The craftsmanship of the "panama hat" and its preservation in the economuseo municipal casa del sombrero in cuenca-ecuador
Abstract
The toquilla straw hat inscribed on UNESCO's Representative List of Intangible Cultural Heritage of Humanity is a cultural tourist attraction in the city of Cuenca-Ecuador, known worldwide as Panama Hat. The article reviews the history of the toquilla straw weaving and analyzes the workshops that are given in the Economuseo Municipal Casa del Sombrero, it considers the consequences for the conservation of this tradition, which is close to 200 years of development, of cultural and economic importance, and great tourist interest.
Methodologically, the work is inscribed in a quantitative-qualitative vision that identifies and processes pertinent information from academic and scientific articles, analyzes data from official entities by means of descriptive statistical tools, in the light of concepts of cultural tourism.
The work establishes the sociodemographic characteristics of the people who enrolled in the workshops, their motivations, the execution or not of what they learned and the expectations of application, thus configuring the perspective for crafts in future study.
Young people have little interest of the in the toquilla straw weaving: the socio-demographic characteristics of the people who take toquilla straw weaving workshops are made up of women between 20 and 60 years of age who have this work as a complement to their main economic activity, while the interest among men is marginal.
References
Aguilar, M. L. (2011). Tejiendo la vida las artesanías de paja toquilla en el Ecuador. Centro Interamericano de artesanías y artes populares CIDAP. Recuperado de http://documentacion.cidap.gob.ec:8080/handle/cidap/651
Albornoz, V. M. (1949). Cuenca y su industria de tejidos de sombreros de paja toquilla. Tip. Salesiana.
Alemán Carmona, A. (2012). Museos participativos: Las nuevas tendencias museológicas. Turismo y patrimonio, 7, 43-51. Recuperado de http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/index.php/typ/article/view/66
Camacho, R. E. (2013). El museo ante la comunidad. Nuevas rutas en lo museal: ejemplos y referentes. Intervención, 1(2), 8-15. Recuperado de https://revistaintervencion.inah.gob.mx/index.php/intervencion/article/view/18
Comité interinstitucional para la salvaguardia del tejido tradicional del sombrero de paja toquilla. (2014). Plan de salvaguardia del tejido tradicional del sombrero de paja toquilla. Recuperado de https://www.culturaypatrimonio.gob.ec/comite-interinstitucional-para-la-salvaguardia-del-tejido-de-sombrero-de-paja-toquilla-se-reunio-para-informar-las-acciones-desarrolladas-en-el-plan-2014-2017/
Dalla Zen, A.M., Ramos Rodrigues, A., Formolo, D., y Porto Campos, F. (2015). Universidad y compromiso social: la experiencia con los artesanos de la Ilha da pintada, Congreso Universidad, 4(3). Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/132615
Desvallées, A y Mairesse, F. (eds.). (2010). Conceptos claves de museología. Recuperado de https://www.academia.edu/26792135/Conceptos_claves_de_museolog%C3%ADa
Díaz Balerdi, I. (2002). ¿Qué fue de la nueva museología? El caso de Québec. Artigrama, (17), 493-516. Recuperado de http://www.unizar.es/artigrama/pdf/17/3varia/13.pdf
Domínguez, M. E. (1991). El sombrero de paja toquilla historia y economía. Banco Central del Ecuador. Recuperado de http://documentacion.cidap.gob.ec:8080/bitstream/
cidap/1317/1/La%20identidad%20de%20los%20pueblos%20plasmada%20en%20la%20vestimenta.pdf
Martín Ruiz, J. F. (2005). Los factores definitorios de los grandes grupos de edad de la población: tipos, subgrupos y umbrales. Scripta Nova, 9(190). Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-190.htm
Miller, T. (2003). La ruta de los Panamás. Memorias de un viaje andino. Limpergraf.
Ministerio de Turismo. (2014). El sombrero de paja toquilla, Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad. Recuperado de https://www.turismo.gob.ec/el-sombrero-de-paja-toquilla-patrimonio-cultural-inmaterial-de-la-humanidad.
Monsalve Pozo, L. (1953). El Sombrero de Paja Toquilla. Universidad de Cuenca.
Montaleza, P. (2013). Los viajes de la toquilla El Sombrero de Ecuador. Fundación Española de Innovación de la Artesanía.
Mora, L. F. ([1926] 2007). ¡Azuay a la vista! En: L. F. Mora (Ed.) Monografía del Azuay obra iniciada por Luis F. Mora y Arquímedes Landázuri y llevada a cabo por el primero, con la colaboración de las mejores plumas azuayas: Crespo Toral, Peralta, cordero Palacios, Díaz, etc. Geografía-Geología- Historia-descripción artística de los paisajes. Agricultura-Industria-Comercio-Psicología-Literatura. Datos sobre el Oriente Azuayo. Un mapa de la Provincia. Cuenca-Ecuador. 1926. (2da ed., 7-12) Universidad del Azuay.
Museo del Sombrero de Paja Toquilla. (s.f.). Nuestro equipo. Recuperado de https://museodelsombrero.com.ec/nuestroequipo/
Museo la Magia del Sombrero. Museo. Recuperado de: https://homeroortega.com/museo/
Nieves, D, Patiño, R (2011), Análisis de estados financieros de la empresa Serrano Hat Export Cía. Ltda y su impacto en la toma de decisiones, periodo 2008- 2010 (Tesis previa a la obtención del título de Contador público) Universidad de Cuenca. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/1484
Regalado Espinoza, L. (2010). Las hebras que tejieron nuestra historia. Instituto Nacional de Patrimonio Cultural, Ediecuatorial. Quito, Ecuador.
Toro Navas, T. (1937). Ronda de ciudades (A través del Ecuador). Tip. A. M. Garcés. Ambato, Ecuador.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (1972). Convención sobre la protección del patrimonio mundial, cultural y natural 1972. Instrumentos Normativos. Recuperado de https://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2001). Declaración universal de la UNESCO sobre la diversidad cultural. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13179&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial 2003. Recuperado de http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=17716&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2009). Texto de la Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. Recuperado de https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2012). Tejido tradicional del sombrero ecuatoriano de paja toquilla. Ecuador Inscrito en 2012 en la Lista Representativa del Patrimonio Cultural Inmaterial la Humanidad. Recuperado de https://ich.unesco.org/es/RL/tejido-tradicional-del-sombrero-ecuatoriano-de-paja-toquilla-00729
Vera, Lindsay. (2012). Cuenca clásica en joyería contemporánea. Recuperado de http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/271/1/09079.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1.The works published in this magazine are subject to the following terms: Tourism Research Association (the publisher) preserves the patrimonial rights (copyright) of the published works, and favors and allows the reuse of them under the license of use indicated in point 2.
© Investur, 2017
2.The works are published in the electronic edition of the magazine under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 3.0 Spain (legal text) license. They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and URL of the work) are cited; ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license are mentioned.
3. Self-file conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication, since it favors their circulation and earlier dissemination and with it a possible increase in its citation and scope among the academic community.