Standardization, integration of management systems, cooperative principles and sustainability of tourist companies
Abstract
The international standard ISO 9000 defines management as “coordinated activities to direct and control an organization”. Management systems have increased over time. Firstly, three of them were integrated: quality, environmentand prevention of occupational hazards. Over time, due to the work of the ISO Technical Committees, new management systems appeared: compliance (ISO 19600), services (ISO 20000-1), food safety (ISO 22000), business continuity (ISO 22301), information security (ISO 27001), risks (ISO 31000), against bribery (ISO 37001), occupational health and safety (ISO 45001), energy (ISO 50001), etc. Management systems have emerged even at a national level, such as the management system of R&D activities (UNE 166002) or the surveillance and intelligence system (UNE 166006). Until 2012, international management system standards were developed ensuring their compatibility with the pioneers, ISO 9001 and ISO 14001. They had common points, but not the same structure, hindering their integration, so that the use of more than one management system was a problem for the company. This problem was largely corrected by introducing the high-level structure, the “Annex SL of the ISO/IEC directives”. At this point, we consider that the application of the inspiring cooperative principles of the ethical behavior standards of the cooperatives, together with the contents of the Social Responsibility Guide (ISO 26000), provide the ideal framework that facilitates the integration of the different systems of management applicable to tourism businesses contributing to its sustainability.
References
AENOR (2005). Norma Española UNE 66177. Sistemas de gestión. Guía para la integración de los sistemas de gestión. Madrid, Asociación Española de Normalización y Certificación.
Benavides Velasco, C. A. (2000). Un modelo integrado de gestión para la empresa industrial. Málaga, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
Benavides Velasco, C. A. y Quintana García, C. (2003). Gestión del Conocimiento y Calidad Total. Madrid, Díaz de Santos y Asociación Española para la Calidad.
Benavides Velasco, C. A. y Quintana García, C. (2012). “La creación de empresas en la práctica. Especial referencia a los sistemas de gestión”. En VV.AA.: Creación de empresas. Tipología de empresas y viabilidad estratégica. Madrid, Pirámide, pp. 287-320.
Camisón, C., Cruz, S. y González, T. (2006). Gestión de la Calidad: conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Madrid, Pearson Educación.
Carrasco, I. (2005). “La ética como eficiencia: la responsabilidad social en las cooperativas de crédito españolas”. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, núm. 53, noviembre, pp. 351-367.
COM (2001). LIBRO VERDE. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. COM(2001) 366 final. Bruselas, Comisión de las Comunidades Europeas.
European Commission (2017). Commission Staff Working Document on Nautical Tourism, SWD(2017) 126 final. Bruselas, European Commission [en línea], https://ec.europa.eu/maritimeaffairs/sites/maritimeaffairs/files/swd-2017-126_en.pdf, [consulta: 4 diciembre 2019].
FAECTA (2018). Manual de intercooperación turística cooperativa. Sevilla, Federación Andaluza de Empresas Cooperativas de Trabajo.
Gadea Soler, E. (2012). “Delimitación del concepto de cooperativa: de los principios cooperativos a la responsabilidad social corporativa”. CIRIEC-España. Revista Jurídica, núm. 23, pp. 1-22.
ISO/IEC (2018). Directivas ISO/IEC, Parte 1-Suplemento ISO Consolidado-Procedimientos específicos ISO, pp. 132-157.
Lazarte, M. (2016). “Normas ISO ayudan a cumplir con los ODS, según el experto del Banco Mundial” https://www.iso.org/news/2016/09/Ref2118.html, [consulta: 29 diciembre 2019].
Mugica, S. (2018). “Como desencadenar acciones con Normas Internacionales”. ISO focus, núm. 130, pp. 2-3.
NACIONES UNIDAS (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas. Asamblea General. A/70/L.1.
OMT y REPM (2016). El sector turístico y los Objetivos de Desarrollo Sostenible – Turismo responsable, un compromiso de todos. Madrid, Organización Mundial del Turismo y Red Española del Pacto Mundial de Naciones Unidas.
Prats Planaguma, L. (2012). “Las cooperativas y su influencia en la capacidad de innovación de las destinaciones turísticas”. Revista Cooperativismo y Desarrollo, vol. 20, núm. 101, pp. 132-144.
Söderberg, S. (2018). ISO 26000 y los ODS. Ginebra, Organización Internacional de Normalización, Secretaría Central de ISO.
Tinto Arandes, J. A. (2013). “El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen”. Provincia, nº 29, pp. 135-173.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.