). Socios: Cámara Nacional de la Industria Tequilera. Obtenido de Cámara Nacional de la Industria Tequilera: https://www.tequileros.org/socios/
Casa Sauza. (2021). Historia: Casa Sauza. Obtenido de Casa Sauza: https://www.casasauza.com/historia-sauza
Casa Sauza. (2021). Tours: Casa Sauza . Obtenido de Casa Sauza: https://www.casasauza.com/tours-guiados-casa-sauza-2
Consejo Regulador del Tequila. (2019). ¿Que es? Obtenido de Consejo Regulador del Tequila: https://www.crt.org.mx/index.php/es/el-tequila-3/que-es-el-tequila
Consejo Regulador del Tequila. (2021). La Denominación: Consejo Regulador del Tequila. Obtenido de Consejo Regulador del Tequila: https://tequilaismexico.com/denominacion/
Diario Oficial de la Federación. (13 de Diciembre de 2012). Norma Oficial Mexicana NOM-006-SCFI-2012, Bebidas Alcohólicas, Tequila, Especificaciones. Obtenido de Secretaría de Gobernación : https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5282165&fecha=13/12/2012#gsc.tab=0
El Tiempo. (18 de Enero de 2000). Pernord Ricard compra a viuda de Romero. Obtenido de El Tiempo: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1234414
Expansión. (23 de Agosto de 2012). El tequila, ¿cada vez menos mexicano? Obtenido de Expansión: https://expansion.mx/negocios/2012/05/23/diageo-quiere-tomar-jose-cuervo
Expansión. (13 de Enero de 2014). Tequila Sauza tiene dueño japonés. Obtenido de Expansión: https://expansion.mx/negocios/2014/01/13/tequila-sauza-tiene-dueno-japones
Expansión. (23 de Enero de 2018). Bacardi se hace con el control total de la marca de tequila de lujo Patrón. Obtenido de Expansión: https://www.expansion.com/empresas/distribucion/2018/01/23/5a667863e2704e85248b4601.html
Expansión. (18 de Enero de 2019). Jose Cuervo y Sauza, los tequilas más vendidos en el mundo. Obtenido de Expansión: https://expansion.mx/empresas/2019/01/18/jose-cuervo-y-sauza-los-tequilas-mas-vendidos-en-el-mundo
Expansión. (2023). Tequila Sauza Edición Especial 150 Aniversario: Un homenaje a México. Expansión, 69.
García, J. (27 de Diciembre de 2014). En menos de 15 años tequileras del país pasaron a manos extranjeras. Obtenido de La Jornada : https://www.jornada.com.mx/2014/12/27/estados/024n1est#:~:text=Casa%20Herradura%2C%20una%20de%20las,su%20cat%C3%A1logo%20de%20marcas%
INEGI. (2023). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas (DENUE). Obtenido de https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Moreno, G. (1989). Hacia una conciencia de mexicanidad . Revista Boletín Americanista , 159-173.
Radio Fórmula. (26 de Septiembre de 2022). Bacardí: ¿quién es el dueño de uno de los rones más famosos del mundo? Obtenido de Radio Fórmula: https://www.radioformula.com.mx/economia/2022/9/26/bacardi-quien-es-el-dueno-de-uno-de-los-rones-mas-famosos-del-mundo-733153.html
Romo, P. (16 de Mayo de 2023). Indicadores del tequila, al alza. Obtenido de El Economista : https://www.eleconomista.com.mx/estados/Indicadores-del-tequila-crecieron-mas-de-500-a-partir-de-creacion-del-consejo-regulador-20230516-0076.html
Sánchez, S. (11 de Septiembre de 2018). Beam Suntory crece 30% en México a cuatro meses de su llegada. Obtenido de Expansión : https://expansion.mx/empresas/2018/09/11/beam-suntory-crece-30-en-mexico-a-cuatro-meses-de-su-llegada
UNESCO. (2024 ). Paisaje de agaves y antiguas instalaciones industriales de Tequila. Obtenido de UNESCO: https://whc.unesco.org/es/list/1209
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.