Impact of religious tourism on the identity, quality of life and well-being of the local community of Talpa de Allende, Jalisco

  • Paulina Alejandra Mota García Universidad de Guadalajara
Keywords: Mass tourism, Pilgrim Route, sustainability, local development

Abstract

Talpa de Allende, located in Jalisco, Mexico, in the Western Sierra Coast region, is a religious tourism destination. It is estimated that it receives around 3 million visitors. However, according to data from the latest census (INEGI, 2020), the population of the municipality of Talpa was 14,997 inhabitants in 2020. Of these, 67.42% are located in the municipal seat and the rest in its boroughs. Pilgrimages have been fundamental to the local identity and economy. However, the population's perception of the effects and consequences of this phenomenon varies, making its study relevant for the formulation of sustainable development strategies and religious tourism planning. Within this massive influx, there is the question of how locals experience this large-scale tourism. Therefore, the objective was to analyze the perception of the local population of Talpa de Allende regarding religious tourism and pilgrimages, identifying their impact on local development, quality of life, the well-being of residents, and their identity. The study was qualitative, involving semi-structured interviews with local residents about their perceptions of religious tourism, local identity, and well-being. The results indicate a differentiated perception between those who view the relationship with tourism positively and those who have been affected by overcrowding. Therefore, it is necessary to incorporate the perceptions of the local population into future religious tourism planning processes.

References

Alarcón, M. L., & Torres, J. F. (2019). Prácticas devocionales y desarrollo comunitario en zonas rurales mexicanas. Revista Latinoamericana de Estudios Socioterritoriales, 15(2), 45–62.
Barragán, C. (2020). Espiritualidad y turismo: un análisis de los caminos de fe en México. Revista Estudios Sociales, (58), 112–130.
Cabrera, E. M. (2018). Turismo religioso y cohesión social en pueblos mágicos. Revista Mexicana de Investigación Turística, 12(1), 87–102.
Camacho, R., & Méndez, L. (2021). La percepción del habitante ante las manifestaciones religiosas turísticas. Cuadernos de Turismo y Sociedad, 9(1), 77–95.
Castañeda, V. (2017). Dimensiones simbólicas del peregrinaje: Talpa de Allende como territorio sagrado. Anuario de Antropología Religiosa, 5(1), 33–49.
Cruz López, A. & Morales, J. R. (2019). Turismo, fe e identidad: una lectura desde las comunidades receptoras. Revista Ciencia y Territorio, 8(2), 141–160.
Cuenca Cabeza, M. (2009). El turismo religioso como factor de desarrollo sostenible. Documentos de Estudio. Universidad de La Rioja.
Díaz, P. (2016). Caminos de fe: experiencias de peregrinos en el occidente de México. Revista Caminos y Cultura, 4(1), 58–76.
Fernández Poncela, A. M. (2012). La Virgen de Talpa: Religiosidad, turismo y sociedad. Política y Cultura, (38), 29–48. Recuperado de https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1187
Fernández Poncela, A. M. (2012). Religiosidad popular y peregrinación en Talpa de Allende, Jalisco: la Virgen del Rosario. Política y Cultura, (38), 9–34. Recuperado de https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1187
Flores, J. & Hernández, M. (2022). Impacto socioeconómico de las peregrinaciones religiosas. Revista de Turismo y Religión, 11(2), 99–117.
García, S. L. (2019). La fe en movimiento: dinámicas territoriales del turismo religioso en Jalisco. Revista Socioterritorial, 10(1), 23–39.
González, T., & Quirarte, M. (2022). La Ruta: Una reflexión sobre tradición y arquitectura. Secretaría de Cultura de Jalisco. Recuperado de https://sc.jalisco.gob.mx/sites/sc.jalisco.gob.mx/files/libros/la_ruta_una_reflexion_sobre_tradicion_y_arquitectura.pdf
Gómez, M. A., & Pérez, T. (2017). Aproximaciones a la espiritualidad popular: análisis desde la antropología. Estudios de Religión y Sociedad, 6(2), 71–90.
Hael Nava, A. (2015). Vivir de milagro: La peregrinación a la Virgen de Talpa como espacio de desarrollo social (Tesis de licenciatura). Universidad de Guadalajara. Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12104/82990
Hernández, J. M., & Pineda, F. D. (2016). Calidad de vida y turismo en espacios rurales: un análisis desde la percepción local. Revista Turismo y Sociedad, 19, 91–110.
López Velázquez, R. (2018). Turismo alternativo y prácticas religiosas: tensiones y convergencias. Revista de Investigación Cultural, 14(3), 56–72.
López Guzmán, T., & Sánchez Cañizares, S. (2012). Turismo religioso y desarrollo local: análisis desde la percepción de la población. Revista Pasos, 10(4), 23–31.
Martínez, R., & Cordero, H. (2021). Identidad local y turismo religioso: el caso de Talpa. Turismo y Sociedad, 29(1), 134–152.
Montañez Moya, G. S., Gutiérrez Olvera, S., & Haro Ruíz, M. Á. (2020). Perfil, motivación y satisfacción del turista religioso en Talpa de Allende, Jalisco. En J. Gasca Zamora & H. E. Hoffmann Esteves (Eds.), Factores críticos y estratégicos en la interacción territorial: desafíos actuales y escenarios futuros (Vol. II). Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A.C. Recuperado de https://ru.iiec.unam.mx/5139/
Montañez Moya, M. G., Gutiérrez Olvera, J. H., & Haro Ruíz, C. A. (2020). Perfil, motivación y satisfacción del turista religioso en Talpa de Allende, Jalisco. En J. F. Sarmiento Franco & M. C. Valles Aragón (Eds.), Factores críticos y estratégicos en la interacción territorial: desafíos actuales y escenarios futuros (Vol. II, pp. 659–676). IIEc-UNAM. Recuperado de https://ru.iiec.unam.mx/5139/
Morales, L. A. (2020). Procesos rituales en espacios de alta concurrencia religiosa. Revista de Estudios Culturales, 18(4), 65–83.
Reyes, A. (2017). Caminos espirituales y sustentabilidad territorial: desafíos para las comunidades receptoras. Revista Desarrollo Local, 7(3), 92–110.
Secretaría de Economía. (2024). Talpa de Allende: Economía, empleo, equidad, calidad de vida, educación, salud y seguridad pública. DataMéxico. Recuperado de https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/talpa-de-allende
Secretaría de Turismo del Estado de Jalisco. (2024). Estadísticas en el sector turístico. Recuperado de https://secturjal.jalisco.gob.mx/estadisticas-en-el-sector-turistico
Vargas Sánchez, A., Plaza Mejía, M. A., & Porras Bueno, N. (2011). La percepción de los residentes como factor clave para el desarrollo turístico sostenible. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(1), 189–203.
Zamora, T., & Hernández, C. (2023). Talpa y la Ruta del Peregrino: prácticas religiosas, desafíos ambientales y memoria colectiva. Revista Interdisciplinaria de Estudios Territoriales, 13(1), 44–62.
Published
2025-11-11
How to Cite
Mota García, P. A. (2025, November 11). Impact of religious tourism on the identity, quality of life and well-being of the local community of Talpa de Allende, Jalisco. Journal of Tourism and Heritage Research, 8(3), 141-156. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/720