Social responsability in Marriot Internacionational

  • Cecilia García Muñoz Aparicio Universidad Júarez Autónoma de Tabasco
Keywords: action, Hotels, Social Responsability, Tourism

Abstract

Marriott Internacional is currently the largest hotel chain worldwide, with 30 brands and more than 7,000 hotels in 132 countries (Marriott International, 2019) with a long history of hospitality in the hotel industry for the first time exceeding more than 1 million rooms (Hosteltur25, 2019), which in the ranking of hotels, places it at the top of the hotel industry. The objective of the investigation is to analyze the social responsibility actions of said chain from 1927, since in this industry, the owners have worried about the repercussions of the hotels in the environment and society in general. A descriptive longitudinal type methodology was carried out through secondary sources such as articles, news, consultation on websites, etc.. As a result, the chain's actions in social responsibility material such as environmental care, inclusion, human rights were observed values with which this organization is involved with society with the realization of activities in favor of continuous improvement.

References

Alonso, M. (2006). Marriott fomenta la capacitación, basada en el desarrollo del talento. Marriott. Recuperado de: ile:///G:/2020/HOTEL%20MARRIOT/LA_pressrelease_082106_%20fomentaCre cimiento.pdf

Casaldàliga, N. y Horno, S. (2012). ¿Es el sector hotelero socialmente responsable?. Hosteltur. Recuperado de: https://www.hosteltur.com/192100_es-sector-hotelero- socialmente-responsable.html

D' Meza, G., Zaldívar, M., y Martín, R. (2016). La expansión internacional de la industria hotelera de los países desarrollados como opción estratégica para los países subdesarrollados. Economía y Desarrollo, 157(2), 23-38. Recuperado en 26 de septiembre de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252- 5842016000200002&lng=es&tlng=es.

El Universo (2016). Marriott se convierte en la cadena hotelera más grande del mundo. Economía. El Universo [Consultado el 31 de diciembre del 2019]. Recuperado de: https://www.eluniverso.com/noticias/2016/09/23/nota/5816830/se-crea-cadena- hotelera-mas-grande-mundo
Expansión (2017). La historia del imperio hotelero Marriot. Recuperado de: https://expansion.mx/empresas/2017/09/05/la-historia-del-imperio-hotelero- marriot

Flores-Ruiz, D., Bino-Raya, R. y Barroso-González, M.O. (2016). Responsabilidad social en el sector hotelero. Análisis de caso en Córdoba (Argentina). Revista Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 10, 3. DOI 10.3232/GCG.2016.V10.N3.04

Fuster, B., Lillo, A., Martínez, C. y Ramón, A. (2010). Crecimiento internacional de cadenas hoteleras vacacionales españolas desde una perspectiva global: un estudio de casos. Cuadernos de Turismo, (25), 69-97.[fecha de Consulta 31 de Diciembre de 2019]. ISSN: 1139-7861. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=398/39813352004
Genise, C. (2010). Hotelería tradicional versus nuevas modalidades de alojamiento Hoteles boutique y hoteles de estrellas. Proyecto de graduación, trabajo final de grado.
Facultad de Diseño y Comunicación. Universidad de Palermo.

Inglada, E., y Sastre, J. M. (2016). Reflexiones sobre responsabilidad social empresarial, responsabilidad pública y la sostenibilidad medioambiental. Revista Galega de Economía, 25(3), 5-22.[fecha de Consulta 31 de Diciembre de 2019]. ISSN: 1132- 2799. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=391/39148816002
Inversian.com (2016). Marriott International: Historia resumida. Recuperado de: https://inversian.com/marriott-international-historia-resumnida/

Jiménez, A. J. (2008). Las cadenas hoteleras en el mundo y evolución de su operación en México al inicio del siglo XXI. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 18(32), [fecha de Consulta 14 de Octubre de 2019]. ISSN: 0121-5051. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=818/81803211

López, E., Castro, R., M., Mercado, P., y Trujillo, A. (2012). Análisis de la estructura de la industria hotelera. Caso: hoteles de negocios en la ciudad de Toluca. Gestión Turística, (18), 147-180.[fecha de Consulta 1 de Enero de 2020]. ISSN: 0717-1811. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2233/223326490006

Marriott (2013). Código de Conducta Empresarial Marriott. Autor. Recuperado de: https://www.marriott.com/Multimedia/PDF/CorporateResponsibility/Marriott_Business_Conduct_Guide_European_Spanish.pdf

Marriott International (2018). Marriott International, Inc. 2018 Annual Report. Autor, Recuperado de: file:///G:/2020/HOTEL%20MARRIOT/Marriott_2018_Annual_Report.pdf
Marriott Internacional (2019a). Nuestros valores y legado. Autor. Recuperado de: https://www.espanol.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi

Marriott Internacional (2019b). Somos Marriott International. Autor, Recuperado de: https://www.espanol.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi

Marriott Internacional (2019c) Diversidad e inclusión. Autor. Recuperado de: https://www.espanol.marriott.com/marriott/aboutmarriott.mi

Marriott Internacional (2019d). 2025 Sustainability & Social Impact Goal.
Autor. Recuperado de: serve360.marriott.com/wp-content/uploads/2019/10/Serve-360- goals-page-tabloid_2-updated-20180916-English.pdf

Martínez, M. (2009). Marriott Ciudad de México, el éxito empresarial basado en la cualificación de las personas. Capital Humano, RR.HH. en Latinoamérica 235, pp. 98-102. Recuperado de: file:///G:/2020/HOTEL%20MARRIOT/pd0000052475.pdf

Medina, A., y Severino, P. (2014). Responsabilidad empresarial: generación de capital social de las empresas. Contabilidad y Negocios, 9(17), 63-72.[fecha de Consulta 31 de Diciembre de 2019]. ISSN: 1992-1896. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2816/281632446005

Peña, D., Guevara, A. y Fraiz, J. (2016). La investigación de la responsabilidad social empresarial en el sector hotelero. Análisis y revisión de la literatura científica. Turismo y Sociedad, XVIII, pp. 137-158. DOI: http://dx.doi.org/10.18601/01207555.n18.08
Published
2020-10-01
How to Cite
Muñoz Aparicio, C. G. (2020, October 1). Social responsability in Marriot Internacionational. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(4), 150-160. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/232