Strategies of mexican hotel groups: Pueblo Bonito and El Cid Resort
Abstract
Mexican hotel chains have been standardizing their strategies under various actions that are also followed by industrial economic groups: they become groups as a superior category of the company; they go beyond the regional logic and transition to the national one; they decide thanks to their accumulation of capital rather than depending on political support; they respond more to corporate and organizational strategies based on their growth and expansion that leads them to adopt more complex management structures, diversification and horizontal integration. Objective: to know the characteristics and
competitive strategies that allowed the hotel groups: Pueblo Bonito, and El Cid Resorts to become successful economic hotel groups, identifying their business units, size, structure, and alliances. Methods: historical and analytical methods are used. The research is of a documentary type with a descriptive scope, it is supported by secondary sources of informat Results: the strategies have been shaped by the historical trajectories of each hotel group and according to the development of the national tourism sector; its role in competition, assets and reproduction of capital for new investments.
References
Castillo, O., & Méndez, J. (2017). Los desarrollos turísticos y sus efectos medioambientales en la Riviera Maya, 1980-2015. Quivera, 101-118.
El Cid Resorts. (2015). Reporte Anual 2015. Grupe, S.A.B. de C.V. .
El Cid Resorts. (2016). Reporte Anual 2016. Grupe, S.A.B. de C.V. .
El Cid Resorts. (2017). Reporte Anual 2017. Grupe, S.A.B. de C.V.
El Cid Resorts. (2018). Reporte Anual 2018. Grupe, S.A.B. de C.V. .
El Cid Resorts. (2019). Reporte Anual 2019. Grupe, S.A.B. de C.V. .
El Cid Resorts. (2020). Reporte Anual 2020. Grupe, S.A.B. de C.V. .
El Cid Resorts. (2021). Reporte Anual 2021. Grupe, S.A.B. de C.V.
Escobar, S. (19 de 11 de 2022). El boom de la vivienda de lujo llega a San Miguel de
Allende; desarrolladora invierte 1,450 millones de pesos. Obtenido de El Economista: https://www.eleconomista.com.mx/econohabitat/El-boom-delavivienda-de-lujo-llega-a-San-Miguel-de-Allende-desarrolladora-invierte-
1450millones-de-pesos-20221119-0008.html
Grupo Expansión. (2016). Las 500 empresas más importantes de México. Grupo Expansión.
INEGI. (2023). Instituto Nacional de Estadistica y Geografía . Obtenido de Directorio
Estadístico Nacional de Unidades Económicas:
https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
Jiménez, A. (2008). Las cadenas hoteleras en el mundo y evolución de su operación en México al inicio del siglo XXI. Revista Innovar, 167-194.
Lucena, P. (2021). Pueblo Bonito. La felicidad contra la corrupción . Expansión, 106.
Madrid, F., Godínez, G., & Ávila, S. (2020). Documento 26. México: CICOTUR Anáhuac.
Meza, E. (2019). Certificación Prime: de cómo Bancomext alienta la incorporación al mercado bursátil. Comercio Exterior Bancomext Nueva Época(20), 31-35. Mundo Ejecutivo. (2018). 101 empresarios que hacen grande a México. Mundo Ejecutivo,
69.
Revista Expansión. (2015). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Revista Expansión. (2017). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Revista Expansión. (2018). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Revista Expansión. (2019). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Revista Expansión. (2020). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Revista Expansión. (2021). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Revista Expansión. (2022). Las 500 empresas más importantes de México. Expansión.
Valle, A. (24 de 08 de 2018). El 'Pueblo Bonito' que ya crece más allá de Sinaloa. Obtenido de Expansión: https://expansion.mx/empresas/2018/08/24/el-pueblo-bonito-queyacrece-mas-alla-de-sinaloa
Velázquez, C. (14 de 11 de 2022). Pueblo Bonito entra al turismo de lujo en San Miguel de Allende. Obtenido de Periódico Viaje:
https://periodicoviaje.com/opinion/pueblobonito-entra-al-turismo-de-lujo-en-sanmiguel-de-allende/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.