Análisis de la competitividad y el ciclo de vida turística de Guanajuato capital

  • Omar Trejoluna Puente Universidad de Guanajuato
  • Carlos Virgen Aguilar Universidad de Guadalajara

Abstract

Abstrac

The competitiveness and the life cycle of the tourist activity in Guanajuato, as in most of the tourist destinations; Have focused their efforts for decades on maximizing income and the number of overnight stays, in search of the economic profitability of scale; with the derived objective of achieving the largest possible market share in a poorly segmented demand environment.

The central objective of this work is to analyze the competitiveness of a mature destination and the need to establish new ideas, using a deductive method to carry out this study, emphasizing the theoretical model for explanation and abstraction from a general premise to obtain conclusions of a particular case. Documentary research was used, in order to have a solid foundation. A bibliographic and hemerographic review was carried out, mainly of those writings, publications and official documents that supported the research, in addition to a thorough review of the information from the Tourism Observatory of the State of Guanajuato and specifically of the results of the tourist activity from the city of Guanajuato.

Keywords: Competitiveness, Life Cycle, Tourism, Guanajuato

References

Bordas, Bordas, Eulogio, Ponencia “Competitividad en los negocios turísticos”, Sectur, 1999.

Butler, R. (1980): “The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources”, Canadian Geographer, vol.24, nº 1

CESTUR (2013) [2013]. Disponible en: http://www.cestur.sectur.gob.mx/‎

Chadefaud, M. (1987) Aux origines du tourisme dans les pays de l'Adour. Du mythe a l'espace: unessai de géographie historique. Département de géographie et d'aménagement de l’Université de Pau etdes Pays de l'Adour, et Centre de recherche sur l’impact socio-spatial de l’aménegament (U.A. 911 –C.N.R.S), Pau.

Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (2013). Ciudad de Guanajuato. CONACULTA [web]. Disponible en: http://www.conaculta.gob.mx/turismocultural/destino_mes/guanajuato/guanajuato.html
Consejo Promoción Turística de México (2013) [2013]. Disponible en: http://www.cptm.com.mx/‎
Diagnóstico de Competitividad y Sustentabilidad de Ciudades Patrimonio y León Guanajuato 2013", SECTUR Guanajuato.

·Fonatur (2013) [web]. Disponible en: http://www.fonatur.gob.mx/en/index.asp
Guanajuato Capital (2013). Artesanías. Guanajuato capital [web]. Disponible en: http://www.guanajuatocapital.mx/?mod=artesanias

Guanajuato Capital (2013). Atractivos. Guanajuato capital http://www.guanajuatocapital.mx/?mod=atractivos&do=callejoneadas

Guanajuato Capital (2013). Perfil económico. Guanajuato capital [web]. Disponible en: http://guanajuatocapital.gob.mx/sitionvo/index.php?option=com_content&view=article&id=200&Itemid=143
Instituto de ecología del Gobierno del Estado de Guanajuato, áreas protegidas (2013) [web]. Disponible en: http:// ecologia.guanajuato.gob.mx/sitio/

Instituto de Planeación del Gobierno del Estado de Guanajuato (2013) [web]. Disponible en: http:// iplaneg.guanajuato.gob.mx

Instituto Mexicano para la Competitividad A.C. (2013), Resultados de la Competitividad Internacional 2013.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2010). Censo de población y Vivienda. INEGI [web]. Disponible en: http://www3.inegi.org.mx/sistemas/mexicocifras/default.aspx?src=487&e=11

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2013). Boletín de Prensa. Núm. 123/13 ESTADÍSTICA BÁSICA SOBRE MEDIO AMBIENTE DATOS DE GUANAJUATO http://www.inegi.org.mx/geo/contenidos/modulosamb/default.aspx
Miossec, J.M. (1977). "Un Modèle de l'Espace Turistique." L'Espace Geographique

MULLER, Geraldo. (1995). El Calesdoscopio de la Competitividad. En: Revista de la CEPAL,
N°56. Agosto. p. 137-148

OMT – SANCHO, Amparo (dir.), (1998). Introducción al turismo. Madrid, Ed. OMT.
Prats, Fernando. (2003). “Análisis de Agenda 21, Lloret del Mar” Documento electrónico.

RUIZ, A., OLARTE, R., E IGLESIAS, V. (1999): «Evaluación de los destinos turísticos en función de su valor de marca», Actas del XI Encuentro de Profesores Universitarios de Marketing., Valladolid

SECTUR Federal (2013) [web]. Disponible en: http://www.sectur.gob.mx/‎

SECTUR Gobierno del Estado de Guanajuato (2013) [web] Disponible en: http://www.sectur.gob.mx

SECTUR Gobierno del Estado de Guanajuato (2013), Términos de Referencia para Estudio “Agendas de Competitividad de Destinos Turísticos del Estado de Guanajuato “.

UNESCO/Ciudades Patrimoniales (2013) [web]. Disponible en: whc.unesco.org/‎

Vera. J. F, Palomeque. F. L, Marchena. M, y Salvado. A. (1997). Análisis Territorial del Turismo. Una nueva Geografía del Turismo, Editorial Ariel, Barcelona. Vol: 6, pp: 41-48.
Published
2020-10-01
How to Cite
Trejoluna Puente, O., & Virgen Aguilar, C. (2020, October 1). Análisis de la competitividad y el ciclo de vida turística de Guanajuato capital. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(4), 73-87. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/226