Proposal for a comprehensive management model for an archaeological tourist destination

  • Alberto Moreno Melgarejo Universidad Europea de Madrid
Keywords: Destination management, archaelogical, tourism, management model, archaelogical heritage

Abstract

Archaeological tourism goes far beyond than just the visit of archaeological attractions, but visitor's experience is framed within a destination related to a wide range of different services and tourism products. Therefore, the articulation of a competitive archaeological tourist offer in a destination is a long process with many aspects going beyond archaeological attractions management. Based in the analysis of three case studies including the most important archaeological destinations worldwide (Pompeii and Herculaneum, Angkor and Machu Picchu), this article offers a proposal for a comprehensive management model for archaeological tourist destinations. The model takes into consideration all the key aspects to guarantee success, economic profitability and the sustainability of the destination itself.

References

ACEVIN (2019). Análisis de la Demanda Turística Rutas del Vino de España 2018-2019. Disponible en: https://www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo994.pdf

Ávila, R., & Barrado, D. (2005). Nuevas Tendencias en el Desarrollo de Destinos Turísticos: Marcos Conceptuales y Operativos para su Planificación y Gestión, Cuadernos de Turismo, 15, 27-43.

Del Campo Gomis F.J., López Lluch, D., Sales Civera J.M., Agulló Torres A.M., Mollá-Bauzá M., Poveda M., de los Ríos F.C., & Nogués Pedregal A.M. (2010). Wine tourism product clubs as a way to increase wine added value: the case of Spain, International Journal of Wine Research, 2, 27-34.

Coccossis, H. (2009). Sustainable Development and Tourism: Opportunities and Threats to Cultural Heritage from Tourism. En Girard, L.F. y Nijkamp, P. (eds.)
Cultural Tourism and Sustainable Tourism Development. Surrey: Ashgate.

Decroly, J. M. (2000). Geographie et Gestion Touristique du Patrimoine. Bruxelles : Université Libre de Bruxelles.

Mandke, P. (2006). Carrying capacity as a Tool for Tourism Destination Management. En Jamieson, W.
(ed.) Community destination management in developing economies. New York: The Haworth Hospitality Press.

Moreno Melgarejo, A., Sariego López, I. & Ávila Bercial, R. (2018). La planificación y la
gestión como herramientas de desarrollo de los destinos turísticos. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 25. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/turydes/25/gestion-destinos.html

Moreno Melgarejo, A., & Sariego López, I. (2017). Relaciones entre Turismo y Arqueología: el Turismo Arqueológico, una tipología turística propia, PASOS, 15(1), 163-180. DOI: 10.25145/j.pasos.2017.15.010

Moreno Melgarejo, A., & Sariego López, I. (2014). Gestión Turística en Pompeya y Herculano, PASOS, 12(1), 173-186. DOI: 10.25145/j.pasos.2014.12.013

Moreno Melgarejo, A. (2012). La planificación y gestión turística de Cuzco y Machu Picchu: Una aproximación desde el destino arqueológico considerando la relación con sus principales recursos, TURyDes Revista de Investigación en turismo y desarrollo local, 5(12). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/turydes/12/amm.html

Moreno Melgarejo, A. (2013). La planificación y gestión turística de Siem Riep / Angkor 181
(Camboya): Una aproximación desde el destino arqueológico considerando su relación con el parque arqueológico, PASOS, 11(1), 107-119.
DOI: 10.25145/j.pasos.2013.11.006

Morère, N., & Jiménez, J. (2007). Análisis del turismo arqueológico en España: un estado de la cuestión, Estudios Turísticos, no 171, pp. 115-139.

Pedersen, A. (2002). Managing Tourism at World Heritage Sites: A Practical Manual for World Heritage Site Managers. Paris: UNESCO World Heritage Center.

Secretaría General de Turismo del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio, & ACEVIN (2001). Manual de Producto Turístico Rutas del Vino de España. Inédito.
Published
2020-10-01
How to Cite
Moreno Melgarejo, A. (2020, October 1). Proposal for a comprehensive management model for an archaeological tourist destination. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(4), 161-182. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/233