MUSEUMS, POST COVID-19 RESILIENT ORGANIZATIONS
Abstract
As a result of the health crisis in 2020 and 2021, the museums remained closed to prevent the spread of the virus, which caused economic losses in terms of the generation of resources and work. The objective of the research is to analyze the way museums operate because of the pandemic. A descriptive methodology of analytical type was used to study the phenomenon, object of study through secondary sources such as articles, and all kinds of documents related to the subject. In conclusion, museums have had to reinvent themselves by coming together between the past and the future, as well as the face-to-face with the virtual, developing their social function and vocation.
References
Campaña, C. (2020). Gabriele Finaldi, Director de la National Gallery de Londres: Sobrevivencia de los grandes museos en tiempos de pandemia. https://www.elmostrador.cl/cultura/2020/11/05/gabriele-finaldi-director-de-la-national-gallery-de-londres-sobrevivencia-de-los-grandes-museos-en-tiempos-de-pandemia/
Civitatis París (2023). Museos en París. Autor. https://www.paris.es/museos#:~:text=Como%20capital%20art%C3%ADstica%20y%20uno,con%20m%C3%A1s%20de%20150%20museos.
Consejo Internacional de Museos (ICOM) (2020). Museos y la crisis de la COVID-19: 8 pasos para apoyar la resiliencia de las comunidades. https://icom.museum/es/covid-19/recursos/museos-y-covid-19-8-pasos-para-apoyar-la-resiliencia-de-las-comunidades/
Cruz, Y.I. y Mota, G.A. (2020). Documentalia: Museos en COVID-19:8 Pasos para la resiliencia comunitaria de los Museos. Revista MEC-EDUPAZ. https://click.endnote.com/viewer?doi=10.22201%2Ffpsi.20074778e.2020.2.18.76908&token=WzM3OTcxODEsIjEwLjIyMjAxL2Zwc2kuMjAwNzQ3NzhlLjIwMjAuMi4xOC43NjkwOCJd.cE7om_IB6eYR4lEjY3ZkR3pb368
Díaz, L. (2021). La cultura como motor de la resiliencia. https://globalcad.org/es/2021/05/31/cultura-resiliencia/
Duquesnoy, M. (2014). Resiliencia cultural comunitaria como quehacer político femenino de las mujeres williche del Chaurakawin (Región de los Lagos, Chile). Cuicuilco, 21(59), 65-91. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16592014000100004&lng=es&tlng=es.
EVE Museos e Innovación (2021). Qué es Resiliencia Cultural?. https://evemuseografia.com/2021/11/23/que-es-resiliencia-cultural/
Gúzeva, A. (2022). 5 nuevos museos que se abrieron en Moscú durante la pandemia. Rusia Beyond. https://es.rbth.com/cultura/88930-5-nuevos-museos-abrieron-moscu
International Counsil of Museums (ICOM) (2020a). How to reach – and engage – your public remotely. Author. https://icom.museum/en/news/how-to-reach-and-engage-your-public-remotely/
Jaimes, Y. (2023). Museos, espacios de resiliencia para grupos vulnerables. Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. https://historicoupress.upaep.mx/index.php/noticias/universidad/cultura/5940-museos-espacios-de-resiliencia-para-grupos-vulnerables
Longhi-Heredia, S.A., Quezada-Tello , L.L. y Cappello , G. (2021). Estrategias digitales de difusión museística en tiempos del COVID-19. Estudio comparativo entre Ecuador, España y Perú. Contratexto, 36, pp. 229-260, DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n036.5243
Longui-Heredia, S. A., Quezada-Tello L.L. y Tusa-Jumbo, F. (2022). Estrategias digitales museísticas durante la pandemia: Museo Nacional del Prado y Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Question/Cuestión.71(3). https//doi.org/10.24215/16696581e666
López, F.A.. (2019). Patrimonios liberadores: El museo como herramienta para la solución de conflictos. Revista del Museo de Antropología, 12(2), 165-173. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.31048/1852.4826.v12.n2.24095
México Social (2022). Museos: el severo impacto de la Pandemia. Autor. https://www.mexicosocial.org/museos/
Network of European Museum Organisations (NEMO) (2020). Survey on the impact of the COVID-19 situation on museums in Europe Final Report. https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_COVID19_Report_12.05.2020.pdf
Network of European Museum Organisations (NEMO) (2021). Follow-up survey on the impact of the COVID-19 pandemic on museums in Europe Final Report. https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_COVID19_FollowUpReport_11.1.2021.pdf?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3
Ochoa, M.E., Erráez, J. L., Ordoñez, B. P. y Espinoza, E.E. (2021). Los museos en la enseñanza de historia. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 439-444. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400439&lng=es&tlng=es
Oliveira, L.G, y Sala, R. (2021). Importancia de la resiliencia individual y organizacional para la salud laboral del personal sanitario. Revista de la Asociación Española de Especialistas en Medicina del Trabajo, 30(2), 151-160. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-62552021000200151&lng=es&tlng=es.
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) (2021). La cultura iberoamericana, herida de gravedad por la COVID-19: así lo señalan las organizaciones internacionales en un estudio regional sin precedentes.Autor. https://oei.int/oficinas/secretaria-general/noticias/la-cultura-iberoamericana-herida-de-gravedad-por-la-covid-19-asi-lo-senalan-las-organizaciones-internacionales-en-un-estudio-regional-sin-precedentesAutor.
Organización de las Naciones Unidas para la Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020). Los museos ante los desafíos de COVID-19 continúan comprometidos con las comunidades. Autor. https://es.unesco.org/news/museos-desafios-covid-19-continuan-comprometidos-comunidades
Organización de las Naciones Unidas para la Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2021). La UNESCO se propone fortalecer la resiliencia de los archivos, bibliotecas y museos africanos para enfrentar futuras crisis. Autor. https://es.unesco.org/news/unesco-se-propone-fortalecer-resiliencia-archivos-bibliotecas-y-museos-africanos-enfrentar
Organización de las Naciones Unidas para la Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2021). Museos. Autor. https://es.unesco.org/themes/museos
Rivero, M.J. (2021). Conoce Tokio como local: Lugares recomendados y tips para ahorrar dinero. http://pueaa.unam.mx/multimedia/conoce-tokio
Secretaría de la Cultura (2020). Medidas preventivas para los museos de la ciudad de México. Gobierno de la Ciudad de México. https://www.autoridadcentrohistorico.cdmx.gob.mx/storage/app/media/medidas%20preventivas%20museos.pdf
Spectrum Noticias NY1 (2022). Las grandes ciudades terminan medidas contra COVID-19; quieren impusar la normalidad. https://www.ny1noticias.com/nyc/noticias/noticias/2022/03/04/las-grandes-ciudades-terminan-medidas-contra-covid-19--quieren-impulsar-la-normalidad
TeleSURtv.net (2020). Museos de varios países definen estrategias pospandemia. Autor.https://www.telesurtv.net/news/museos-varios-paises-definen-estrategias-pospandemia-20200610-0052.html
Time Out México Editores (2021). Museos de la CDMX que ya abrieron sus puertas y debes visitar. Autor. https://www.timeoutmexico.mx/ciudad-de-mexico/arte/museos-de-la-cdmx-que-ya-abrieron-sus-puertas-y-debes-visitar
Trucos Londres (2022). Museos de Londres: Listado Definitivo con los Mejores que no te Puedes Perder. Autor. https://trucoslondres.com/turismo/londres/museos-londres/
Tykhonova, O. y Widmann, S. (2021). Consecuencias de la pandemia para los museos del mundo 2020-2021. Eve, Museos e Innovación. https://evemuseografia.com/2021/10/14/consecuencias-de-la-pandemia-para-los-museos-del-mundo-2020-2021/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.