Social responsability in Marriot Internacionational
Abstract
Marriott Internacional is currently the largest hotel chain worldwide, with 30 brands and more than 7,000 hotels in 132 countries (Marriott International, 2019) with a long history of hospitality in the hotel industry for the first time exceeding more than 1 million rooms (Hosteltur25, 2019), which in the ranking of hotels, places it at the top of the hotel industry. The objective of the investigation is to analyze the social responsibility actions of said chain from 1927, since in this industry, the owners have worried about the repercussions of the hotels in the environment and society in general. A descriptive longitudinal type methodology was carried out through secondary sources such as articles, news, consultation on websites, etc.. As a result, the chain's actions in social responsibility material such as environmental care, inclusion, human rights were observed values with which this organization is involved with society with the realization of activities in favor of continuous improvement.
References
Casaldàliga, N. y Horno, S. (2012). ¿Es el sector hotelero socialmente responsable?. Hosteltur. Recuperado de: https://www.hosteltur.com/192100_es-sector-hotelero- socialmente-responsable.html
D' Meza, G., Zaldívar, M., y Martín, R. (2016). La expansión internacional de la industria hotelera de los países desarrollados como opción estratégica para los países subdesarrollados. Economía y Desarrollo, 157(2), 23-38. Recuperado en 26 de septiembre de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252- 5842016000200002&lng=es&tlng=es.
El Universo (2016). Marriott se convierte en la cadena hotelera más grande del mundo. Economía. El Universo [Consultado el 31 de diciembre del 2019]. Recuperado de: https://www.eluniverso.com/noticias/2016/09/23/nota/5816830/se-crea-cadena- hotelera-mas-grande-mundo
Expansión (2017). La historia del imperio hotelero Marriot. Recuperado de: https://expansion.mx/empresas/2017/09/05/la-historia-del-imperio-hotelero- marriot
Flores-Ruiz, D., Bino-Raya, R. y Barroso-González, M.O. (2016). Responsabilidad social en el sector hotelero. Análisis de caso en Córdoba (Argentina). Revista Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 10, 3. DOI 10.3232/GCG.2016.V10.N3.04
Fuster, B., Lillo, A., Martínez, C. y Ramón, A. (2010). Crecimiento internacional de cadenas hoteleras vacacionales españolas desde una perspectiva global: un estudio de casos. Cuadernos de Turismo, (25), 69-97.[fecha de Consulta 31 de Diciembre de 2019]. ISSN: 1139-7861. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=398/39813352004
Genise, C. (2010). Hotelería tradicional versus nuevas modalidades de alojamiento Hoteles boutique y hoteles de estrellas. Proyecto de graduación, trabajo final de grado.
Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo.
Inglada, E., y Sastre, J. M. (2016). Reflexiones sobre responsabilidad social empresarial, responsabilidad pública y la sostenibilidad medioambiental. Revista Galega de Economía, 25(3), 5-22.[fecha de Consulta 31 de Diciembre de 2019]. ISSN: 1132- 2799. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=391/39148816002
Inversian.com (2016). Marriott International: Historia resumida. Recuperado de: https://inversian.com/marriott-international-historia-resumnida/
Jiménez, A. J. (2008). Las cadenas hoteleras en el mundo y evolución de su operación en México al inicio del siglo XXI. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 18(32), [fecha de Consulta 14 de Octubre de 2019]. ISSN: 0121-5051. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=818/81803211
López, E., Castro, R., M., Mercado, P., y Trujillo, A. (2012). Análisis de la estructura de la industria hotelera. Caso: hoteles de negocios en la ciudad de Toluca. Gestión Turística, (18), 147-180.[fecha de Consulta 1 de Enero de 2020]. ISSN: 0717-1811. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2233/223326490006
Marriott (2013). Código de Conducta Empresarial Marriott. Autor. Recuperado de: https://www.marriott.com/Multimedia/PDF/CorporateResponsibility/Marriott_Business_Conduct_Guide_European_Spanish.pdf
Marriott International (2018). Marriott International, Inc. 2018 Annual Report. Autor, Recuperado de: file:///G:/2020/HOTEL%20MARRIOT/Marriott_2018_Annual_Report.pdf
Marriott Internacional (2019a). Nuestros valores y legado. Autor. Recuperado de: https://www.espanol.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi
Marriott Internacional (2019b). Somos Marriott International. Autor, Recuperado de: https://www.espanol.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi
Marriott Internacional (2019c) Diversidad e inclusión. Autor. Recuperado de: https://www.espanol.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi
Marriott Internacional (2019d). 2025 Sustainability & Social Impact Goal.
Autor. Recuperado de: serve360.marriott.com/wp-content/uploads/2019/10/Serve-360- goals-page-tabloid_2-updated-20180916-English.pdf
Martínez, M. (2009). Marriott Ciudad de México, el éxito empresarial basado en la cualificación de las personas. Capital Humano, RR.HH. en Latinoamérica 235, pp. 98-102. Recuperado de: file:///G:/2020/HOTEL%20MARRIOT/pd0000052475.pdf
Medina, A., y Severino, P. (2014). Responsabilidad empresarial: generación de capital social de las empresas. Contabilidad y Negocios, 9(17), 63-72.[fecha de Consulta 31 de Diciembre de 2019]. ISSN: 1992-1896. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2816/281632446005
Peña, D., Guevara, A. y Fraiz, J. (2016). La investigación de la responsabilidad social empresarial en el sector hotelero. Análisis y revisión de la literatura científica. Turismo y Sociedad, XVIII, pp. 137-158. DOI: http://dx.doi.org/10.18601/01207555.n18.08
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.