ANALYSIS OF THE TOURISTIC-CULTURAL MEDIATION IN ALL’APERTO HERITAGE SITES OF BARCELONA: THE CASE OF CIUTAT VELLA AND SARRIÀ-SANT GERVASI.

  • Marta Conill Tetuà
Keywords: Barcelona, cultural tourism, heritage, touristic-cultural mediation.

Abstract

Barcelona is a city with a rich cultural heritage which can be tangible in many city spaces (buildings, squares, urban monuments, etc.). This fact makes the city more attractive to visitors whose number, since the urban transformation that Barcelona suffered due to the 1992’s Olympic Games, constantly increases reaching nine million tourists that came to Barcelona in 2016. These tourists are mainly attracted by cultural heritage, beaches and Mediterranean lifestyle. Cultural tourism is one of the key factors of Barcelona’s tourism success, since the city becomes the stage where history coexists with present resulting a “big heritage container” (Coma & Santacana, 2010)

However, this all’apertoheritage cannot be always interpreted because of a lack of tools which help visitor’s comprehension. Given the touristic position of Barcelona and taking into account Barcelona’s Educating Cities ‘network membership, the city should provide these spaces with tools for its interpretation.

In this context, this research aims to deeply analyse the touristic-cultural mediation, specifically the museography that one can encounter in all’apertoheritage sites located in the neighbourhoods of Ciutat Vella and Sarrià-Sant Gervasi. Thus, a comparison between these zones provided with large number of cultural attractions but with a different role in touristic circuits, is carried out. An analysis of the identified touristic-cultural mediation tools is also carried out in order to study the message that the city addresses to visitors and citizens.

Author Biography

Marta Conill Tetuà

Campus de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, Barcelona, España

References

Ajuntament de Barcelona a. (28 de diciembre de 2017). Ajuntament de Barcelona . Obtenido de http://www.bcn.cat/estadistica/catala/dades/anuari/cap13/C1301020.htm

Ajuntament de Barcelona b. (2017). Distribució territorial de la renda familiar disponible per càpita a Barcelona (2016). Obtenido de http://ajuntament.barcelona.cat/barcelonaeconomia/sites/default/files/RFD_2016_BCN.pdf

Ajuntament de Barcelona. (2016). Població i Demografia. Recuperado el 4 de enero de 2018, de http://www.bcn.cat/estadistica/catala/dades/anuari/pdf/cap02.pdf

Arcos, J., & Osácar, E. (2017). The case of Barcelona and Juan Marsé.

Asociación Internacional de Ciudades Educadoras. (2004). Barcelona Ciutat Educadora. Recuperado el 15 de enero de 2018, de http://www.edcities.org/carta-de-ciudades-educadoras/
Barcelona Turisme . (28 de diciembre de 2017). Professionals Barcelona Turisme . Obtenido de http://www.barcelonaturisme.com/uploads/web/estadistiques/2016OTB2.pdf

Casanovas, O., & Arcos-Pumarola, J. (2017). Protección del patrimonio y su contexto: de la conservación a la preservación. En L. Coma, & J. Santacana, Ciudad Educadora y Turismo Responsable (págs. 213-232). Gijón: Trea.

Coma, L. (2011). Actividades educativas y didáctica del patrimonio en las ciudades española. Análisis, estado de la cuestión y valoración para una propuesta de modelización. Tesis Doctoral . Barcelona, España: Universitat de Barcelona.

Coma, L. (2011). Estaciones de interpretación interactivas y didáctica del patrimonio. Íber (68), 40-46.

Coma, L., & Santacana, J. (2010). Cookbook of heritage. Gijón: Trea.

del Pozo, J. M. (30 de noviembre de 2017). Asociació Internacional de Ciutats Educadores. Recuperado el 8 de enero de 2018, de http://www.edcities.org/dia-internacional-cat-2017/adhesion/joan-manuel-del-pozo/

Figueras, P. (2008). Ciudades Educadoras, una apuesta de futuro. En A. I. Educadoras, Educación y vida urbana: 20 años de Ciudades Educadoras (págs. 19-21). Barcelona: Santillana.

Figueras, P. (2010). Nacimiento de la primera Red Territorial de la AICE. En R. E. Ciudades, Red Estatal de Ciudades Educadoras (RECE) 15 años de compromiso con la Carta (págs. 9-11). Barcelona: Ministerio de Educación.

Fontal, O. (2013). La educación patrimonial. Del patrimonio a las personas. Gijón: Trea.

Fontal, O. (2010). La investigación universitaria en Didáctica del Patrimonio: aportaciones desde la Didáctica de la expresión Plástica., (págs. 2-7). Girona.

Glen, M. H. (2009). Interpretación: ¿profesión, disciplina, arte o ciencia? Boletín de Interpretación (21), 28-33.
Published
2019-07-03
How to Cite
Conill Tetuà, M. (2019, July 3). ANALYSIS OF THE TOURISTIC-CULTURAL MEDIATION IN ALL’APERTO HERITAGE SITES OF BARCELONA: THE CASE OF CIUTAT VELLA AND SARRIÀ-SANT GERVASI. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(3), 176-194. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/73