Reflections around didactic tourism

Abstract

In the last decades a very diversified tourist offer has been configured that corresponds to the different expectations of the demand. For this reason, tourist products can be found, under heterogeneous meanings, that come to qualify those aspects that distinguish certain motivations of consumers. Significant examples are those related to the Natural and Cultural Heritage that, currently, have been widely opened to such diversification from the well-known “niche tourism” managed as a specialized alternative to other more generalist products, in order to reach new markets and consumers.

In this context it is in which the Didactic Tourism is ascribed, whose main objective is to meet the needs and expectations that tourists have from the perspective of learning through tourism practice. The purpose of this contribution is to reflect on it, both from its conceptual approach, and the needs of the product for its optimal development. This has followed, among others, a deductive method based on general situations to achieve the particularities of a specific reality.

The results show the difficulty in establishing a uniform criterion on what this tourist product demands due to its close relationship with other more consolidated ones, such as Cultural Tourism, concluding that the management of Didactic Tourism should be interested in the relationship of actors involved with the teaching-learning process that is achieved with this tourist practice.

References

Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Castillo M. I., Rodríguez, M. I., Pérez, L. y López-Guzmán, T. (2018). Motivations of educational tourists in non-English-speaking countries: the role of languages. Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 35, (4) 437–448.
https://doi.org/10.1080/10548408.2017.1358238

Cooper, C., Fletcher, J., Gilbert, D. y Wanhill, S. (1997). Turismo, principios y práctica. México: Diana.

Chang, M. y Šerić, M. (2019). Los servicios de apoyo a los estudiantes internacionales como promotor del turismo educativo: un estudio cross-cultural en la ciudad de Valencia. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas (19), 103-123.

De La Torre, M. (1993). Didáctica. Editorial Génesis. Argentina.

Irudayam, I. (2016). International student satisfaction, with support services. Tesis Doctoral. Johnson & Wales University. Recuperada de http://scholarsarchive.jwu.edu/dissertations/AAI10102637/

Juan, J. (2004). El arqueoturismo o turismo arqueológico: un paso más para la valorización del patrimonio arqueológico. Boletín GC: Gestión Cultural Nº 9: Turismo Arqueológico, Recuperado el 27 de agosto de 2019 de: Portal Iberoamericano de Gestión Cultural. www.gestioncultural.org

Mallart, J. (2001). Didáctica: concepto objeto y finalidad. Didáctica General para Psicopedagogos, Cap. I Didáctica: concepto, objetivo y finalidad. UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

McIntosh, R. W. y Goeldner, C. R. (1986). Tourism: Principles, Practices and Philosophies. New York. Wiley Ed.
McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.

Middleton, V., (1998). Marketing implications for attractions. En Tourism Management, vol.10, (3).
Millán, M. (2001). Viejos recursos para nuevos turismos: el caso de la Región de Murcia. Cuadernos de Turismo (8) 109-128.

Millán, M. (2011). La función didáctica del Geoturismo. Propuestas para la Región de Murcia. Gran Tour, Revista de Investigaciones Turísticas (4) 62-93.

Organización Mundial del Turismo (OMT) (1998). Introducción al turismo, Madrid, OMT.

Organización Mundial del Turismo (OMT/UNWTO), (2013). Notas metodológicas de la base de datos de estadísticas de Turismo. Madrid, UNWTO. Recuperado el 10 de agosto de 2019 de http://www2.unwto.org/sites/all/files/docpdf/2013methonotessp.pdf

Organización Mundial del Turismo (s. f.). Entender el turismo: Glosario Básico. https://media.unwto.org/es/content/entender-el-turismo-glosario-basico Recuperado el 21 de agosto de 2019
Organización Mundial del Turismo (OMT/UNWTO), (2013). Notas metodológicas de la base de datos de estadísticas de Turismo. Madrid, UNWTO.

Organización Mundial del Turismo (2019). Definiciones de turismo de la OMT, OMT, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284420858.
Pereiro, X. (2009). Turismo cultural: uma visão antropológica. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. España: Colección Pasos Edita. 2.

Pérez-Encinas, A., y Ammigan, R. (2016). Support services at Spanish and U.S. institutions: a driver for international student satisfaction. Journal of International Students, 6 (4), 984-998. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1125790.pdf

Portuguez, A. P. (2004). Turismo, planejamento socioespacial e patrimônio histórico cultural. In: Portuguez, A. P. (Org.). Turismo, memória e patrimônio cultural. Roca, São Paulo.

Prats, J. (2002). Hacia una definición de la investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Enseñanza de las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, (1) 81-89. Recuperado el 21 de agosto de 2019 de: http://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126132/183031

Quijano, I. E. (2019). Arqueología experimental y competencias pedagógicas investigativas. Una propuesta desde la educación patrimonial en el Perú. E. A. E. Editorial Académica Española.
Romita. T. (2011). Del turismo al turismo de nicho. Algunas consideraciones sobre las perspectivas del turismo en la sociedad postmoderna. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas (3) 101-111.

Tamayo, A. L. y Peñaloza, L. (2005). Investigación en turismo y educación en la Universidad Autónoma del Estado de México. Teoría y praxis (1) 87-95

Valls, J. F. (1996). Las claves del mercado turístico. Como competir en el nuevo entorno. Bilbao: Deusto Turismo.

Valls, J. F. (2006). Gestão integral de destinos turísticos sustentáveis. FGV Editora.
Published
2020-07-01
How to Cite
Millán Escriche, M. (2020, July 1). Reflections around didactic tourism. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(3), 407-422. Retrieved from https://jthr.es/index.php/journal/article/view/137