HERITAGE TOURISM AND ECONOMIC GROWTH OF THE TWENTY MOST VISITED NATIONS: A PANEL DATA ANALYSIS, 2006-2017

  • Narciso Salvador Tinoco Guerrero
  • Mario Gómez Aguirre
Keywords: heritage tourism, economic growth, panel data

Abstract

In this paper we analyse the relationship between cultural heritage (UNESCO), tourism and economic growth in the twenty most visited countries in the world during the period 2006-2017. To obtain the results we used the panel data methodology for econometric analysis, performing unit root tests, dependency analysis and causality tests. The results show that there is a dependence relationship between the number of cultural heritages that the countries have with the number of visits they receive and a causal relationship from the first variable to the second variable, as well as a relation of dependence and causality from the tourist activity to the countries’ economic growth. It is concluded that the number of cultural heritages(UNESCO) has a direct impact on the number of visits received by the countries, and that there is a positive indirect relationship with their economic growth, so that the more heritages a nation has, in the medium term its growth will increase.

 

Author Biographies

Narciso Salvador Tinoco Guerrero

Instituto de Investigaciones Económicas y Empresariales

University  Michoacana of San Nicolás de Hidalgo

Mario Gómez Aguirre

Instituto de Investigaciones Económicas y Empresariales

University Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

References

Aguayo, E., Guisán, M., Rodríguez, X. (2001). Impacto de la Industria y el Turismo sobre el crecimiento económico de las regiones españolas. Estudios económicos regionales y sectoriales, 1 (1).

Altimira, R. (2007). El turismo como motor de crecimiento económico. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, XL, 677-710.

Banco Mundial. (2019). Indicadores del Desarrollo Mundial. Banco de Datos Mundial. Banco Mundial. Recuperado de http://databank.bancomundial.org/data

Barro, Robert., Sala, Xavier. (2009). Crecimiento económico. Editorial Reverté. Barcelona, España.

Brida, J., Pereyra, J., Such, M., Zapata, S. (2008). La contribución del turismo al crecimiento económico. Cuadernos de turismo, 22, 35-46.

Brida, J. Cortés, I. Pulina, M. (2016). Has the tourism-led growth hypothesis been validated? A literature review. Current Issues in Tourism, 19(5), 394-130.

Centro Nacional de Competitividad. (2011). El turismo motor de desarrollo económico: El Índice de competitividad turística 2011. Competitividad al día, 58. Panamá.

Crouch, G., Ritchie, J. (1999). Tourism competitiveness and social prosperity. Journal of Bussines Research, 44, 137-152.

Dwyer, L., Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current Issues in Tourism, 6 (5), 396-414.

Enright, M., Newton, J. (2004). Tourism destination competitiveness: a quantitative approach. Tourism Management, 25, 777-788.

Figueroa, E., et al. (2014). Importancia del turismo en el crecimiento económico de México, 1980-2013. Tópicos selectos de riesgo, 1, 39-52.

Flores, D., Barroso, M. (2009). Análisis de la competencia en la actividad turística. Oviedo: Septem ediciones.

Foro Económico Mundial. (2013). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2013. World Economic Forum.

Garau, J. (2007). Propuesta de dos índices para la medición de la competitividad de los destinos de sol y playa del Mediterráneo: avance de resultados desde el punto de vista de la demanda. Revista de Análisis Turístico, (4), 50-67.

Granger, C. (1969). Investigating Causal Relations by Econometric Models and Cross-spectral Methods. Econometrica, 37 (3), 424-438.

Gujarati, D., Porter, D. (2010). Basic Econometrics. Mc Graw Hill/Irwin, Inc.

Hassan, S. (2000). Determinants of market competitiveness in an environmentally sustainable tourism industry. Journal of Travel Research, 38, 234-245.

Hong, W. (2009). Global competitiveness measurement for the tourism sector. Current Issues in Tourism, 12 (2), 105-132.

Im, K., Pesaran, M., Shin, Y. (2002).Testing for unit roots in heterogeneous panels. Journal of Econometrics 115: 53–74.

Junta de Comercio y Desarrollo. (2013). Turismo sostenible: contribución del turismo al crecimiento económico y al desarrollo sostenible. Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo.

Kareem, O. (2009). A dynamic panel analysis of the effects of international tourism exports on African economic growth. 14th African Econometrics Society (AES) conference in Abuja, Nigeria.

Levin, A., C.-F. Lin., C.-S. Chu. (2002). Unit root tests in panel data: Asymptotic and finite-sample properties. Journal of Econometrics 108: 1–24.

Navarro Chávez, J.C.L., Zamora Torres, A.I. (2013). Competitividad Municipal del Turismo en Michoacán. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

OMT. (2019). World Tourism Barometer. Organización Mundial de Turismo. 2019

Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Harvad Busines Review, (3), 71-91.

Phillips, P., Perron, P. (1988). Testing for a unit root in time series regression. Biometrika, 75 (2), 336-346.

Pulido, J., Sánchez, M. (2010). Competitividad versus crecimiento en destinos turísticos, un análisis mediante técnicas multivariantes. Cuadernos de Economía, 33 (91), 159-182.

Said, S., Dickey, D. (1984). Testing for unit roots in autoregressive-moving average models of unknown order. Biometrika, 71 (3), 599-607.

Sessa, A. (1983). Elements of Tourism Economics. Estados Unidos, Catal.

Sotelo, M. (2012). Turismo y ciudades patrimoniales: estudio de caso, Santiago de Compostela. Revista Electrónic@ de medio ambiente, 12, 62-107.

Tinoco, N., Gómez, M. (2016). Influencia de la competitividad turística en el crecimiento económico de países con desarrollo muy alto y con desarrollo alto: un análisis comparativo. Tesis de Maestría. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. México.

Troitiño, M., Troitiño, L. (2016). Patrimonio y turismo: reflexión teórico-conceptual y una propuesta metodológica integradora aplicada al municipio de Cardona (Sevilla, España). Scripta nova, Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 10 (543). ISSN: 1138-9788.

UNESCO. (2019). World Heritage List. UNESCO. Recuperado de http://whc.unesco.org/en/syndication
Published
2019-07-01
How to Cite
Tinoco Guerrero, N. S., & Gómez Aguirre, M. (2019, July 1). HERITAGE TOURISM AND ECONOMIC GROWTH OF THE TWENTY MOST VISITED NATIONS: A PANEL DATA ANALYSIS, 2006-2017. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(3), 120-134. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/68