The Plaza de España in Seville. From being considered a symbolic setting to become a touristic and cinematographic treasure
Abstract
The aim of this article is to understand, by means of a touristic and heritage analysis, how the Plaza de España has become a highly significant setting for the city of Seville. Paradigm of the Architectural Heritage bequeathed by the Ibero-American Exposition, held in 1929, it is one of the first spaces of the city destined for an eminently touristic use, even though his Spanish creator, Aníbal González, contemplated the conversion of the whole set of buildings in Universidad Obrera (Labor University) after the great event. Nowadays, the Plaza de España welcomes a heterogeneous crowd of visitors and serves different purposes. On the one hand, it constitutes an ideal scenery for tourists who love Regionalism Architecture; on the other hand, an urban setting susceptible to host local and civic initiatives, including a unique film shooting set.
In this vein, adopting an innovative perspective is of growing importance to the extent that it is necessary to understand the Plaza de España not only as a space constructed within the framework of the Exposition or as an international film shooting set, but also as a lived space with different meanings. To do so, we have investigated its touristic and heritage history, showing the ins and outs of its social construction by residents and tourists. The findings support the different visions about this architectural monument, which encompasses a lived space (through civic practices), an idealized space for cinema (appearing in co-productions since the 1950s), and a space of tourist prestige in social media (“TripAdvisor” recognized it as the second most valued monument in the world, “Traveler's Choice 2018”).
References
Anónimo (1929). Sevilla. Exposición Ibero-Americana. Barcelona: Oliva de Vilanova, Impresor.
Augé, M. (1998). El viaje imposible: el turismo y sus imágenes. Barcelona: Gedisa.
Barretto, M. (2007). Turismo y cultura. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 176.
Baudrillard, J. (2009). La sociedad de consumo: sus mitos, sus estructuras (Trad.) Alcira Bixio; estudio introductorio de Luis Enrique Alonso. Madrid: Siglo XXI de España.
Calderón Bailón, J. (2018). La importancia del Citybranding en el turismo. Journal of Tourism and Heritage Research, vol 1 (1), 1–14.
Colón Perales, C. (1993). Sevilla: ciudad de deseo (De Pierre Louÿs a Joseph Von Sternberg. Sevilla: Productora Andaluza de Programas.
Conill M. (2019). Analysis of the touristic-cultural mediation in all’aperto heritage sites of Barcelona: the case of ciutat vella and Sarrià-sant Gervasi. Journal of Tourism and Heritage Research, vol. 2 (3), 176–194.
El Correo de Andalucía (6 de octubre de 2019). “La marea rosa vuelve a las calles de Sevilla”. Recuperado el 5 de enero de 2019 a partir de https://elcorreoweb.es/agenda/la-marea-rosa-vuelve-a-las-calles-de-sevilla-YN5870212.
Europa Press (28 de junio de 2019). La Delegación del Gobierno en Andalucía iza por primera vez la bandera arcoiris LGTBI en la Plaza de España de Sevilla. Recuperado el 17 de diciembre de 2019 a partir de https://www.europapress.es/andalucia/sevilla-00357/noticia-delegacion-gobierno-andalucia-iza-primera-vez-bandera-arcoiris-lgtbi-plaza-espana-sevilla-20190628090742.html.
Facebook, X Training Day Sevilla - Canal Sur: https://www.facebook.com/501stspanishgarrison/videos/x-training-day-sevilla-canal-sur/1062802367232498/. Fecha consulta: 20.12.19
FilmAnd (24 de marzo de 2017). “La Plaza de España de Sevilla, Tesoro de la Cultura Cinematográfica Europea”. Recuperado el 30 de diciembre de 2019 a partir de http://filmand.es/la-plaza-espana-sevilla-tesoro-la-cultura-cinematografica-europea/.
García Parody, M.A. (2016). La Exposición Iberoamericana de 1929. Arte, Arqueología e Historia, 22, 83–92.
Hemeroteca AI. PATRIMONIO Reclama un plan urgente de conservación para revertir el “olvido” municipal. Pimentel pide actuar en la Plaza de España. https://andaluciainformacion.es/hemeroteca-pdf/. https://andaluciainformacion.es/andalucia/867094/cs-reclama-un-plan-urgente-para-la-plaza-de-espana/. Fecha consulta: 22.12.19
Hernández Ramírez, J. (2004). “Turismo inducido. La configuración de la imagen turística de Sevilla a través del cine comercial”. En Actas del I Congreso Internacional Patrimonio, Desarrollo Rural y Turismo en el siglo XXI, Vol. II (pp. 503-515). Sevilla: Universidad de Sevilla. Escuela Universitaria Francisco Maldonado de Osuna (Sevilla).
La Vanguardia (28 de junio de 2019). La Delegación del Gobierno en Andalucía iza por primera vez la bandera del Orgullo. Recuperado el 17 de diciembre de 2019 a partir de https://www.lavanguardia.com/local/sevilla/20190628/463144826822/andalucia-sevilla-delegacion-gobierno-parlamento-bandera-lgtbi.html.
MacCannell, D. (2003). El turista:Una nueva teoría de la clase ociosa. Sociología. Barcelona: Melusina.
Macdonald, S. (2013). Memorylands heritage and identity in Europe today . London ; Routledge.
Martínez Velasco, J., Rodríguez-Sañudo, F., Vela, A. (1984). Postal de Sevilla. Sevilla: Publicaciones del Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Sevilla, Obra Cultural.
Medianero Hernández, J.M. (1992). “La opción por el pasado en la orientación artística de la Exposición Iberoamericana”. En VV.AA.. Recuerdos de la Exposición Ibero-Americana (1929-1930). Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla y Comisaría de la ciudad de Sevilla para 1992.
Montoto, S. (1930). Sevilla. Madrid: Patronato Nacional del Turismo, Espasa-Calpe.
Mora Piris, P. (2018). Idea, lenguaje y simbolismos en la Plaza de España de Sevilla. Sevilla: Punto Rojo Libros S.L.
Morales Martínez, A.J. (2006). Sevilla, la Exposición Ibero-americana de 1929 y la Exposición Universal de 1992. Artigrama, 21, 125–145.
Patronato Nacional del Turismo (1929). Sevilla (230 láminas). Santander: Aldus S.A. de Artes Gráficas.
Pérez Escolano, V. (1986). La Plaza de España Monografía. Aparejadores: Boletín del Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Sevilla, 17, pp. 23–30.
Pink, S. (2008). Mobilising Visual Ethnography: Making Routes, Making Place and Making Images. Forum: Qualitative Social Research, 9 (3).
Puche-Ruiz, M.C. (2019). Imagen e Identidad Territorial. El cine cómo instrumento de análisis del turismo en Andalucía (1905-1975) (Tesis doctoral inédita). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Rodríguez Bernal, E. (2006). La Exposición Ibero-Americana de Sevilla. Sevilla: Instituto de la Cultura y las Artes (ICAS).
Romero-Ternero, M.J. (2017). Turismo y Patrimonio Etnológico. Aplicación dialógica al caso de procesos sobre dinamización ciudadana (Tesis doctoral inédita). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Smart Travel News. “TripAdvisor revela los lugares de interés mejor valorados en todo el mundo”. Recuperado el 22 de diciembre de 2019 a partir de https://www.smarttravel.news/2018/05/22/tripadvisor-lugares-interes-2018/.
Solís Burgos, J.A. (2000). La Plaza de España de la Exposición Iberoamericana de Sevilla. El proceso de ejecución. En Graciani, A., Huerta, S., Rabasa, E. Tabales, M. (eds.), Actas del Tercer Congreso Nacional de Historia de la Construcción (pp. 1057-1068). Madrid: I. Juan de Herrera, SEdHC, U. Sevilla, Junta Andalucía, COAAT Granada, CEHOPU.
Storm, E. (2013). “Una España más española. La influencia del turismo en la imagen nacional”. En Moreno Luzón, J., Núñez Seixas, X.M. (Eds.), Ser españoles. Imaginarios nacionalistas en el siglo XX (pp. 530-560). Barcelona: RBA.
UNESCO. Socios sobre la violencia homofóbica y transfóbica en el contexto educativo https://es.unesco.org/themes/homophobic-and-transphobic-violence-education/partners. Fecha consulta: 17.12.19
UNESCO. Nuestra diversidad creativa: informe de la Comisión Mundial de Cultura y Desarrollo, versión resumida: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000105586_spa. Fecha consulta: 30.12.19.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.