Tourism observatories as an intelligent tool for urban cultural tourism management. The case of a Coruña (Galicia, Spain)
Abstract
Given an increasingly changing and dynamic environment, it seems necessary for the structuring and definition of tourism policies to be consistent with emerging realities.Therefore, it is of utmost importance to use accurate and up-to-date information as a reference point for the development of tourism activities. In this context, this research aims to present and analyze a practical case study related to a tourism governance structure, such as the tourism observatory of the city of A Coruña (Galicia, Spain), an urban destination located in the north of Spain. The methodology employed is documentary and descriptive, complemented by information gathered through various meetings and fieldwork outings. The initial study results have provided a more detailed understanding of the implementation of a tourism observatory in an urban destination with a predominantly cultural character. The findings confirm that a project of this nature is useful when the information obtained is concise, accurate, and reliable. Additionally, the involvement of both public and private stakeholders is crucial for its operation and success. Finally, it is noteworthy that one of the main challenges in extracting value from the data lies in its quality; thus, data processing is one of the most relevant phases, along with its correct interpretation, use, and dissemination.
References
Bertocchi, D., Camatti, N., Salmasi, L. y van der Borg, J. (2021). Assessing the tourism sustainability of EU regions at the NUTS-2 level with a composite and regionalized indicator. Journal of Sustainable Tourism, 31(7), 1738-1755. https://ssrn.com/abstract=3841952
Brandão, F. y Costa, C. (2008). Novas dinâmicas e novas formas de gestão para o sector do turismo ao nível local. O Caso da Criação de Observarórios Regionais de Turismo. In: CAVACO, C. (ed.) Turismo, Inovaçao e Desenvolvimiento – Actas do I Seminário Turismo e planeamento do Território. Lisboa: Centro de Estudos Geográficos, Universidade de Lisboa, 255-280.
Centro de Inteligencia Turística de Madrid (10 de enero de 2024). Inteligencia turística. Informes dinámicos. https://www.madrid-destino.com/turismo/inteligencia-turistica
Cuevas, T. J., Zizaldra, I., Márquez, B.L., Bribiescas, F. Y González, C. (2022). Red horizontal de observatorio de turismo y movilidad en Ciudad Juárez. Productos de Creación Artística, Tecnológica, Humanidades e Investigación Científica. http://cathi.uacj.mx/handle/20.500.11961/24821
Fátima, I., De Miranda, T.C., Marciel, M.A. y Catramby, C.V. Observatório de turismo e lazer na região turística Baixada Verde: esperiência e resultados. Caderno Virtual de Turismo, 20(1). http://dx.doi.org/10.18472/cvt.20n1.2020.1754
Flores, D., Perogil, J. y Barroso, Mª (2019). La inteligencia en el ámbito turístico. Una nueva formulación en la gestión de los destinos turísticos y su posible adaptación a los destinos culturales. Journal Tourism and Heritage research, 2(4), 353-381. https://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/122
Graell, L. (2020). Importancia de establecer un Observatorio de Turismo Sostenible para el desarrollo del turismo en Panamá. Revista Espectro Investigativo Latinoamericano, 4(1), 4-11. Recuperado de: https://revista.isaeuniversidad.ac.pa/index.php/EIL/article/view/69
Hernández, C.P., Cevallos, T., Cifuentes, J.A. y Guerrero, O.C. (2020). Análisis de indicadores económicos de turismo para la provincia de Pastaza enfocados al observatorio turístico “UEA”. Ciencia Digital, 4(4), 107-128. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v4i4.1439
Instituto Gallego de Estadística (30 de diciembre de 2023). Turismo. Resultados detallados. Indicador de la intensidad de la demanda turística. https://www.ige.gal/web/mostrar_actividade_estatistica.jsp?idioma=es&codigo=0305002&num_pag=1
Instituto Nacional de Estadística (30 de diciembre de 2023). Cifras de población y censos demográficos.https://www.ine.es/dyngs/INEbase/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176992&menu=ultiDatos&idp=1254735572981
López, S., Martínez, M. y Guillén, E. (23 de noviembre de 2023). Medición de la huella de carbono en eventos. Una propuesta para la ciudad de A Coruña [Ponencia Congreso]. Nodos del Conocimiento, Online. https://nodos.org/ponencia/medicion-de-la-huella-de-carbono-en-eventos-una-propuesta-para-la-ciudad-de-a-coruna/
Marco, B., García, F. y Sabater, V. (2009). Metodología a seguir para la creación y desarrollo de un Observatorio Turístico de la Provincia de Alicante. III Congreso Internacional de Turismo de Leiria y Oeste (Portugal). Recuperado de:
http://hdl.handle.net/10045/16569
Molina, E. y Báez, S. (2017). Los observatorios turísticos a través de los tiempos. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 10 (22). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7932251
Observatorio turístico de Málaga (10 de enero de 2024). Informes. Estudios observatorio turístico de Málaga. https://visita.malaga.eu/profesional/es/observatorio-turistico/informes
Observatori del Turisme a Barcelona ciutat i regió (10 de enero de 2024). https://www.observatoriturisme.barcelona/es
Padilla, P., Sánchez, S., Hernández, J. y Mendoza, Y. (2020). Gestión de datos de investigación en los observatorios de turismo regional en Chile. Cuadernos de Turismo, 45, 289-310. https://doi.org/10.6018/turismo.426141
Perinotto, A.R., Marques, O., Souza Neto, V. y Pacheco, L. (2022). Gestao de destinos turísticos baseada em evidências: proposta de modelo conceitual de observatorios de turismo. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 14(3), 573-595. http://dx.doi.org/10.18226/21789061.v14i4p595
Quintero, J.L., Mena, F. y Salazar D.A. (2018). Reflexiones acerca del desarrollo del turismo: casa de estudio observatorio de turismo para la provincia de Pichincha. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, 8(3), 100-110. https://doi.org/10.34019/2238-2925.2018.v8.14071
Santágata, H.G. (2011). La importancia de un observatorio turístico en provincia de Buenos Aires como instrumento de orientación en la toma de decisiones y en la planificación. Notas en Turismo y Economía, 2(3), 8-44. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/25780
Torre de Hércules (2023). Registro de venta de entradas 2012-2022 [Conjunto de datos].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.