IMPLICATIONS FOR TOURISM OF THE RECOGNITION OF THE HUMAN RIGHT TO A HEALTHY ENVIRONMENT
Abstract
In recent days, the Human Rights Council recognized the human right to a healthy environment, which represents a historic advance in improving the quality of life of people in the world. In this way, the United Nations recognizes the human right to develop in a safe, clean, healthy and sustainable environment. Therefore, the objective of this article is to analyze the implications that the recognition of the right to a healthy environment will have on tourism. For this, documentary analysis will be used to know the particularities of this fact, a legal study will be made to address how this right has been recognized, in the same way, a critical analysis will be made to formulate judgments on the subject. As main results, it is found that the recognition of this right will have implications in the management of sustainability, green energies, in the fight against climate change, in the maintenance of biodiversity and in the use of toxic substances. Regarding the conclusions, tourism products have to rationalize the use of resources. Hotels, restaurants and tourist transportation are committed to offering better products and services, with quality and that take care of the environment; accompanied by new criteria and approaches that enrich this task, in the current global environment.
References
Cesár, A. (1996). Desarrollo turistico e impacto ambiental. Puebla- México: Universidad Autonoma de Puebla.
Comisión Nacional de Derechos Humanos. (2016). El derecho humano al ambiente sano para el desarrollo y el bienestar. México: Comisión Nacional de Derechos Humanos.
D.R Secretaría de Medio Ambiente, R. N. (2000). Medio ambiente y Turismo. México: Instituto Nacional de Ecología.
De Luis, E. (2018). El medio ambiente sano: La consolidación de un derecho. Iuris Tantum Revista Boliviana de Derecho, 550-569.
Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal. (28 de junio de 2017). Gobierno de México. Obtenido de El derecho a disfrutar de un medio ambiente sano, se relaciona con la responsabilidad de proteger nuestros recursos naturales: https://www.gob.mx/inafed/articulos/el-derecho-a-disfrutar-de-un-medio-ambiente-sano-se-relaciona-con-la-responsabilidad-de-proteger-nuestros-recursos-naturales
Naturales, S. d. (20147). Turismo sustentable en México. México: Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.
OMT/UNWTO, R. E. (2016). El sector turístico y los objetivos de desarrollo sostenible. España: Edamel.
Organización de las Naciones Unidas. (17 de octubre de 2021). Organización de las Naciones Unidas. Obtenido de El derecho a un medio ambiente limpio y saludable: 6 cosas que debes saber: https://news.un.org/es/story/2021/10/1498452
Programa para el Medio Ambiente de la ONU. (10 de diciembre de 2019). Programa para el Medio Ambiente de la Orgzanización de las Naciones Unidas. Obtenido de El medio ambiente sano es un derecho humano: https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/el-medio-ambiente-sano-es-un-derecho-humano
Programa para el Medio Ambiente de la ONU. (13 de abril de 2021). Programa para el Medio Ambiente de la ONU. Obtenido de Seis motivos por los que un medio ambiente saludable tiene que ser un derecho humano: https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/seis-motivos-por-los-que-un-medio-ambiente-saludable-tiene-que-ser
Rojas, X. (2017). Ética y responsabilidad social en empresas turisticas. México: Instituto Tecnológico Superior de Zacapoaxtla.
Rotur. (2012). La responsabilidad social corporativa de las organizaciones turisticas. México: Universidad Autónoma de Nayarit.
Salcedo, M., & San Martín Rebolloso, F. (2012). Turismo y sustentabilidad: paradigma de desarrollo entre lo tradicional y lo alternativo. México: Universidad La Salle, A.C., México.
Santamarta, J. (2015). Turismo y medio ambiente. Nodo50.
Seguí, M. (2005). Retos del turismo en el siglo xxi: mitos, realidades y perspectivas. Universitaria de Geografía.
Torres, E. (s.f.). Turismo sustentable: turismo alternativo, ecoturismo y turismo rural. México: Biblioteca Jurídica Virtual del Instituto de Investigación Jurídicas de la UNAM.
Turismo, E. y. (2015). Impactos percibidos del turismo. Argentina: Centro de Investigaciones y Estudios.
Valverde, C., & Benavides, M. (2017). El turismo en México, una visión hacia el futuro. México: Planur-e.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.