The visit to the virgen de la carrasca church, Bordón- Teruel, as a dynamic element of cultural tourism in emptied Spain

  • Margarita Barrera Cañellas Escuela Universitaria de Turismo Felipe Moreno
  • Luciana Melo Pereira Escuela Universitaria de Turismo Felipe Moreno
  • Javier Franconetti Manchado Escuela Universitaria de Turismo Felipe Moreno
Keywords: Iglesia Virgen de la Carrasca, tourism cultural, marketing experiencial, umpty Spain

Abstract

oday, cultural tourism is one of the hypersegments of the tourist offer that has the greatest projection and that in many cases is linked to the so-called rural and nature tourism. By combining these three concepts, we find that there is a high demand for this new cultural-rural-natural scenario, which allows the economy of small towns in empty Spain to be revitalised, while at the same time allowing their different heritages to survive, through changes in use or shared uses that allow them to be exploited economically without altering their essence.

We therefore propose, within the context of a descriptive projective methodology, a visit to the Church of the Virgen de la Carrasca in Bordón, Teruel, of Templar origin and well known for its enigmatic frescoes, as a highlight of the village, as well as the creation of a multidisciplinary interpretation centre related to it, which also includes interpretations of its other heritage assets and natural sites, as a way of boosting the economy of this population across the board.

To achieve this end, it is essential to develop an appropriate experiential marketing plan, which not only allows public knowledge of the area through the latest marketing tools such as storytelling, but also takes advantage and enhances the synergy of this tourist segment in the entire area of Teruel Maestrazgo.

References

Atlántico (2018). España y las nuevas tecnologías de comunicación e información Disponible: www.atlantico.net. Acceso: 2019, 14 de octubre

Bhardwaj, R. K. (2016). Scientometric analysis and dimensions on international business literatura. Scientometrics, V. 106, 299-317.

Bote, V. (2015).Turismo de ciudad y patrimonio cultural en España. Algunas características estructurales desde el punto de vista económico. M.J. Marchena (ed.), Turismo urbano y patrimonio cultural. Una perspectiva europea. Colección Documentos 1. Sevilla: Turismo de Sevilla.

Camacho, C. (2003). ¿Cómo atraer el arte el arte al público? Estrategias de marketing en organizaciones culturales, www.geocities.com.

Campodónico, G. (2014). Relaciones entre cultura, turismo y patrimonio: apuntes desde la investigación sociocultural en Uruguay. En A. Falero, y R.

Campodónico (Comps.), El turismo bajo la lupa académica (pp. 41 -54). Montevideo: Universidad de la República y CSiC.

El País (2020). La situación actual de la economía española. Disponible en: www.elpais.com Acceso: 2020, 14 de septiembre.

Expedia Group (2019). Generation alpha & family travel trends. How the world’s youngest generation is influencing family travel Expedia Group. Retrieved from https://info.advertising.expedia.com/ family-travel-trends-generation-alpha

Flamarich, M. y Duro, J.A. (2011). Turismo de negocios (eventos) en España: análisis y perspectivas , Papers de Tourisme,4, 59-74 .

Gilmore, A., y Rentschler, R. (2012). Changes in Museum Management. A custodial or Marketing Emphasis?, Journal of Management Development, 21(10), 745-760.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). México: McGraw-Hill.

Hurtado, J. (2016). Metodología de la Investigación Holística. Venezuela: Fundación Sypal, P. 36
Izquierdo, G. C y Samaniego, M. J.G. (2004). Marketing del patrimonio cultural. Madrid: Pirámide.

Knerr, G. (2000). Technology Museums: New Publics, New Parters, Museum International, 52(4), 8-13.

Kotler, P. (2002). Dirección de marketing. Análisis, planificación, gestión y control. Madrid: Prentice-Hall, 8. a ed.
Ley 16/1985 de Protección y Conservación del Patrimonio Histórico Español. Ley 03/1999, de 10 de marzo, del Patrimonio Cultural Aragonés

Marconi, M. de A. Y Lakatos, E. M. (2007): Técnicas de Pesquisa .6a Ed, Brasil, Editora Atlas

Marconi, M. de A y Lakatos, E. M. (2012): Metodologia do trabalho científico: Procedimentos Básicos, Pesquisa Bibliográfica, Projeto e Relatório Publicações e Trabalhos Científicos. 7. ed., Brasil, Atlas

Marqués, Pablo. (2018): El misterio y la leyenda de Bordón. Disponible en https://www.lacomarca.net/misterio-la-leyenda-bordon/ . Acceso: 2020, 10 de noviembre.

Morales Miranda, J. (1998): Guía práctica para la interpretación del patrimonio: el arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante Sevilla: TRAGSA: Empresa Pública de Gestión de Programas Culturales.

OECD. (2018). OECD Tourism Trends and Policies 2018. Paris: OECD Publishing. doi:http://dx.doi. org/10.1787/tour-2018-en
Panibericana (2019). Iglesia virgen de la carrasca de Bordón. Templarios en el maestrazgo y pinturas simbólicas. Disponible en: https://www.panibericana.com/2019/04/07/templarios-simbolos-iglesia-bordon- maestrazgo-teruel/ . Acceso: 2020, 10 de noviembre.

Ramón, J. (2016): Bordón: mitos medievales y templarios: la capilla Rosslyn española Disponible en: https://www.lugaresconhistoria.com/bordon-teruel-rosslyn . Acceso: 2020, 10 de noviembre.
Real Decreto 111/1986, de 10 de enero, de desarrollo parcial de la Ley 16/1985
Rosslyn Chapel. (2021). Rosslyn Chapel History. Disponible en https://www.rosslynchapel.com/about/. Acceso: 2021, 2 de enero.
Snijders, E. (2017). El storytelling y la difusión cultural. Anuario AC /E, 4, 47 - 67.

Unesco (2019). Ranking de países y sus bienes patrimoniales. Disponible en www.unesco.org. Acceso: 2020, 15 de septiembre

Wressnig, F. (1999). The professional Guide: Building Bridges Between Conservation and Tourism, Museum International, 51(1), 40.
Published
2021-07-01
How to Cite
Barrera Cañellas, M., Melo Pereira, L., & Franconetti Manchado, J. (2021, July 1). The visit to the virgen de la carrasca church, Bordón- Teruel, as a dynamic element of cultural tourism in emptied Spain. Journal of Tourism and Heritage Research, 4(3), 208-223. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/309