ROUTE "VICTORIAN CADIZ": THE HERITAGE OF BRITISH INFLUENCE AS AN ACCESSIBLE TOURIST PRODUCT IN THE PROVINCE OF CADIZ
Abstract
This work is a description of a tourist route, accessible and inclusive, through the heritage of British influence in the province of Cadiz developed from the late eighteenth century to the early twentieth century, developing in different municipalities of the Bay of Cadiz, Marco de Jerez or Campo de Gibraltar. The main objective of this route is to offer the visitor a vision of what the province of Cadiz was like during this period, where the British influence was very present in architecture, engineering and industry, and to do so in an accessible and inclusive way. The methodology used is based on an exhaustive investigation of the historical-artistic heritage of Cadiz and the analysis of this heritage, studying its accessible and inclusive nature, in order to create a route suitable for any visitor profile, taking into account the needs of people with reduced mobility, blind or visually impaired people, and deaf or hearing-impaired people. The result is a route through different municipalities in the province, visiting heritage elements of various types such as mansions and cemeteries. The development of the route will be based on tourist itineraries with different degrees of accessibility depending on the limitations of the tourist resources to be visited, and will also include a series of complementary resources such as hotels and restaurants. This complementary offer will be classified according to their levels of accessibility, based on the ISO 21902 tourism accessibility standard.
References
Álvarez, M.V. (2015). El pensamiento arquitectónico en España en el siglo XIX a través de las revistas artísticas del reinado Isabelino. Vitor.
Aranda, A. M. (2004). De Miramar a Guadacorte. La influencia inglesa en la arquitectura de recreo del Campo de Gibraltar. Reales Sitios: Revista del Patrimonio Nacional, 161, 52-63.
Aranda, A. M. (2007). La arquitectura inglesa en el Campo de Gibraltar. Diputación de Cádiz, Servicio de Publicaciones.
Caro, D. (1990b). El primer ferrocarril de Andalucía. La línea Jerez-Puerto-Trocadero (1854-1861). Páginas. Revista de Humanidades, (5), 70-85.
Gómez, A.M. (2011). Arquitectura del veraneo y su época en Sanlúcar de Barrameda (Cádiz), 1900-1950. Asociación Sanluqueña de Encuentros con la Historia y el Arte.
González, M.M. (1970). Jerez-Xeres-Sherish. Noticias sobre el origen de esta ciudad, su historia y su vino. Gráficas del Exportador.
Jeffs, J. (1994). El Vino de Jerez. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Lario de Oñate, M. C. (2003). Irlandeses y Británicos en Cádiz en el siglo XVIII. En Villar García, M.B. y Pezzi Cristóbal, P. (eds.), I Coloquio Internacional “Los Extranjeros en la España Moderna”, Tomo I, 417 - 425.
Maldonado, J. (1999): La formación del capitalismo en el marco del Jerez. De la viticultura tradicional a la agroindustria vinatera moderna (siglos XVIII y XIX). Madrid: Huerga y Fierro Editores.
Márquez, L. (2020). Historia de los Butler. Una familia irlandesa de mercaderes en Cádiz y el espacio atlántico en los siglos XVIII y XIX. En Pérez Tostado, I. y Downey, D. (cords.), Ireland and the Iberian Atlantic: migration, military and material culture, 125-146.
Mayo, A. (1877). Anales de Obras Públicas. Memorias y documentos referentes a la ciencia del ingeniero y al arte de las construcciones. Tomo Tercero. Imprenta, Esterotipia y Galvanoplastia de Aribau y Cª (Sucesores de Rivadeneyra).
Paliza, M. (1987). La importancia de la arquitectura inglesa del siglo XIX y su influencia en Vizcaya. Kobie (Serie Bellas Artes), 4, 65-100.
Pérez, L.V. (2015). Cementerios en la provincia de Cádiz (Arte, sociología y antropología) [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. https://bit.ly/2TGaE1B
Pérez-González, S. M. y Mingorance, J. A. (2020). La exportación del vino y las pasas de Jerez de la Frontera a finales de la Edad Media. Journal of Medieval Iberian Studies, 12 (3), 383-403.
Prieto, E.M. (2005). El cementerio de los ingleses de Cádiz. Cemabasa.
Sánchez, F. (2013). Vía Libre: Historia del Ferrocarril de Sevilla a Jerez y de Puerto Real a Cádiz (1856-1861). Recuperado el 6 de enero de 2023 de https://bit.ly/2TJ4k9I
Sazatornil, L. (1996). Arquitectura y desarrollo urbano de Cantabria en el siglo XIX. Universidad de Cantabria, Fundación Marcelino Botín.
Sazatornil, L. (2005). Ralph Selden Wornum y la arquitectura inglesa en la costa cantábrica. En M. Cabañas Bravo (Coord.). El arte foráneo en España: presencia e influencia, 149-165. Editorial CSIC Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Serrano, M.M. (1993). Viajes y viajeros por la España del siglo XIX. Cuadernos críticos de Geografía Humana, (98). https://bit.ly/2XyJPxg
Serrano-Macías, M. I. (2016). La Finca Recreo El Altillo de Jerez de la Frontera: origen, proyectos y estado actual”. Atrio, Revista de Historia del Arte, nº 22, 190-203.
Serrano-Macías, M.I. (2021). La influencia inglesa en Jerez de la Frontera: urbanismo y arquitectura (1850-1914). [Tesis Doctoral, Universidad Pablo de Olavide].
Serrano-Macías, M.I. (2022). Home Sweet Home: la influencia inglesa en la burguesía vinatera jerezana y sus fincas de recreo (1800-1914). Editorial Peripecias.
Torrejón, J. (2006). Cádiz y los orígenes del ferrocarril en España. En Actas del IV Congreso de Historia Ferroviaria, (s/p). Junta de Andalucía, Consejería de Obras Públicas y Transporte. Recuperado de https://bit.ly/3c2rgXL
Vega, J. (2004). Viajar a España en la primera mitad del siglo XIX: Una aventura lejos de la civilización. Disparidades, Revista de Antropología, 59 (2), 93-125.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.