Cultural & tourist management in the international
Abstract
This research reveals that cultural tourism management in the diplomatic relations of Ecuador projected to other states is fundamental for the international task towards peace, harmony, and progress of all united people but with their identity differences. The basic problem of this investigation was the deficient articulation in plans between international relations, culture and tourism in Ecuador. For this reason, a study of descriptive scope was undertaken, for the general objective of analyzing the tourist cultural management that is undertaken in Ecuador's diplomatic relations for its strengthening and projection in the international field. In this way, the hypothesis was whether the implementation of a strategic plan for cultural tourism management in the Ecuadorian diplomatic missions would strengthen Ecuador's international and diplomatic relations with other countries. For the validation of the study, 384 public surveys were carried out related to the object of study and 5 interviews with specialists from the cultural, tourist and international relations fields. The aim was to establish the need for joint work of tourism and cultural management in order to strengthen the cultural identity of the citizens settled abroad and position the image of Ecuador as a tourist destination with high cultural richness. Therefore, as a practical contribution, this document presents the programmatic lines required by a strategic plan that includes tourism, culture and international relations
References
Almeida, E. (2007). Trayectoria del Museo del Banco Central del Ecuador. Recuperado de http://www.arqueo-ecuatoriana.ec//
Ansoff, I. (1979). Strategic Management. Reino Unido: Palgrave Macmillan. Ballart, J. y Tresserras, J. (2001). Gestión del patrimonio cultural. Barcelona, España: Ariel.
Balboa, R., Biosca, A., Casals, J., Gil, A., y Val, M. (2003). Enciclopedia del Ecuador. Barcelona, España: Océano.
Benitez, L.,y Garcés, A. (1989). Culturas Ecuatorianas, Ayer y Hoy. Quito, Ecuador: AbyaYala.
Bernárdez, J. (2003). La profesión de la gestión cultural, definiciones y retos. Recuperado de http: //www.gestioncultural.org//
Calduch, R. (2013). Las Relaciones Internacionales: Recuperado de http://www.pendientedemigracion.ucm.es//
Carbone, F. (2017). International tourism and cultural diplomacy: A new conceptual approach towards global mutual understanding and peace through tourism. Recuperado de http://hrcak.srce.hr/178623
Centro Regional para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de América Latina (CRESPIAL) (2014). Ecuador: Instituciones gubernamentales. Recuperado de http://www.crespial.org//
Chías (2003). Mercado Turístico del Ecuador [en línea]. Diario El Universo. Recuperado de: http://www.eluniverso.com/2003/07/23/0001/12/774277B6869A45F09DD1ED814A1D 6590. html
Carta de las Naciones Unidas (1945, 26 de junio) [en línea] Estados Unidos: Organización de las Naciones Unidas. Disponible en: http://www.un.org//
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes (2011). Programa: Turismo Cultural. Recuperado de: http://www.portalpatrimonio.com.
Constitución de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (1945, 16 de Noviembre) [en línea] Reino Unido: Organización de las Naciones Unidas. Disponible en: http://www.unesco.org//
Constitución de la Organización Mundial del Turismo (OMT) (1975, 2 de enero) [en línea] México: Asamblea General Extraordinaria de la UIOOT. Disponible en: http://www.unwto.org//
Constitución de la República del Ecuador (2008, 20 de octubre) [en línea]. Ecuador: Asamblea Constituyente: Disponible en: http: //www.asambleanacional.gov.ec//
Convención de Viena sobre las Relaciones Diplomáticas (1961, 18 de abril) [en línea] Austria: Organización de las Naciones Unidas. Disponible en: http: //www.anue.org//
Convención sobre la protección del Patrimonio Mundial, Cultural y Natural. (1972, 21 de 143 noviembre) [en línea] Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Disponible en: http://www.unesco.org//
Convenio Andrés Bello (1970, 31 de enero) [en línea] Colombia: Convenio Andrés Bello. Disponible en: http://www.convenioandresbello.org//
Convención sobre la protección y promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales (2005, 21 de octubre) [en línea] Francia: Organización de las Nacones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Disponible en: http://www.unesco.org//
Cummings, M. C. (2003). Cultural Diplomacy and the United States Government: a Survey. USA: Center for Arts and Culture.
Echeverría, A. & Labanda, M. (2007) Plan de Negocios para la creación de una agencia de viajes IATA en la ciudad de Quito. Quito, Ecuador: Escuela Politécnica Nacional.
Harris, M. (2005). Antropología Cultural. Madrid, España: Alianza Editorial.
EL TELEGRAFO (2017) Ecuatorianos votan en el exterior. Disponible en:
http://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/politiko-2017/49/378-292-ecuatorianos-votan-
Franco, M. (2016). L'assedio. Milan: Mondadori.
Ley Especial de Desarrollo Turístico (1997, 28 de enero) [en línea]. Ecuador: El H. Congreso Nacional: Disponible en: http: //www.turismo.gob.ec//
Ley de Cultura (1984, 08 de agosto) [en línea]. Ecuador: El H. Congreso Nacional: Disponible en: http: //www.unesco.org//ecuador//
Mariscal, J. (2010). Emergencia de la formación universitaria en gestión cultural: conceptos, modelos y retos Tercer Encuentro Nacional de Difusión Cultural (ENDICU). México: Universidad del Claustro de Sor Juana
Mathieson, A. & Wall, G. (1982). Tourism, Economic, Physical and Social Impacts. Londrés, Reino Unido: Longman Group Limited
Mendoza, M (2011) Globalización y Diversidad Cultural. Disponible en: https://mirianmendoza.wordpress.com/2011/05/18/globalizacion-y-diversidad-cultural/
Ministerio de Turismo (2009) Plan Integral de Marketing Turístico del Ecuador 2014. Disponible en: http://www.competencias.gob.ec/wp-content/uploads/2017/06/c.-2014.- PLAN-INTEGRAL-MARKETING-TURISTICO.pdf
Ministerio de Cultura y Patrimonio (2015). El Ministerio - Planificación Estratégica. Quito. Disponible en: http://www.culturaypatrimonio.gob.ec/el-ministerio/
Ministerio de Turismo (2015). El Ministerio – Planificación Estratégica. Quito. Disponible en
http://www.turismo.gob.ec/el-ministerio/
Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana (2014). Histórica repatriación de piezas patrimoniales sale al Ecuador desde el Puerto de Génova, Italia. Disponible en http://www.cancilleria.gob.ec/historica-repatriacion-de-piezas-patrimoniales-sale-al- ecuador-desde-el-puerto-de-genova-italia/
Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana (2015). El Ministerio – Planificación Estratégica. Quito. Disponible en: http://www.cancilleria.gob.ec/es/el-ministerio Molina, A. (2011). La gestión cultural en América Latina: motivos y realidades. Recuperado de http://www.observatorioculturalveracruz.blogspot.com//
Montalvo, G. (2013). Las industrias culturales en Ecuador. El Telégrafo. Disponible en http://goo.gl/2i0J4 (consultado el 24 de marzo de 2015).
Ministerio de Cultura y Patrimonio (2015). Informe de Rendición de Cuentas preliminar para la audiencia pública. Disponible en http://www.culturaypatrimonio.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2015/02/MCYP-Informe-de-rendicion-de-cuentas-v3.pdf
Ministerio de Turismo del Ecuador (2014). Campaña All You Need is Ecuador presenta cifras record. Disponible en http://www.turismo.gob.ec/campana-all-you-need-is- ecuador-presenta-cifras-record/
Organización Mundial del Turismo (OMT) (1998). Introducción al turismo. Madrid, España: OMT Organización Mundial del Turismo (OMT) (2015). Entender el turismo: Glosario Básico. Recuperado de http: //www.media.unwto.org//
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y Cultura (UNESCO) 144 (2014). Líneas generales. Recuperado de http: //www.unesco.org//
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y Cultura (UNESCO) (2010). The power of culture for development. Recuperado de http: //www.portal.unesco.org/cultura/es/ev//
Organización de Estados Iberomericanos (OEI) (2006). La cultura y el turismo como medios de desarrollo económico. Recuperado de http://www.oei.es//
Plan Nacional del Buen Vivir 2013 – 2017 (2013, 24 de junio) [en línea]. Ecuador: Secretaría Técnica del Sistema Nacional Descentralizado de Planificación Participativa (SENPLADES): Disponible en: http: //www.buenvivir.gob.ec//
PLANDETUR 2020 (2007). Diseño del Plan Estratégico de Desarrollo del Turismo Sostenible para Ecuador. Recuperado de http: // http://www.turismo.gob.ec//
Quick, M (2015). ¿Qué són las relaciones diplomáticas? Recuperado de http://www.ehowenespanol.com//. Rojas, H, (2004). ¿El Turismo Rural alternativa de Desarrollo? Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana
Roselló, D. (2007). Diseño y evaluación de proyectos culturales. Barcelona, España: Ariel.
Rojas, H, (2004). ¿El Turismo Rural alternativa de Desarrollo? Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana
Saltos, F. (2012). Gestión Cultural: Fundamentos y Modelos. Recuperado de http://www.gestionculturalparaelbuenvivir.bligoo.cl//
Sallenave, J. (1991). Gerencia y Planeación Estratégica. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.
Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010) Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana. Tratado de Cooperación Amazónica (1978, 3 de julio) [en línea] Brasil: Tratado de Cooperación Amazónica. Disponible en: http://www.oas.org//
Téllez, O. (2004). El producto cultural. Recuperado de http: //www.webmaster@othontellez.com//
Tylor, E. (1871). Primitive Culture. Harlow, Reino Unido: J. Murray. Vásquez, I. (2005). Tipos de estudio y métodos de investigación. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/tipos- estudio-metodos-investigacion//
Vásquez, G. (2007). Ecuador en la mitad del mundo: Guía Turística y Ecológica. Quito, Ecuador: Voluntad.
Vélez, P. y Pacurucu, H. (2006). Políticas al borde. Cuenca, Ecuador: Facultad de Artes de la Universidad de
Cuenca.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.