DIDACTICS IN MUSEUMS FOR HIGHER EDUCATION: THE TOURIST-CULTURAL PROYECT “FIVE MUSEUMS ANOTHER MADRID”
Abstract
Museums play an important role in the interpretation and understanding of cultural heritage. One of the main purposes of museums in recent years has been the organization of educational and recreational activities for visitors to enjoy and learn in these spaces of art and culture. Currently, the Community of Madrid offers five museums located in palaces for joint visits on its website. This paper analyzes these five museum spaces with the aim of assessing whether the interpretation of heritage is suitable for all audiences, especially for students in higher education. To this end, using a qualitative methodology, we analyze whether the activities proposed by these museums and the materials published on their websites are viable didactic resources for heritage education for visitors in general and, more specifically, for university professors in the teaching-learning process of heritage, history, and art history. The results show that, in spite of being a product created for the local visitor, there are no specific materials or sufficient activities for the university community or for teachers at these educational levels.
References
Asensio, M., Fernández, H., Cuenca, J. M., Fontal, O., e Ibañez, A. (2012). Una reflexión sobre WEBs, Museos y Turismo Cultural a partir de un estudio cualitativo de indicadores expertos. Series Iberoamericanas de Museología, 3, 89-107. http://www.uam.es/mikel.asensio
Baelo Álvarez, M., y Haz Gómez, F. E. (2019). Metodología de la investigación en ciencias sociales y jurídicas. Valencia, Tirant humanidades.
Bonilla Sánchez, E. (2022). Museos históricos gestionados por la Comunidad de Madrid. Experiencias, recursos e iniciativas para la interpretación del patrimonio cultural. En M.A. López y M.P. Palomar (Eds.). Educación, Interpretación del Patrimonio y Turismo (pp. 198-212). Madrid, Dykinson.
Calaf, R. (2009). Didáctica del patrimonio. Epistemología metodologías y casos de estudio. Gijón, Trea.
Calaf, R., San Fabian, J. L., y Gutiérrez, S. (2017). Evaluación de programas educativos en museos: una nueva perspectiva, 69(1), 45-65. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.42686
Casas C. y Sanz, C. (2018). La gestión de las casas-museo y el reto de la sostenibilidad. El caso del Museo Cerralbo. En M.C. Fernández-Laso, y J.R. Sarmiento (Eds.). Patrimonio Cultural y Marketing Digital (pp.193-226). Madrid, Dykinson.
Colman, F. J. (2022). Museos y Educación: Una revisión bibliográfica. Vectores Educativos 1(1), 15-29. https://doi.org/10.56375/ve1.1-8
Comunidad de Madrid (s.f.). Cinco museos, otro Madrid. https://www.comunidad.madrid/cultura/oferta-cultural-ocio/cinco-museos-otro-madrid.
Colegio de Arquitectos de Madrid (COAM) (6 de febrero de 2023). Guía de arquitectura de Madrid. https://www.coam.org/es/fundacion/servicio-historico/guia-arquitectura-madrid
Cuenca López, J. M., y Molina Puche, S. (2018). Identidad, Ciudadanía y Patrimonio. Análisis Comparativo de su tratamiento didáctico en museos de Estados Unidos. Arbor, 194(788), a447. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2007
De los Reyes, J. L. (2017). Del patrimonio cultural al museo infantil. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 40, 107-123. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7186
Escribano-Miralles, A., y Molina, S. (2015). La importancia de salidas escolares y museos en la enseñanza de sociales en Educación Infantil. Análisis de caso a partir del modelo CIPP. CLIO. History and History teaching, 41. http://clio.rediris.es/n41/articulos/EscribanoMolina2015.pdf
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Gijón, Trea.
Fontal, O. (2022). Educación patrimonial centrada en los vínculos: el origami de bienes, valores y personas. Gijón, Trea.
Fernández, M. (2003). Los museos espacios de cultura, espacios de aprendizaje. Histodidáctica, 36, 55-61. https://acortar.link/SoN1R4
Ferreiro, E., Fuentes, L., y Morere, N. (2022). La arquitectura como identidad de marca en las casas museo: Un estudio sobre las casas museo de autor en Galicia. Cuadernos de Turismo, 50, 257-278. https://doi.org/10.6018/turismo.541941
García Blanco, A. (1988). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Madrid, Ediciones de la Torre.
García, G. (3 de febrero de 2023). Los museos madrileños encabezan lo mejor de la cultura en España en 2022. Arte por Excelencias. https://acortar.link/IpK2va
Guillén, R., Hernández, A., y Sánchez, J.M. (2021). Educación, patrimonio y turismo: garantía de sostenibilidad. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 9, 254-274. https://doi.org/10.17398/2531-0968.09.254
Ibarra-Núñez, E., Gámez, A. E., y Ortega-Rubio, A. (2018). Impacto territorial del turismo en zonas prioritarias para la conservación y ecosistemas prioritarios de Baja California Sur, México. Sociedad y ambiente, 17, 33-58. https://acortar.link/iSGbJH
ICOM (1990). Código de Odontología del ICOM para los museos. (2023, 5 de enero). https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOM-codigo-Es-web-1.pdf
ICOMOS (2008). Carta ICOMOS para Interpretación y Presentación de Sitios de Patrimonio Cultural. ICOMOS 16ª AG, Québec, Canadá.
Leyva, T., y Lozano, A. (2015). Museos y Patrimonio Cultural. Cuadernos de Múscia, Artes Visuales y Artes Escénicas, 10 (2), 9-13. https://www.redalyc.org/pdf/2970/297044021012.pdf
López, M.A., y Fernández-Laso, M.C. (2022). Educación patrimonial en los estudios de grado en Turismo en la Comunidad de Madrid: Análisis de las competencias desde los planes de estudio. En M.A. López, y M.P. Palomar (Eds.) Educación, Interpretación del Patrimonio y Turismo (pp. 17-51). Madrid. Dykinson.
López, M. A., y Gómez Muñoz, M. (2022). Los departamentos didácticos de los museos. El Museo de Cuenca y su Departamento de Educación y Acción Cultural. En M.A. López, y M.P. Palomar (Eds.). Educación, Interpretación del Patrimonio y Turismo (pp. 239-273). Madrid. Dykinson.
Lord, B., y Dexter, G. (2005). Manual de gestión de museos. Barcelona, Ariel.
Lorente Lorente, J. (1998). ¿Qué es una casa museo? Revista de Museología: Publicación científica al servicio de la comunidad museológica, 14, 30-32.
Luna, U., y Ibáñez-Etxebarría, A. (2020). “Cuando el museo se convirtió en espacio de aprendizaje. Educación y museos en Guipúzcoa en los años 80”. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), 641-659. https://doi.org/10.5209/aris.64869
MadridFree (27 de julio de 2022). Cinco Museos, Otro Madrid: una ruta llena cultura. https://madridfree.org/ruta-cinco-museos-otro-madrid/
Ministerio de Cultura y Deporte (2016). Conociendo a todos los públicos. Un análisis de la visita al museo en familia. Edita Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Laboratorio permanente de público de museos. http://www.ibermuseos.org/wp-content/uploads/2020/04/conociendo-a-todos-los-publicos-esp-compressed.pdf
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Proyectos educativos y culturales en los museos. Guía básica de planificación. Secretaría General Técnica. http://www.ibermuseos.org/recursos/documentos/proyectos-educativos-y-culturales-en-museos-guia-basica-de-planificacion/
Ministerio de Cultura y Deporte (s.f.). Ruta "Cinco museos. Otro Madrid". https://www.culturaydeporte.gob.es/mcerralbo/informacion/visita/ruta-cinco-museos.html
Ministerio de Cultura y Deporte (s.f.). Hola somos CINCO MUSEOS OTRO MADRID y nos encanta que nos visites!. https://www.culturaydeporte.gob.es/cincomuseos/home.html
Montenegro Valenzuela, J. (2011). La utilización didáctica de los museos. Hacia una educación Integral. Zaragoza, Editorial Egido.
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (2 de enero de 2023). Crece un 86% el número de visitantes del Museo Reina Sofía en 2022. Nota de prensa. https://acortar.link/zHNRGW
Museo del Prado (2 de enero de 2023). El Museo Nacional del Prado ha recibido 2.456.724 visitas en 2022. https://acortar.link/hpEZ7v
Pancorbo, A. (2008). Breve historia del Museo del Prado. En M.D. Jiménez Blanco (Ed.) La Guía del Prado. Madrid, Editorial Museo Nacional del Prado.
Pastor, M. I. (2004). Pedagogía museística: nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona, Ariel.
Piñeiro-Naval, V. (2020). La metodología de análisis de contenidos. Usos y aplicaciones en la investigación comunicativa del ámbito hispano. Comunicación & Sociedad, 33(3), 1-16. DOI: 10.15581/003.33.3.1-16
Quintana, V. M. (2017). El turismo de naturaleza: un producto turístico sostenible. Arbor, 193(785), a396. https://doi.org/10.3989/arbor.2017.785n3002
Sánchez-García, J.A. (2012). Cuando vida, obra y arquitectura se entrecruzan. Sobre escritores-artistas y las casas museo como reflejo de una personalidad creativa. Series Iberoamericanas de Museología, 7, 145-155. http://hdl.handle.net/10486/11603
Santacana, J., y Serrat, N. (Coords.) (2005). Museografía Didáctica. Barcelona, Ariel.
Taylor, S. J., y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.
Troitiño, M.A., y Troitiño, L. (2018). Visión territorial del patrimonio y sostenibilidad del turismo. Boletín de la asociación de geógrafos españoles, 78, 212-244. https://doi.org/10.21138/bage.2716
Valdés, M.C. (1999) La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público. Gijón, Trea.
Vallejo, I. (2022). El Infinito en un Junco. Barcelona, Editorial Debolsillo.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.