TOURIST-CULTURAL ROUTES IN THE COMMUNITY OF MADRID
Abstract
n the Community of Madrid, after the end of the state of alarm caused by the SARS- CoV-2 virus—on June 21, 2020, also known as the start of the "new normal"—, cultural tourism has become an alternative to other predominant tourist modalities in the capital, such as MICE tourism (Meeting, Incentives, Conferencing and Exhibitions). This fact has led to a tourism of proximity with a greater interest in local heritage that has enhanced existing tourism products and generated new ones by official institutions. In this paper, we analyze cultural tourism. More specifically, we analyze the cultural routes promoted on the official web pages of the Community of Madrid and the Madrid City Council. The aim is to evaluate the type or types, design, structure and contents, programming, and divulgation of these types of routes. The results show a wide diversity of cultural routes in the Community and the town of Madrid, but with certain shortcomings and deficiencies in terms of structure and content, typological classification, and presentation on official websites. For all these reasons, some proposals are made to improve and reinforce training in heritage interpretation and didactics for tourism professionals.
References
Ayuntamiento de Madrid (2021, 26 de febrero). Visitas Originales de Madrid.
https://www.youtube.com/watch?v=nZLDxnk-u5s
Ayuntamiento de Madrid (2020, 10 de junio). Madrid promueve la reactivación del sector turístico con la campaña ‘Vuelve a Madrid’. Portal web ayuntamiento de Madrid. https://www.madrid.es/portales/munimadrid/es/Inicio/Actualidad/Noticias/Madrid- promueve-la-reactivacion-del-sector-turistico-con-la-campana-Vuelve-a- Madrid/?vgnextfmt=default&vgnextoid=d5e8f0731cd92710VgnVCM1000001d4a900a RCRD&vgnextchannel=a12149fa40ec9410VgnVCM100000171f5a0aRCRD#
Calderón-Puerta, D. M.; Arcila-Garrido, M.L. y López-Sánchez, J.A. (2018). Las rutas e itinerarios turístico-culturales en los portales oficiales de turismo de las comunidades autónomas españolas. Revista de Estudios Andaluces, 35, 123-145. http://dx.doi.org/10.12795/rea.2018.i35.05
Comunidad de Madrid (2020). Plan de Reactivación Turística. Juntos 2020. Juntos somos un mejor Madrid. Comunidad de Madrid. https://asearco.org/wp- content/uploads/2020/07/juntos2020_v8.pdf
Comunidad de Madrid (2021). Conoce la Comunidad de Madrid.
https://turismomadrid.es/es/
Consejo de Europa (2022). Programa de los itinerarios culturales del Consejo de Europa.
https://www.coe.int/es/web/cultural-routes
Crespi, M. y Planells, M. (2003). Patrimonio Cultural. Síntesis.
De la Riva, J., Ibarra, P., Montorio, R. y Rodríguez, M. (eds.) (2015). Análisis espacial y representación geográfica: innovación y aplicación. Universidad de Zaragoza- AGE.
DGP (2021). Dossier informativo. Programa de visitas guiadas pasea Madrid. Programación octubre-diciembre 2021. https://www.esmadrid.com/agenda/programa-visitas-guiadas-pasea-madrid
Escudero, L.A. (2021). Cultural tourism in cities post-COVID 19: a perspective and proporsals for an alternative model. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 91. https://doi.org/10.21138/bage.3138
Espeso-Molinero, P. (2019). Tendencias del turismo cultural. Pasos, Revista de turismo y patrimonio cultural, 17(6), 1101-1112.
Hernández, J. (2011). Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e Itinerarios culturales. Pasos, Revista de turismo y patrimonio cultural, 9(2), 225-236.
ICOMOS (2008). Carta de Itinerarios Culturales, 16a AG, Québec (Canadá), 4 de octubre. Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español (BOE núm. 155 de 29 de
junio de 1985). https://www.boe.es/eli/es/l/1985/06/25/16/con
Ley 3/2013, de 18 de junio, de Patrimonio Histórico de la Comunidad de Madrid (BOE
núm. 247 de 15 de octubre de 2013). https://www.boe.es/eli/es-md/l/2013/06/18/3
Ley 10/2015, de 26 de mayo, para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial (BOE núm. 126 de 27 de mayo de 2015). https://www.boe.es/eli/es/l/2015/05/26/10
López, M. I. (2006). Diseño y programación de itinerarios culturales. Boletín Andaluz del Patrimonio Histórico, 60, 20-33.
López-Guzmán, T.J. y Sánchez, S. M. (2008). La creación de productos turísticos utilizando rutas enológicas. Pasos, Revista de turismo y patrimonio cultural, 6(2), 159-171. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2008.06.013
Madrid Destino (2020). Anuario de Turismo Madrid 2019. Ayuntamiento de Madrid. Madrid Destino. https://www.madrid-destino.com/AnuarioTurismoMadrid2019
Madrid Destino (2022). Estadísticas y anuario. Estadísticas. Ayuntamiento de Madrid. Madrid Destino. https://www.madrid-destino.com/turismo/estadisticas
Madrid Destino Cultura Turismo y Negocio (s.f.). Página oficial de turismo de la ciudad de Madrid. Bienvenidos a Madrid. Rutas por Madrid. https://www.esmadrid.com/rutas-madrid
Madrid Destino Cultura Turismo y Negocio (s.f.). Programa de visitas guiadas originales Madrid. https://www.esmadrid.com/programa-visitas-guiadas-originales- madrid#
Ministerio de Cultura (2021). Anuario de Estadísticas Culturales 2020. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:52801035-cc20-496c-8f36- 72d09ec6d533/anuario-de-estadisticas-culturales-2020.pdf
Morere, N. (2012). Sobre los itinerarios culturales del ICOMOS y las rutas temáticas turístico-culturales. Una reflexión sobres su integración en el turismo. Revista de Análisis turístico, 13(1), 57-68.
Navalón, R. (2014). Diseño y gestión de rutas culturales: de la teoría a la práctica. En L. Rubio y G. Ponce (Eds.). Escenarios, imaginarios y gestión del patrimonio (pp.207-217). Servicio Publicaciones Universidad Autónoma Metropolitana- Xochimilco, Universidad de Alicante.
OMT (2019). Definiciones de turismo de la OMT. OMT. https://doi.org/10.18111/9789284420858
OMT (2020). Turismo internacional. 2019 y perspectivas 2020. OMT.
Porras, C. (14 enero, 2022). La Comunidad de Madrid destinará 27M€ a promoción turística este año. Hosteltur. https://www.hosteltur.com/149192_la-comunidad- de-madrid-destinara-27-m-a-promocion-turistica-este-ano.html
Página oficial de Turismo de Madrid (2021, 22 de septiembre). “Pasea Madrid” supera las 30.000 plazas ofertadas durante 2021. https://www.madrid.es/portales/munimadrid/es/Inicio/Actualidad/Noticias/Pasea -Madrid-supera-las-30-000-plazas-ofertadas-durante- 2021/?vgnextfmt=default&vgnextoid=cc1ff5bfe5d0c710VgnVCM1000001d4a9 00aRCRD&vgnextchannel=a12149fa40ec9410VgnVCM100000171f5a0aRCRD
Real Decreto-ley 8/2021, de 4 de mayo, por el que se adoptan medidas urgentes en el orden sanitario, social y jurisdiccional (BOE núm. 107, de 5 de mayo de 2021). https://www.boe.es/eli/es/rdl/2021/05/04/8
Rivera, M. (2016). Rutas turístico-culturales responsables y desarrollo local: La experiencia piloto de la “Ruta de la Córdoba de las américas”. Diputación de Huelva.
Rodríguez, C., y Abeal, J.P. (2016). El itinerario cultural urbano como producto turístico. El caso de Galicia. International Journal of Scientific Managment Tourism, 2, 373-396.
UNESCO (junio 1984). El Correo de la UNESCO. Grandes rutas comerciales del mundo. UNESCO.
UNWTO (2018). 2nd International Congress on World Civilizations and Historic Routes.
https://www.unwto.org/europe/event/2nd-international-congress-world- civilizations-and-historic-routes
Vega Falcón, V., Castro Sánchez, F. y Romero Fernández, A. J. (2020). Impacto de la Covid-19 en el turismo mundial. Revista Universidad y Sociedad, 12(S1), 207- 216.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.