STRATEGIES OF ECONOMIC GROUPS OR HOTEL CHAINS: CITY EXPRESS AND GRUPO POSADAS

  • investur investur +34 679218154
  • Beatriz Pérez Sánchez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Abstract

Mexican hotel chains arose in a context of expansion of international tourism and the insufficient supply of hotel establishments, on the one hand, and on the other, thanks to the post-war economic and social boom in the United States and the proximity of Mexico for travel and tourism that increased demand. Objective: to know the characteristics and competitive strategies that allowed the hotel groups: City Express and Grupo Posadas to become successful economic hotel groups, identifying their business units, size, structure, and alliances. Methods: historical and analytical methods are used. The research is of a documentary type with a descriptive scope, it is supported by secondary sources of information. Results: in Mexico, the strategies of the economic groups or hotel chains position Grupo Posadas and City Express, in first and second place.

References

Armenta, G. (2018). Especial: Turismo. Forbes, 118.
Castillo, O., & Méndez, J. (2017). Los desarrollos turísticos y sus efectos mediambientales en la Riviera Maya 1980-2015. Quivera, 101-118.
Chathoth. (2016). Historial evolution of hotel chains. En M. Ivanova, S. Ivanov, & V. Magnini, The Routjedge Handbook of Hotel Chain Management (págs. 27-41). U.K.: Routledge.
Claver, E., Pereira, J., & Molina, .. J. (2007). Impacto del tamaño, el tipo de gestión y la categoría sobre el desempeño de los hoteles españoles. Cuadernos de turismo, 27-45.
Cordero, S., Santín, R., & Tirado, R. (1983). El poder empresarial en México. México: Terra Nova.
Espinoza. (2020). Empresas Responsables, más responsables que nunca. Revista Expansión, 107-111.
Expansión. (1971). Turismo: una franquicia hotelera . Expansión.
Expansión. (2017). Incubadora de Hoteles, Hoteles City Express. Revista Expansión, 76.
Expansión. (2017). Informe Turismo 2017, La reinvención de Posadas. Revista Expansión, 72-78.
Expansión. (2020). Empresas responsables. Revista Expansión, 115-118.
Expansión. (2020). Los 100 empresarios más importantes de México. Revista Expansión, 70-74.
Expansión. (2022). Revista Expansión.
Goncalves, J., Sass de Haro, C., Rastrollo, M., & Mondo, S. (2014). La gestión del conocimiento en cadenas hoteleras: una revisión. Tourism & Management Studies, 146-154.
López, P. (2009). Diccionario de la Clase Empresarial Mexicana. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Madrid, F., Godínez, G., & Ávila, S. (2021). Las cadenas hoteleras . México: Centro de Investigación y Competitividad Turística Anáhuac.
Moreno, S., Korstanje, M., & Picaso, P. (2019). El Turismo como objeto de investigación. Rosa Dos Ventos.
Mundo Ejecutivo. (1999). Las 1000 empresas del siglo en México. Mundo Ejecutivo, 218-220.
Mundo Ejecutivo. (2018). Especial 101 Empresariso que hacen grande a México: Luis Barrios Sánchez. Mundo Ejecutivo, 90.
Rosemberg, D. (1994). Los hoteleros no toman vacaciones. Expansión.
Published
2023-03-20
How to Cite
investur, investur, & Pérez Sánchez, B. (2023, March 20). STRATEGIES OF ECONOMIC GROUPS OR HOTEL CHAINS: CITY EXPRESS AND GRUPO POSADAS. Journal of Tourism and Heritage Research, 6(1), 385-396. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/459