Application of information technologies and communication in tourism to conserve the environment
Abstract
The purpose of this work was to conduct a theoretical review of information and communication technologies and their application in tourism to conserve the environment. ICT represents a growing opportunity for environmental protection, showing in a viable way the principle of information for action, both at a political, business or social level. The subject studied addresses the context of environmental education and the usefulness of ICT in tourism. The research was descriptive documentary and the analytical method is used. The study provides an opportunity for researchers since the technologies used for tourism activity can not only facilitate people's lives, but also promote changes in habits so far from living together in the environment in which they live and look around with harmony and a conservative thought of them.
References
Bizirgiannia, I. & Dionysopouloub, P. (2013). The influence of tourist trends of youth tourism through social media (SM) & information and communication technologies (ICTs). Procedia - Social and Behavioral Sciences, (73), 652 – 660
Buhalis, D. & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet—The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), 609–623. http://doi.org/10.1016/j. tourman.2008.01.005
Cabero, J. y Barroso, J. (2015). Nuevos retos en tecnología educativa. Madrid. Editorial Síntesis.
Calero, M. (2010). Gestión Pedagógica y la didáctica de los procesos. Lima: Parábola.
Clopatofsky, J. (2013). Trancones aéreos, reto para los próximos 20 años. El tiempo. Bogotá D.C., 7 de agosto de 2015. Disponible en: http:// goo.gl/tUIZ0h
Colak, H. E. & Aydinoglu, A. C. (2006). Determining Regional Tourism Development Strategies of East Black Sea Region of Turkey by GIS. In XXIII FIG Congress (pp. 1–9). munich, Germany. Retrieved from https://www.fig.net/resources/ proceedings/fig_proceedings/fig2006/papers/ts72/ts72_03_ colak_aydinoglu_0545 .pdf
De Jesús, J. (2013) Las TICs y la Gestión empresarial. Programa Master Executive en Gestión de las Telecomunicaciones y Tecnologías de la Información (On Line) En: https://www.eoi.es/blogs/mtelcon/2013/02/06/las-tics-y-la-gestion-empresarial/
DANE (2015). Indicadores Básicos de Tendencias y Uso de Tecnologías de la Información y Comunicación en Microestablecimientos. Bogotá-Colombia, Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE).
Gálvez, E.J. (2014). Tecnologías de Información y Comunicación, e innovación en las MIPYMES de Colombia. Cuadernos de administración, vol. 30, nº 51, pp. 71-79.
Gil, E. (2002). Identidad y Nuevas Tecnologías. Disponible en: http:www.voc.edu/web/esplart/gil0902/htm
Jiménez, M. (2008). Cómo medir la percepción de la Responsabilidad Social en los diversos estamentos de la universidad: una experiencia concreta. UNESCO-IESALC. Educación Superior y Sociedad. Nro.2, pp.139-162
Jiménez, R. (2011). Libro blanco de los viajes sociales: Cómo internet y el protagonismo de los viajeros ha revolucionado el sector turístico, 6 febrero de 2014. Disponible en: http://www.minube.com/libroblanco
Jiménez, P. & Aquilino, G. (2012). Propuesta de un modelo de competitividad de destinos turísticos. Estudios Y Perspectivas En Turismo, 21, 977–995. Retrieved from http://www.scielo. org.ar/pdf/eypt/v21n4/v21n4a10.pdf
Lamsfus, C.; Grün, C.; Alzua, A. y Werthner, H. (2010): «Context-based Matchmaking to enhace Tourist´s Experiencies. Monograph: Information Technology in the Tourism Industry». Upgrade, vol. XI, nº 2, pp. 14-21.
Leeuwen, E. & Nijkamp, P. (2011). Operational advances in tourism Research Memorandum 2011-19. Ansterdam. Retrieved from http://dspace.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/1871/19532/rm 2011-19.pdf?sequence=2
MINTIC (2014). Plan Vive Digital Colombia 2014-2018», 21 de abril de 2015. Disponible en: http://g
oo.gl/u9KH5U
Ministerio de Comercio Industria y Turismo. (2011). Plan Sectorial de Turismo 2011-2014 “Turismo: factor de prosperidad para Colombia.” Bogotá.
Monterrubio, C. (2009). Comunidad receptora: Elemento esencial en la gestión turística. Gestión Turistica, 11, 101–111. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=223314808005
Morales, O. (2003) Fundamentos de la Investigación documental y la monografía. Grupo Multidisciplinario de Investigación en Odontología, Facultad de Odontología, Universidad de Los Andes. Venezuela. En: http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/16490
/fundamentos_investigacion.pdf;jsessionid=A731763A6BB061270D2ECBA7B9E20509?sequence=1
Murelaga. J. (2001). La Radio frente a la Revolución Digital. Revista de Periodismo Digital. Año 1. No. 1. Disponible en: www.coranto.net.
Nicolae, J. C. & Sabina, D. B. M. (2012). The ICT Implication on CSR in the Tourism of Emerging Markets. Procedia Economics and Finance, 3(12), 702–709. http://doi.org/10.1016/ S2212-5671(12)00217-1
OMT (2013): «El turismo internacional mantendrá un crecimiento fuerte en 2013», 4 de febrero de 2013. Disponible en: http://goo.gl/BeFlLi
OMT (2011): « Panorama OMT del turismo internacional». Edición 2011. Organización Mundial del Turismo, 20 de abril de 2013. Disponible en: http://goo.gl/N8Aw8u
Ochoa, X. y Cordero, S. (2002). Las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Disponible en: http://www.ruv.itesm.mx/especiales/citela/documentos/material/módulos/módulos 2/contenidoii.htm
Porter, M. E. (2001). Strategy and the Internet. Harvard Business Review, 1–20. Retrieved from http://web.uncg.edu/bae/ lsiyer/ec_common/articles/strategy_and_internet_porter.pdf
Quintero, P., Bernal, C. & López, H. (2005). La competitividad turística de Cartagena de Indias. In La competitividad turística de Cartagena de Indias: análisis del destino y posicionamiento en el mercado (p. 121). Cámara de Comercio de Cartagena. Retrieved from file:///C:/Users/Diana/Downloads/2009062513_INV_NO4LAC-1.PDF
Ramos, D. (2008): « ¿Quién viaja en avión? Una aproximación a la caracterización de los usuarios europeos del transporte aéreo según su nivel de renta». X coloquio internacional de Geocrítica, 28 de febrero de 2015. Disponible en: http://www.ub.edu/ geocrit/-xcol/102.htm
Ríos, J. (1996). Nuevas tecnologías de la información y de la comunicación y conservación del medio ambiente: una relación necesaria. Congreso Internacional de Tecnología, educación y Desarrollo Sostenible.
Seng, B. (2015). ICT for sutainable development of the tourism industry in Cambodia. Springer International Publishing Switzerland (Vol. 8944).
Simsek, Ö., Altun, E. & Ates, A. (2010). Developing ICT skills of visually impaired learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2, 4655–4661. http://doi.org/10.1016/j. sbspro.2010.03.745
Tena, A. y Rivas, R. (2000) Manual de investigación documental: elaboración de tesinas. México D. F: Plaza y Valdés.
Torres, P. & Merrero, M. (2014). Algunas Consideraciones Sobre La Medición de La Competitividad De Destinos Turísticos. Retos Turísticos, 2(2). Retrieved from http://retos.mes.edu. cu/index.php/retojs/article/view/60
Tancara, C. (1993). La Investigación Documental. Temas Sociales, (17), 91-106. Recuperado en 03 de enero de 2020, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0040-29151993000100008&lng=es&tlng=es.
Thompson, & Strickland. (2004). Administración estratégica. México: Mac Graw Hill
Vence, L. (2011). Uso pedagógico de las TIC para el fortalecimiento de estrategias didácticas del programa Todos a Aprender. Ministerio de Educación Nacional. En: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles336355_archivo_pdf.pdf.
WTO. (2016). Annual Report 2015. Annual Report 2015.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.