Implementation of strategies for tourism development of the municipality of Tlaxco, Tlaxcala. Mexico

  • Tania Patricia Muñoz Hernández Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Alfredo Pérez Paredes Benemérita Universidad Autónoma de Puebla http://orcid.org/0000-0001-8766-5766
  • Amado Torralba Flores Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Keywords: Tlaxco, tourism, local development, strategies

Abstract

In 2015, the municipality of Tlaxco is named Pueblo Mágico, although it is true that it has tourist wealth, according to the Annual Report on the Poverty Situation 60.22% of the population is in a state of poverty, therefore, the objective is to make tourism activity the engine of growth of the municipality through a planning of products and services that meet the needs of the tourist and those of the destination, based on a previously made diagnosis of the tourist inventory. For this, an instrument was designed whose sample was taken contemplating 118 companies that are directly linked to tourism, 36 surveys being applied. According to the results, 100% of respondents believe that Tlaxco can reach a more visited destination and although 66.7% have a high level of satisfaction residing in Tlaxco, 88.9% believe that although tourism has increased, public services have not improved. However, although 72.2% consider that the influx of tourists has increased, 58.3% consider that the tourist activity of the town is limited. Of the development plans that have been implemented, 44.5% of respondents have heard those plans but have no total knowledge of them. Therefore, it is essential that the opinion of the residents be taken into account, so that new activities and attractions for visitors are implemented in this way.

References

ltés, C. (2008). Turismo y Desarrollo en México. México: Banco Interamericano de Desarrollo.

Arnaiz Burne, S. M., & Scartascini Spadaro, G. (2012). Desarrollo local y turismo. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Artesi, L. (2003). Desarrollo local y redes: El turismo. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Balente Herrera, O., Díaz Puente, J. M., & Parra Vázquez, M. R. (2012). Los determinantes del desarrollo local. Un estudios de caso en Chiapas México. Agricultura, sociedad y desarrollo, 251-269.

Benceny, G. (2007). El Turismo en México, Apreciaciones sobre el turismo en espacio litoral. Redalyc, 13-34.

Cárdenas, N. (2002). El desarrollo local, su conceptualización y procesos. Provincia, 53-76.

Díaz Argueta, J. C., & Ascoli Andreu, J. F. (2006). Reflexiones sobre desarrollo local y regional. Guatemala: KFW.

Fonseca Morales, M. (2009). Punta Mita en la dinámica del desarrollo turístico regional. El periplo sustentable, 85-108.

Forbes. (19 de Marzo de 2019). Forbes. Obtenido de https://www.forbes.com.mx/mexico-cae-al-septimo-lugar-en-el-ranking-de-llegada-de-turistas-internacionales/

Galdámez, E. (2016). Monografía sobre desarrollo humano y objetivos de desarrollo del milenio. El Salvador: Programa de las naciones unidas para el desarrollo.

Gobierno de la Républica. (2017). Guía Metodológica. Ciudad de México: SEDATU/SEMARNAT/GIZ.

Gobierno Municipal de Tlaxco. (2017). Plan Municipal de Desarrollo. Tlaxco, Tlaxcala.

Gobierno Municipal de Tlaxco. (2018). Inventario Turístico. Tlaxco, Tlaxcala: Gobierno Municipal de Tlaxco.

Guzmán Sala, A., Mayo Castro, A., & Pérez Sánchez, B. (2012). Turismo: Enfoque Global. Tabasco: Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Hernández Rojas, R. (2018):El turismo gastronómico en Andalucía: factores de análisis. Vol. 39 (No 22) Año 2018 Pág. 15

Hernández Rojas, R. D., & Dancausa, M. G. M. (2018). Turismo gastronómico. La gastronomía tradicional de Córdoba (España). Estudios y perspectivas en turismo, 27(2), 413-430.

INEGI. (2009). INEGI. Obtenido de http://www3.inegi.org.mx/contenidos/app/mexicocifras/datos_geograficos/29/29034.pdf

INEGI. (2013). INEGI. Obtenido de http://www.microrregiones.gob.mx/zap/medioFisico.aspx?entra=nacion&ent=29&mun=034

Instituto Mexicano para la Competitividad. (2012). IMCO. Obtenido de http://imco.org.mx/indice_de_competitividad_estatal_2012/estado/tlaxcala

Mercado Vargaz, H., & Palmerín Cerna, M. (2012). El turismo y su impacto en la economía de México y del estado de Michoacán. Revista de investigación y turismo en desarrollo local, 1-23.

Montaño Armendáriz, M. A. (30 de Mayo de 2014). Eumed. Obtenido de http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2014/mama/ficha.htm

PNUD. (s.f.). Informe de desarrollo humano. PNUD, Mèxico. Recuperado el 2019, de http://www.mx.undp.org/content/dam/mexico/docs/Publicaciones/PublicacionesReduccionPobreza/InformesDesarrolloHumano/IDHyODMPuebla/UNDP-MX-PovRed-IDH-IDHyODMPuebla-BasedatosPuebla.xlsx

Quispe Fernández, G. M., & Ayaviri Nina, D. (2012). Los actores en el desarrollo económico local. Perspectivas, 71-116.

Ramírez Montañez, J. (2014). El turismo en el desarrollo regional: la experiencia de dos departamentos colombianos. Lebret, 259-278.

Romero de García, E. (2002). Claves para entender el desarrollo endógeno en la globalización. Opción, 139-165.

Rosas Baños, M., & Lara Rodríguez, R. (2013). Desarrollo endógeno local sustentable y propiedad común: San pedro El Alto, México. Cuadernos de desarrollo rural, 59-80.

Sánchez Crispín, Á., & Propin Frejomil, E. (2002). Perspectiva geográfica de la regionalización turística de México. Perspectiva geográfica de la regionalización turística de México (págs. 386-394). México: Instituto de Geografía de la UNAM.

Secretaria de Turismo. (Enero de 2015). Agenda de Competitividad. México: Secretaria de Turismo. Obtenido de http://www.agendasinnovacion.org/wp-content/uploads/2015/03/4.5-Agenda-de-especializaci%C3%B3n-Turismo1.pdf

SECTUR. (2003). Planeación y gestión del desarrollo turístico municipal. México: SECTUR.

SEDESOL. (2018). Informe Anual sobre la Situación de Pobreza y Rezago Social. México: SEDESOL.

Varisco, C. (2008). Nulan. Obtenido de http://nulan.mdp.edu.ar/550/1/varisco_c.pdf

Vázquez Barquero, A. (4 de Febrero de 2000). Desarrollo económico local y descentralización: aproximación a un marco conceptual. Santiago, Chile: Comisión económica para América latina y el Caribe.
Published
2020-07-01
How to Cite
Muñoz Hernández, T. P., Pérez Paredes, A., & Torralba Flores, A. (2020, July 1). Implementation of strategies for tourism development of the municipality of Tlaxco, Tlaxcala. Mexico. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(3), 188-218. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/207