TRADITIONAL MARKETS AS A TOURIST ATTRACTION. SAN JUAN PUGIBET MARKET

  • investur investur
  • María del Carmen Navarrete Torres Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, División Académica de Ciencias Económico Administrativasx

Abstract

The objective was to analyze the market, in order to promote and make it known as part of a marketing strategy, which could be successful as a different option in the already established routes that take place in the city.

A documentary research was carried out with a qualitative-descriptive approach, secondary sources were consulted. Conclusions. The routes and tourist attractions already established do not always include a visit to the property. The San Juan Ernesto Pugibet market is widely recognized nationally and internationally for its specialized sale of gastronomic products, in addition to being a point of reference among the inhabitants of the capital. Currently, the owners of the premises face great challenges derived from the effects of the pandemic and that have forced them to modernize their traditional way of selling.

References

Anzures, M.C. (1991). El mercado de Sonora. In Anales de Antropología, 28(1), 273-290.
Baena, D. G. (1985). Metodología, técnicas de investigación, titulación, nuevas técnicas de investigación para el análisis del caos, la complejidad y las contradicciones. México.
Bernard, A., & Tamagni, L. (2003). El mercado, un espacio de resistencia cultural que protege el territorio: el mercado de Cholula-México (Doctoral dissertation, Universidad Nacional del Comahue).
Buena comida México. (2022). https://www.goodfoodmexico.com/spanish/what-the-market-will-bear-the-mercado-san-juan-ynwtb
Carballo, R. y Moreno-Gil, S. (2015) La creación y promoción de experiencias en un destino turístico. Un análisis de la investigación y necesidades de actuación. Cuaderno de turismo, 35, 71-94
Cruz, R. A. (2020). Los mercados tradicionales de la Ciudad de México ante la peste de nuestro tiempo. Deliberativa Revista de Estudios Metropolitanos de Gobernanza, 2, 1-16.
Delgado, A. (2015) DF festivo: mercados de la Ciudad de México / Comité de Asuntos Editoriales del PRI, ISBN: 9786077844686
El bonito Tianguis 2019. https://www.directoalpaladar.com.mx/eventos/bonito-tianguis-proyecto-mexicano-que-da-rostro-a-nuestros-alimentos-campo
El Mercado de San Juan: - Fideicomiso Centro Histórico de la ... https://centrohistorico.cdmx.gob.mx/storage/app/media/Km%20cero/KmCero116_Agosto2018.pdf
Holbrook, M.B. y Hirschman, C.E. (1982). Los aspectos experienciales del consumo: fantasías, sentimientos y diversión del consumidor. Revista de investigación del consumidor, 9 (2), 132-140.
Mariaca, R., López, J. (2016). El mercado Tradicional de San Cristóbal de Las Casas: Patrimonio Biocultural de Chiapas. Una experiencia Etnobiología. El colegio de la frontera Sur, (ECOSUR). San Cristóbal de las Casas, Chiapas. México.
Mercados de la Ciudad de México. (2016). https://foodandtravel.mx/mercados-la-ciudad-mexico/
Mercados CDMX. (2022). https://www.archivo.cdmx.gob.mx/vive-cdmx/post/mercados-cdmx
Mercado San Juan Pugibet de San Juan ErnestoPugibet. (2022). / https://www.archdaily.mx/mx/958671/mercado-de-san-juan-ernesto-pugibet-a-911
El Financiero. (2022). Http://www.elfinanciero.com
Montemayor, C. (2007). Diccionario del náhuatl en el español de México. México: UNAM.
Mehmetoglu, M. y Engen, M. (2011). El concepto de economía de la experiencia de Pine y Gilmore y sus dimensiones: un examen empírico en el turismo. Revista de Garantía de Calidad en Hotelería y Turismo, 12 (4), 237-255.
Romero Contreras, Alejandro Tonatiuh, & Viesca González, Felipe Carlos (2009). La Entomofagia en México. Algunos aspectos culturales. El Periplo Sustentable, (16), 57-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193414421003
Sancho, A. (1998). Introducción al Turismo, Organización Mundial del Turismo (OMT).
Sectur (2015). La ruta de los mercados. Disponible.
Secretaria de Desarrollo Económico. (2020). https://www.sedeco.cdmx.gob.mx/
Tecrewiew (2020). https://tecreview.tec.mx/2020/10/22/emprendimiento/mercado-san-juanmycashless
Published
2022-07-01
How to Cite
investur, investur, & Navarrete Torres, M. del C. (2022, July 1). TRADITIONAL MARKETS AS A TOURIST ATTRACTION. SAN JUAN PUGIBET MARKET. Journal of Tourism and Heritage Research, 5(3), 34-47. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/391