Impacts, counterparts and the promotion of sports tourism in the canary islands: the example of coastal sports in the island of Fuerteventura

  • Victor L. Alonso GRIES-Blanquena-URL
  • F. Xavier Medina Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Abstract

  The strategies and actions of tourism promotion in the Canary Islands are articulated by both the island governments (through the Island Tourism Boards and the Regional Promotional Strategic Plans) and local governments. A differentiated consideration of a mature tourism product is taken into account, as well as the implementation of actions aimed at sports tourism, water sports and, more specifically, the by-product of coastal sports activities (diving, surfing, wind surfing, kate surfing ...). As a result, the use of these products and by-products as a claim and future perspective of specialization is a policy of intense promotion. The presence of a market characterized by a strong atomization of supply and a location of demand, focuses on a clearly defined profile, as well as a series of relevant socioeconomic and socioecological impacts. This article explores the potentialities, actions undertaken and impacts of such actions and policies, and especially affects the insular area through the study of the island of Fuerteventura, presented by its Island Tourism Board as the Canarian beach. To do this, we worked on statistical indicators, bibliographic and documentary sources, and conducted interviews with different actors involved.

Author Biographies

Victor L. Alonso, GRIES-Blanquena-URL

GRIES-Blanquena-URL

F. Xavier Medina, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

References

Alonso, V. & Medina, F. (2017). “La compleja relación entre los deportes étnicos
y el turismo: el ejemplo de las islas Canarias”. En International Journal of
Scientific Mangement and Tourism, 2 (2), pp. 237- 246.
Alonso, V. & Medina, F. “Hacia el Señor, a lomos de las olas”: las comunidades
de Christian Surfers en España. Un estudio de caso”. En Actas del XV
Congreso AEISAD. Granada: AEISAD (en prensa).
Anuario de Estadísticas deportivas 2016 (2017). Madrid, Ministerio de
Educación, Cultura y Deportes.
Corral, S., Hernández, J. (2010). El turismo en destinos maduros archipielágicos:
condicionantes y estrategias. El caso de los “tres grandes”: Hawai,
Canarias, Baleares. En Raúl Hernández Martín y Agustín Santana Talavera
(Coords.). En Destinos turísticos maduros ante el cambio. Reflexiones
desde Canarias. Santa Cruz de Tenerife, Instituto Universitario de
Ciencias Políticas y Sociales, Universidad de La Laguna, pp. 233- 254.
Díaz, P., Moreira, P., Santana, A. y Rodríguez, P. (2013). Fuerteventura; el
binomio “turismo- naturaleza”. En Benítez, J. M., González, A., Breede,
C. (Coords.). I Foro Internacional de Turismo Maspalomas Costa Canaria
(pp. 192- 222). Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas
de Gran Canaria.
Díaz, P., Santana, A. y Rodríguez, J. (2015). Re-significando lo cotidiano,
patrimonializando los discursos. Desacatos: Revista de Ciencias Sociales,
47, 72-89.
FEDME (2011). Incidencia socioeconómica y ambiental de las carreras por
montaña en el medio rural y natural en España.
http.//www.mapama.gob.es/es/desarrollo
Hernández, R., Santana, A. (Coords.) (2010). Destinos turísticos maduros ante el
cambio. Reflexiones desde Canarias. Santa Cruz de Tenerife, Instituto
Universitario de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad de La Laguna.
Instituto Tecnológico de Canarias (2012). Estudio sobre oportunidades de
negocio en sectores relacionados con el turismo de litoral.
http://tursol.itccanarias.org/
Latiesa, M. & Paniza, J. L. (2006) “Turistas deportivos. Una propuesta de
análisis”. En Revista Internacional de Sociología (Vol. LXIV), 44, pp.
133- 149.
Martos, P. & Salguero, A. (2009). Análisis de los modelos deportivos en la
sociedad actual. En Villanova, A., Castillo, J., Fraile, A., González, M. et
al. (comp.). Deporte, salud y medio ambiente. Madrid: Librerías
Deportivas Esteban Sanz, pp. 131- 141.
Medina, F. X. & Sánchez, R. (2005) “Actividad físico-deportiva, turismo y
desarrollo local en España”. En PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio
cultural, 3 (1).
http://www.pasosonline.org/Publicados/3105/PS070105.pdf.
Parra, E: Fuentes, L. (2010). Dinámicas de transformación de un destino turístico
maduro. En Raúl Hernández Martín y Agustín Santana Talavera (Coords.).
Destinos turísticos maduros ante el cambio. Reflexiones desde Canarias.
Santa Cruz de Tenerife, Instituto Universitario de Ciencias Políticas y
Sociales, Universidad de La Laguna, pp. 217- 231.
Patronato de Turismo de Fuerteventura (2018). Análisis 2018 y plan de acciones
2019. Documento de trabajo.
Picornell, C. (1993). “Los impactos del turismo”. En Papers de Turisme, 11, pp.
65- 91.
PROMOTOUR (2012). Plan estratégico promocional del turismo en Canarias.
2012- 2016. https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/
Puertos de Canarias (2014). Guía islas Canarias de puertos y marinas. 2014.
https://puertoscanarios.es/2016/05
Ramou, Hassan, 2009, L’échange interculturel: élement de la durabilité
socioculturelle du tourisme. Le cas du tourisme de randonnée dans les
montagnes marocaines, en Jordi Tresserras y F. Xavier Medina, eds.,
Turismo y cooperación al desarrollo en el Mediterráneo. Barcelona,
Ibertur.
Standeven, J. & De Knop, P. (1999). Sport tourism. Ledds: Human Kinetics.
Published
2019-04-17
How to Cite
Alonso, V. L., & Medina, F. X. (2019, April 17). Impacts, counterparts and the promotion of sports tourism in the canary islands: the example of coastal sports in the island of Fuerteventura. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(2), 125-139. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/45