Vidanta: an economic group of national capital

  • Beatriz Pérez Sánchez Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Ana Bertha Vidal Fócil Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
Keywords: Economic Group, Strategies, Tourism

Abstract

Capital is essential for the development of any productive activity, and when it comes to tourism infrastructure, direct foreign investment means an expansion of national capital, which is why many transnational consortiums operate in Mexico. However, national capital is the economic base and it is the economic groups that support it; they have ventured into different activities that include tourism, industrial groups, commerce, or services; but there are also companies dedicated to tourism that evolved, until becoming an economic group. The case of the Vidanta economic group, one of the main developers of hotels and tourist centers in Mexico, is particularized. The objective of the work is to identify and analyze the characteristics and competitive strategies that allowed GrupoVidanta to become an economic group, identifying: its size, structure, acquisitions and alliances. The methods were used: historical critical, analytical and descriptive.

References

Anderson, B. (2013). México tiene un nuevo aeropuerto... y privado. Expansión.
Benavides, M. (2015). un enclave turístico y el costo social de su expansión territorial. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales , 95-110.
Economista, E. (mayo de 2016). El Economista . Obtenido de Grupo Vidanta va por nuevo hotel de la mano de Hakassan: https://www.eleconomista.com.mx/estados/Grupo-Vidanta-va-por-nuevo-hotel-de-la-mano-de-Hakassan-20160501-0041.html
Expansión. (mayo de 2016). Expansión. Obtenido de Grupo Vidanta: el malabarista del turismo que hoy es gigante: https://expansion.mx/empresas/2016/05/16/grupo-vidanta-el-malabarista-del-turismo-que-hoy-es-un-gigante-de-10-500-mdp
Grupo Vidanta. (2018). Grupo Vidanta. Obtenido de Vidanta Golf: www.vidanta.com/es/golf
Grupo Vidanta. (2018). Grupo Vidanta. Obtenido de Vidanta Filantropía: www.fundacionvidanta.org
Grupo Vidanta. (2018). Grupo Vidanta. Obtenido de Vidanta Filantropía: www.fundaciondeliamoran.org
Pearce, D. (1991). Desarrollo turístico. Su planificación y ubicación geográficas. México: Trillas.
Reportur. (septiembre de 2018). Reportur. Obtenido de Vidanta y Posadas, las que más quejas reciben ante la Profeco por tiempos compartidos: https://www.reportur.com/mexico/2018/09/18/vidanta-posadas-las-mas-quejas-reciben-ante-la-profeco-tiempos-compartidos
Salinas, A. (junio de 2018). Reportur. Obtenido de Las que más dependencia tienen de ese mercado: https://www.reportur.com/mexico/2018/06/01/vidanta-palace-las-mas-afectadas-la-caida-turistas-eu/
Valls, J. (2004). Gestión de destinos turísticos. España: Gestión 2000.
Published
2019-10-01
How to Cite
Pérez Sánchez, B., & Vidal Fócil, A. B. (2019, October 1). Vidanta: an economic group of national capital. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(4), 190-200. Retrieved from http://jthr.es/index.php/journal/article/view/108