Rural tourism as a dynamizing agent of the local economic development of Huacar in Huanuco, Perú
Abstract
Rural tourism is an alternative within conventional tourism that, through an appropriate organization, allows them to take advantage of the environment and specifically the tourist resources they have and their popular culture as a central part of their tourism offer. The objective of the research is to analyze the influence of rural tourism as a dynamic agent of the local economic development of Huácar in Huánuco, promoting the generation of greater dynamics and diversity of its productive activities. The survey was applied to the inhabitants of the area with a sample of 196, obtaining in the results that there is direct influence of rural tourism as an agent that boosts the economic development of the families of the district of Huácar, generating positive impacts, although of little consideration in favor of residents, improving their income, employment, housing conditions ..
References
Behar, D. (2008). Metodología de la investigación. Colombia: Sharlom.
Cànoves, G., Garay, L., & Duro, J. A. (2012). Turismo rural en España: Avances y retrocesos en los últimos veinte años. Papers de Turisme, 51, 7-21.
Cawley, M. & Gillmor, D. A. (2008). Integrated rural tourism: concepts and practice. Annals of Tourism Research, 35 (2), 316–337.
Crosby, A. (2009). Re-inventando el turismo rural: gestión y desarrollo. Laertes enseñanza. Barcelona.
Domínguez, J., & Lennartz, T. (19 de 08 de 2015). Turismo Rural y Expansión Urbanística en áreas. Obtenido de Revista Internacional de Sociología: http://dx.doi.org/10.3989/ris.2012.11.29
Durston, J. (2001) “Capital social: parte del problema, parte de la solución. Su papel en la persistencia y en la superación de la pobreza en America Latina y el Caribe”. Ponencia presetada para la conferencia “Toward a new paradigm: social capital and poverty reduction in America Latina y el Caribe”, Septiembre, 2001. CEPAL
García, F., Hanco, H., Marca, M., y Zea, R. (2009). Plan Estratégico para el Desarrollo Turístico Ccatcca – Ocongate Cusco. Tesis para obtener el Grado de Magíster en Administración Estratégica de Empresas. Centro de Negocios de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.
García Henche, B. (2005). Marketing del turismo rural. 2ª Edición. Pirámide. Madrid.
Hall, D. R. (2004). Rural tourism development in southeastern Europe: transition and the search for sustainability. International Journal of Tourism Research, 6 (3), 165-176.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill/Intermaricana Editores, S.A. de C.V.
Huamán, R. (2017) El Turismo Rural Comunitario y su contribución a la Economía de las Familias del Comité de Turismo Sinchimarka del distrito de Laraos, Yauyos. (Tesis de pregrado) Universidad Nacional del Centro del Perú. En: http://repositorio.uncp.edu.pe/handle/UNCP/1687
Huertas, N. (2015) Turismo Rural Comunitario como una Propuesta Metodológica de Innovación Social para Comunidades en Conflicto, Caso Montes de María, Colombia. (Tesis de doctorado) Universidad de Girona. En: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/378657/tnch1de1.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Lane, B. (1994). What is rural tourism?. Journal Sustainable Tourism, 3, 7-21.
López, P. (2004) Población, muestra y muestreo. Punto Cero v.09 n.08 Cochabamba En: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762004000100012
Loscertales, B. (1999). El turismo rural como forma de desarrollo sostenible. El caso de Aragón. Geographicalia, 37, 1-13.
Mediano Serrano, L. (2004). La Gestión de Marketing en el Turismo Rural. Pearson Prentice Hall. Madrid.
Mediano Serrano, L. & Vicente Molina, A. (2002). Análisis del concepto de turismo rural e implicaciones de marketing. Boletín económico del ICE. Nº 2741, 25-36.
Milio Balanza, I. (2004). Diseño y Comercialización de Productos Turísticos Locales y Regionales. Paraninfo. Thomson. Madrid.
Miranda, E. (2011) Turismo rural, una alternativa de desarrollo para el municipio de Chilapa de Álvarez, Guerrero. (Tesis de maestría) Instituto Politécnico Nacional. Escuela Superior de Turismo. En: https://www.repositoriodigital.ipn.mx/bitstream/123456789/13422/1/TESIS-EMN.pdf
Ministerio de Comercio Exterior y Turismo. (14 de 08 de 2014). Turismo Rural Comunitario. En: https://www.mincetur.gob.pe/producto-turistico/turismo-rural-comunitario/
Ministerio de Comercio Exterior y Turismo (2008) Lineamientos para el desarrollo del turismo rural comunitario en el Perú. Documento de trabajo para la actualización. En: https://www.mincetur.gob.pe/wp-content/uploads/2015/11/LINEAMIENTOS_DESARROLLO_TURISMO_RURAL_ARTE.pdf
Organización Mundial del Turismo - OMT. (2015). Barómetro del turismo internacional. Madrid.
Organización Mundial del Turismo - OMT. (2004). Declaración del Turismo Sustentable. México: UNWTO.
Paredes, N., y Bosch, M. (2009). Plan Estratégico para el Desarrollo Turístico de la Región Ica. Tesis para obtener el Grado de Magíster en Administración Estratégica de Empresas. Centro de Negocios de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.
Polo, A. I. (2010). La orientación al mercado en el sector del turismo rural: efectos en los resultados de la actividad empresarial y el valor percibido por el mercado. Tesis Doctoral. Universidad de Granada (España).
Pulido, J. (2008). El turismo rural: estructura económica y configuración territorial en España. Editorial Síntesis. Madrid.
Riveros & Blanco (2003). “El agroturismo, una alternativa para revalorizar la agroindustria rural como mecanismo de desarrollo local”. Programa de Desarrollo de la Agroindustria Rural para América Latina y el Caribe (PRODAR). Lima de Perú. 33pp
Rojas, H (2005). “¿El Turismo Rural alternativa de Desarrollo?; Reflexiones alrededor de observaciones en el Municipio de San Gil en el departamento de Santander”. Facultad de Estudios Ambientales y Rurales. PUJ. Bogotá.
Sanagustín Fons, M. V., Lafita Cortés, T. & Moseñe, J.A. (2018). Social Perception of Rural Tourism Impact: A Case Study. Sustainability, 10, 339, 1-25.
Sanagustín Fons, M. V., Moseñe Fierro, J. A. & Gómez y Patiño, M. (2011). Rural tourism: A sustainable alternative. Applied Energy, 88, 551-557.
Sánchez, A. (2014) El Turismo Rural y su Incidencia en el Desarrollo Socioeconómico de un territorio: el caso de la Comarca de la Sidra. (Tesis de maestría) Universidad de Murcia. En: http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/27986/1/TFM_Adriana%20Sanchez%20Rivera.pdf
Sánchez, J., Rengifo, J. y Sánchez, M. (2013) Análisis del desarrollo del turismo rural en la provincia de Cáceres en los inicios del siglo XXI1 Juan Ignacio Rengifo Gallego. Pasos: Revista de Turismo y patrimonio cultural. Vol. 11 N.º 4. págs. 615-630. 2013. En: http://www.pasosonline.org/Publicados/11413/PS0413_09.pdf
Sepúlveda, H., Basurto, R. y Vizcarra, Y. (2010) Plan Estratégico para el Desarrollo del Turismo Rural Comunitario en la Región Cusco. (Tesis de pregrado) Pontificia Universidad Católica del Perú. En: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/4561
Solsona, J. (2014). Análisis prospectivo del turismo rural: el caso de la Comunitat Valenciana. Cuadernos de Turismo, 34, 313-334.
Valdés, L. (2004). El turismo rural una alternativa diversificadora. Líneas estratégicas de su expansión. Papeles de Economía Española, 102, 298-315.
Varisco, C. A. (2016). Turismo Rural: Propuesta Metodológica para un Enfoque Sistémico. Revista de turismo y patrimonio cultural (PASOS), 14 (1), 153-167.
Wojtarowski Leal, A., Silva Rivera, E., Piñar Alvarez, M. A. & Negrete Ramírez, J. A. (2016). La Responsabilidad Social Empresarial como pieza clave en la transición hacia el desarrollo sustentable en el sector turístico. Revista de turismo y patrimonio cultural (PASOS), 14 (1), 127-139.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.