Gastronomic cultural identity: analysis of online communication of gastronomic tourism products
Abstract
After the growing importance of gastronomic tourism, and the increase in academic works that are trying to define it, this work, after an introduction about defining what is gastronomic tourism and its promotion, pursues the objective of knowing how communication is being carried out in online gastronomic tourism products in the province of Seville, through the analysis of the websites of the main tourist promotion institutions of the territory and including an experience of gastronomic tourism of the same. The selected pages have been three of a public nature - Seville City Council (Consorcio Fe Turismo, now known as Contursa), Diputación Provincial (Prodetur), Carmona City Council - due to the work of institutional tourism promotion they carry out, and the website of a company that offers a gastronomic tourism product in the territory, the Basilippo company. In this way, it has been concluded that there is confusion between what is to promote a destination or gastronomic tourism products and promote only catering services, without further linking to the gastronomic identity of the territory. This work intends, in this way, to contribute not only to the knowledge of this information online in order to be able to compare them with the discourses offered in other communication tools by the agents that operate in the territory but to configure an adequate offer of gastronomic tourism.
References
Alonso González, C. M. (2013). La construcción de la imagen de los destinos turísticos a través de la publicidad institucional. En Melgosa Arcos, F. J. (Coord.), Turismo de interior. Planificación, comercialización y experiencias. Madrid: Pirámide, pp. 217-224
Armesto, X. A. y Gómez, B. (2004). Productos agroalimentarios de calidad, turismo y desarrollo local: el caso del Priorat. Cuadernos geográficos, 34, 83-94. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17103405.
Barrera, E. y Staniak, C. (2013). Rutas alimentarias. Una estrategia de desarrollo turístico inclusivo fundada en alimentos con identidad. En González Hernández, M.M., León González, C.J., De León Ledesma, J. y Moreno Gil, S. (Coords.), Turismo rural y en áreas protegidas. Madrid: Síntesis, pp. 83-98
Carballo Fuentes, R., Moreno Gil, S., León González, C. y Ritchie, J. R. B. (2015). La creación y promoción de experiencias en un destino turístico. Un análisis de la investigación y necesidades de actuación. Cuadernos de Turismo, 35, 71-94.
Cepeda Gómez, C. y Cepeda Pérez, J. M. (2016). La influencia de las webs oficiales del turismo en la imagen de las provincias andaluzas. En Jiménez Caballero et. al. (Coords.), El turismo la experiencia del cliente: IX Jornadas de Investigación en Turismo. Sevilla: Iris-copy, pp. 1-28.
Cepeda Pérez, J. M. y Cepeda Gómez, C. (2016). Análisis de las webs turísticas de las provincias andaluzas. En Jiménez Caballero et. al. (Coords.), El turismo la experiencia del cliente: IX Jornadas de Investigación en Turismo. Sevilla: Iris-copy, pp. 29-56
Díaz-Luque, P. y Jiménez Marín, G. (2013). La Web como herramienta de comunicación y distribución de destinos turísticos. Análisis y modelos. Questiones Publicitarias, 1 (18), 39-55.
Elías Pastor, L. V. (2006). El turismo del vino. Otra experiencia de ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
Ellis, A., Park, E., Kim S. Y Yeoman, I. (2018). What is food tourism? Tourism Management, 68, 250-263.
Fernández Fernández, M. (2013). Hacia un nuevo modelo de comunicación turística. En Melgosa Arcos, F. J. (Coord.), Turismo de interior. Planificación, comercialización y experiencias. Madrid: Pirámide.
Flavián, G. y Fandos, C. (Coords.) (2011). Turismo gastronómico. Estrategias de marketing y experiencias de éxito. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, pp. 259-268.
Hall, M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., y Cambourne, B. (2003). Food tourism around the world, development, management and markets. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Hernández-Rojas, R., Millán, M. G. D., & Cava, J. A. (2018):El enoturismo en el sur de España: Un estudio de caso. Las Bodegas Alvear. Revista espacios.Vol. 39 (No 13)
Hernández-Rojas, R. (2018): El turismo gastronómico en Andalucía: factores de análisis. Revista Espacios.
Vol. 39 (No 22)
Hernández Rojas, E. D., Balderas-Cejudo, M. A., & Alonso Sobrado, D. (2019). Gastronomy: a customer study of restaurant in Cordoba (Spain) included in a prestigious guide. Revista Internacional de turismo, empresa y territorio.
Jeambey, Z. (2016). Rutas gastronómicas y desarrollo local: un ensayo de conceptualización en Cataluña. Revista de Turismo y Patrimonio cultural, 14 (5), 1187-1198.
Kivela, J. & Crotts, J. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination. Jornal of Hospitaly & Tourism Research, 30 (3), 354-377.
Lakoff, G. (2007). No pienses en un elefante. Madrid: Complutense.
López Carmona, J. M. (2007). Planificación Estratégica y Marketing de Lugares. Imago Urbis. Recuperado de http://imagourbis.unq.edu.ar/
López Guzmán, T. J., Lara de Vicente, F. y Merinero, R. (2006). Las rutas turísticas como motor de desarrollo económico local. La Ruta del “Tempranillo”. Estudios Turísticos, 167, 131-145.
López Sánchez, Y. y Pulido Fernández, J. I. (2013). Productos de turismo cultural. En Pulido Fernández, J. I. (Coord.), Turismo Cultural. Madrid: Síntesis, pp. 171-202.
Millán Vázquez de la Torre, G. (2011). Las empresas alimentarias nuevo motor del turismo industrial en la provincia de Córdoba. Análisis del perfil del turista. Revista de Ocio y turismo, 4, 89-116.
Organización Mundial del Turismo (OMT) (2012). Global report on food tourism. Madrid: OMT.
Royo, M. (2011). El producto agroalimentario como atributo de importancia en la formación de la imagen del destino turístico. En Flavián, C. y Fandos, C. (Coords.), Turismo gastronómico. Estrategias de marketing y experiencias de éxito. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, pp. 31-47.
Santos Solla, X.M. (2008). Paisaje e identidad en la promoción de la imagen de los destinos turísticos. En Ivars Baidal, J. A. y Vera Rebollo, J. F. (Eds.), Espacios turísticos. Mercantilización, paisaje e identidad. Alicante: Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas. Universidad de Alicante, pp. 195-206.
UNWTO. (2019). Guidelines for the development of gastronomy tourism. Madrid, Spain.
Van Dijk, T. A. (2009). Discurso y Poder. Barcelona: Gedisa.
World Tourism Organization (2012). Global Report on Food Tourism. Madrid: UNWTO.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.